Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #1 Skrevet 21. mars 2011 Vi har fire barn og handler utrolig mye leker i en lekebutikk. Hver uke minst med alle selskapene barna går i. Forrige uke kjøpte jeg en liten ting til hver. Synes det ble litt billig. Når jeg kom hjem så jeg de i butikken hadde glemt å slå inn ene tingen til 250 kroner. Føler jeg bør dra opp å betale. Siden jeg vet om det nå. Hva hadde du gjort?
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #2 Skrevet 21. mars 2011 Jeg hadde ikke gjort det, og de fleste hadde nok sikkert ikke gjort det vil jeg tro. Men klart, gnager samvittigheten deg så er det jo bedre å få det ut av verden og stikke og betale for det
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #3 Skrevet 21. mars 2011 Jeg hadde ikke gjort det! Er heller ikke av de som sier ifra om jeg får igjen for mye penger! *slemme meg*
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #6 Skrevet 21. mars 2011 Jeg hadde heller ikke gjort det... Nå kommer vel snart bim politiet og kjefter, men sannheten er vel at det ikke er så mange som hadde gidda og gjort det..
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #7 Skrevet 21. mars 2011 Ja det hadde jeg faktisk gjort, det er en form for og stjele mener jeg. Vedkommende i butikken burde gjort jobben skikkelig men hvet du om det selv så er du like skyldig mere nå jeg. Får jeg igjen for mye gir jeg alltid tilbake når jeg ser det er for mye, gleden av og gjøre det riktige er enn mye bedre følelse enn og skryte av att noen andre har gjort en feil og se hva jeg fikk liksom. Fortleller mine venner sånne ting til meg blir jeg ikke imponert.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #8 Skrevet 21. mars 2011 Syns vi fortjener det lille vi får "gratis",for vi bruker så mye penger ellers... hehe
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #9 Skrevet 21. mars 2011 Jeg hadde nok gjort det i den lokale lekebutikken her på "bygden". Men ikke hos butikken på senteret eller Toys R Us eller noe. Det er ikke din feil.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #10 Skrevet 21. mars 2011 Jeg ser på meg selv som veldig moralsk, men jeg hadde ikke gjort det tror jeg... Så da er jeg sikkert ikke så moralsk som jeg trodde likevel...
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #11 Skrevet 21. mars 2011 Kanske noe var på salg? Jeg ville gått tilbake, ja. Men var det en matbutikk, så nei. Irriterende ofte man kommer hjem med gammel mat.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #12 Skrevet 21. mars 2011 synes hele innlegget ditt oser dårlig samvittighet og at du rettferdiggjør det ved at du handler der ofte. Men du må nesten selv føle på hva du skal gjøre. Siden dere er der så ofte er det jo ikke et tiltak å si at du forrige gang ikke betalte pga en feil fra butikken sin side. På den andre siden er sikkert ikke varen slått inn og ingen har blitt "straffet" pga feilen.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #13 Skrevet 21. mars 2011 Om jeg hadde oppdaget det mens jeg fortsatt var på senteret ville jeg gått tilbake og gitt beskjed, men om jeg hadde kommet hjem før jeg fikk noen mistanke om at det var galt hadde jeg nok ikke dratt tilbake ens erend for å betale. Ettersom dette er et sted du er ofte ville jeg sansynligvis sakt fra neste gang jeg likevel var der. ("liten ting" i lekebutikken er foresten under 20,- her. 50,- er definnitivt en "stor" ting, uten at det har så mye med saken å gjøre hvor mye penger det dreierseg om)
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #16 Skrevet 21. mars 2011 Ja, selvsagt! Jeg gjør meg da ikke til kjeltring for usle 250 kr!
Gjest Skrevet 21. mars 2011 #17 Skrevet 21. mars 2011 Jeg hadde ikke giddet å dra tilbake ens ærend for det, men jeg hadde notert meg hvilken vare det gjaldt og dato og sagt i fra neste gang jeg uansett skulle dit.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #18 Skrevet 21. mars 2011 Hvis du vil leve resten av livet i visshet om at du har gjort deg til tyv for et par hundrelapper, går du ikke tilbake og betaler. Hvis du vil leve resten av livet med respekt for deg selv og god samvittighet, vet du hva du har å gjøre.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 21. mars 2011 #20 Skrevet 21. mars 2011 en gang tok en venninnes barn og puttet en lekebil til 20 kr i vognen sin. vi så det ikke før vi kom jobb. men da tok jeg toget tilbake dagen etter og leverte den. selv om det var pes å gå ned til toget osv. så hadde vært 250 kr så hadde jeg ihvertfall gjort det.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #21 Skrevet 21. mars 2011 Hvis du får dårlig samvittighet pga det så kan du seff gå tilbake. Men hadde nok ikke gjort det ellers.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #22 Skrevet 21. mars 2011 nei jeg hadde ikke gjort det, og det er ikke stjeling! det er butikkens ansvar å sørge for at varene du legger på samlebåndet blir reistrert og dermed det riktige beløpet du betaler.. at de gjør en feil er da ikke ditt problem da må de heller passe på selv du kan da ikke passe på de ??!! dette har skjedd meg, men jeg går ikke tilbake og betaler..
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #23 Skrevet 21. mars 2011 Jeg hadde helt klart gått tilbake. På samme måte som jeg hadde levert inn en lommebok med 250,- i. Et spørsmål til HI og dere andre som mener at dette er helt greit å beholde: Hvor stor sum er det greit å stjele fra en butikk, om enn uforvarende? 500,-? 1000,-? Går det noen moralsk grense noe sted?
Tupsi :) Skrevet 21. mars 2011 #24 Skrevet 21. mars 2011 "Hvor stor sum er det greit å stjele fra en butikk, om enn uforvarende? 500,-? 1000,-? Går det noen moralsk grense noe sted?" HI har ikke stjålet noe som helst! Ved dette tilfellet var det en butikk ansatt som hadde glemt å ta betalt for varen! Det er IKKE tyveri.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå