Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #1 Skrevet 21. mars 2011 Jeg har hatt en jobb jeg ikke trives med i 4 år nå.. Den tapper meg fullstendig for energi, og jeg har ikke følt meg som meg selv siden jeg begynte å jobbe med dette.. Jeg har virkelig merket hvor mye energi og krefter jobben har tatt av meg, nå som jeg har vært hjemme i permisjon. Jeg har ett barn som er våken omtrent hele natten, og har hatt kolikk.. men jeg har ALDRI på noen tidspunkt under permisjonen følt meg i NÆRHETEN av så sliten som jeg gjør etter en endt arbeidsdag - da er jeg fullstendig tom, på alle måter. Kroppen føltes som bly, jeg orker ikke gjøre noen ting, jeg har vondt i hodet, orker omtrent ikke være med venner, orker ikke trene - ja, jeg er rett og slett smådeprimert. Nå som jeg har gått i permisjon har jeg vært ett helt annet menneske.. jeg merker det selv, og folk rundt meg (spes sambo) merker det. Jeg er glad, har overskudd, og orker å være sosial innimellom. Jeg har prøvd å søke jobber, men er vanskelig å få napp. Tanken på å gå tilbake igjen i jobben gjør at alt ser helt svart ut. Jeg vurderer derfor å si opp jobben - uten å ha noe å gå til. At jeg da kan få dagpenger, og være jobbsøkende (og da MENER jeg jobbSØKENDE:)).. Jeg klarer ikke tanken på å jobbe mer med det jeg gjør, jeg mister meg selv helt. Jeg kommer til å søke jobber på harde livet..men jeg klarer ikke tanken på å være på arbeidsplassen på ubestemt tid. Hva får man i dagpenger? (er det 60%?) - når jeg har vært hjemme i med 80% lønn, får jeg da 60% av det? Jeg trenger litt råd på veien.. er liksom ingen annen utvei kommer til å bli tøft økonomisk, men tenker at det får bare være
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #2 Skrevet 21. mars 2011 Ville ikke sagt opp jobben og gått over i kategorien "jobbsøker" - du er automatisk mye mindre verdt i arbeidsmarkedet om du har sagt opp jobben din - enn hvis du har en jobb når du søker. Nei, bit tenna sammen, start i gammeljobben og søk aktivt ny jobb. Tror du får 60 av 80 % , men her er jeg ikke sikker.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #3 Skrevet 21. mars 2011 Ja, sånn sett er det kanskje dumt er bare så helsikes tregt arbeidsmarked om dagen.. haff :/
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #4 Skrevet 21. mars 2011 Du vil få 60% regnet på gjennomsnittet av de siste 3 årene. Er jobbmarkedet vanskelig blir det ikke akurat lettere for deg hvis du er arbeidsledig i tillegg som NN over her skriver. I tillegg vil du få 8 uker karantene hvis du sier opp. Men hvis jobben nesten gjør deg psykisk syk og dere greier dere økonomisk må du jo absolutt ta det med i beregningen. Er videreutdanning en mulighet da? Evt omskolering?
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #5 Skrevet 21. mars 2011 Om du sier opp får du først 8 uker karantene uten penger, deretter får du drøyt 60% av det du tjente tidligere. Et problem kan være at en del arbeidsgivere er skeptiske til å ansette noen som er arbeidsledige. Du kan derfor gjøre deg selv minde atraktiv på arbeidsmarkedet om du sier opp.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #6 Skrevet 21. mars 2011 Synes du skal ta et valg om at ja, du SKAL finne deg en ny jobb. Men gjør det ved siden av den jobben du har, hvis du ikke har funnet noe før endt permisjon. Men, du er i permisjonstid nå. Ergo har du tid til å være aktiv med å søke nye jobber i permisjonstiden. Bruk den tiden, for det å være jobbsøker er en jobb i seg selv. Forstår du har en liten baby nå, så det er litt tidlig, men jobb med å få på plass en god CV og lag en god søknad som kan tilpasses til den spesifikke jobben. Vær bevisst på at du kanskje må sende endel søknader og få avslag, men ikke gi deg. Få noen til å hjelpe deg med barnepass om du trenger å gå på intervjuer. Til slutt, om det nærmer seg endt permisjon, og du står uten ny jobb, er det en mulighet å knytte deg til et vikarbyrå istedenfor å gå til den gamle jobben. Mange får foten innenfor et firma ved å være vikar først. Evt. en nyttig arbeidserfaring. Jeg fikk ny jobb etter permisjon. Stå på, det er bra du tar et aktivt valg for å få det bedre.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #7 Skrevet 21. mars 2011 Hvor lenge har du igjen av permisjonen din? Om dere har råd, så kan du jo kanskje ta en måned med ulønnet perm, mens du søker på jobber. Nå vet jeg ikke hvor du bor eller vil jobbe med, men det er jo mulig å ta kontakt med vikarbyråer (Jobbzone, manpower osv) for å få en annen jobb i mellomtiden, sånn at du kan si opp den gamle jobben, og ha en midlertidig bedre jobb til den rette dukker opp. Det ser litt bedre ut å være i ulønnet perm og en eller annen jobb enn arbeidsledig.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #8 Skrevet 21. mars 2011 Jeg sa opp jobben min nå, og det er det beste jeg har gjort på lenge! Dersom du av "helsemessige årsaker" (som f.eks at du blir utslitt av jobben) ikke kan utføre arbeidet, så får du ikke 8 ukers karantene.... Men klart, som 10:36 sier er det bedre å være i ulønnet perm.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2011 #9 Skrevet 21. mars 2011 HI her.. Tusen takk for flotte råd og tips:) Er virkelig i tenkeboksen om dagen... Er trist at en jobb kan ødelegge så mye av fritiden også.. Tenker at jeg evt. får prøve.. søker masse jobber om dagen, men er ikke lett å få respons.. men jeg krysser fingrene og holder motet oppe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå