Gå til innhold

biologisk aldersgrense!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skulle ønske det var sånn at alle, både kvinner og menn, ble ufruktbare som 35-40 åringer! Syns synd på alle de barna som har gamle foreldre! Ofte er man mer hysterisk, og jeg har selv sett en dame på barsel som ikke turte å løfte sin nyfødte opp fra babysenga. -hun ante rett og slett ikke hvordan hun skulle løfte! (hun var 43 og førstegangs)

Ofte kan man se på lang avstand om et barn har gamle foreldre! Ser du en guttepjokk med bukselinningen oppunder armene, genseren godt nedi buksa, og bolleklipp, er sjansen rimelig stor for at det er et "i siste liten barn"!

Og jeg har jobbet på aldershjem, og det tristeste jeg har opplevd der, var 14 åringen som kom dit for å besøke faren sin!

ps: jeg er IKKE en ung mor selv, men gjorde meg ferdig før 35! Er nå nærmere 40, og skal så avgjort ikke ha fler! :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes innlegget ditt vitner om at du er lite moden og lite kunnskapsrik. Du virker som et sånt menneske som tror det besitter sannheten men som ikke har noen ting som taler for at man er særlig smart eller reflektert.

Jeg kjenner en dame som fikk første da hun var 35, andre da hun var 38 og hun ser 10 år yngre ut og har en kropp og form de fleste 25åringer misunner henne. Hadde du HI visst hva du pratet om hadde du vært klar over at 35 år ikke er det samme fysisk sett som for 50 år siden.

Skrevet

Det er skikkelig trist når tenåringer må besøke foreldre på alderhjem!

Da jeg gikk på ungdomsskolen gikk jeg sammen med en i klassen til sykehjemmet her i kommunen - jeg skulle besøke min oldefar, og han skulle til sin far...

Likevel synes jeg ikke 35 til 40-åringer er for gamle.

Så lenge de kan få barn, bør de kunne det.

Men når disse 50-60-åringene begynner å bruke "juks" på å bli gravide - på død og liv, selvfølgelig - så skjønner jeg ikke at det engang er LOV!

Ikke i andre land enn Norge hvertfall, der barna stort sett på klare seg selv når foreldrene blir for gammel...

Egoistisk!

Skrevet

Haha. Dette var da veldig bastant og unyansert?

Jeg er 39 og gravid. Jeg springer minst en mil i uken og er minst like sterk og vital som 25 åringene på jobben. Jeg hører på samme musikk som mine nieser på 19 og 21, og jeg velger å tro at min klessmak er helt ok, ettersom jeg kjøper klær der både yngre og voksne handler.

Er det ikke en velddig avleggs tanke at "eldre" foreldre kler seg og oppfører seg anderledes? Var ikke det for et par generasjoner siden, da det å bli voksen handlet om å konfirmere seg, skaffe hatt og slite seg ut?

Jeg har mye i min ryggsekk som yngre mødre kanskje ikke har, kjære HI. Jeg har en trygghet som bare kommer med livserfaringer. Jeg har det økonomisk bra, noe som ikke er livsviktig, men gir meg mulighet til å fokusere på de tingene som jeg vil i i mitt moderskap. I tillegg tar jeg med tid, jeg haster ikke videre (du vet, det som vi gamlinger har så mye av ;-))

Skrevet

Meg og min lillesøster er attpåklatter og har aldri hatt problemer med det.

Min mor og far var hhv 36/43 da jeg ble født og 40/47 da min søster ble født. Og i begynnelsen av 20 årene da de fikk de 2 første.

De lever i beste velgående og er veldig unge til sinns - sikkert nettopp fordi de alltid har hatt barn og derfor må følge med i tiden ;)

Om de var overhysterisk da vi var små?? Tvert i mot :)

Har aldri vært flau over alderen til mine foreldre - de har alltid vært og er fremdeles populære blant våre venner og bekjente :)

Skrevet

Jeg var 34 da jeg fikk mitt første barn og selv om jeg er enig i at man ikke burde være alt for gammel når man får barn så syns jeg at den grensen naturen selv har satt er helt grei.

Skrevet

-----> Alltid er det mange som lar seg provosere!! :D

Skrevet

De som er i 40 åra nå, er fra en slik generasjon at man har vokst opp med et mye sunnere kosthold enn dagens 20 åringer. Har også helt andre holdninger til trening og aktivitet, og har et mye bedre utgangspunkt for et friskt og langt liv enn dagens generasjon av kommende foreldre.

Er selv midt mellom disse to generasjonene og blant min aldersgruppe har vi litt begge deler. Mange som holder seg bra, tar vare på seg selv og ikke minst har hatt sunne og aktive første leveår.:Men det finnes de av min aldersgruppe vokst opp på ferdigpizza, godteri og med tv som "barnepass" fra ganske små (kabel-TV kom i mine barndomsår, og en del brukte hver ettermiddag/kveld på og bytte kanaler....)

Og de første leveår legger STORE føringer for helse senere i livet.

JEG mener derfor at de som blir foreldre nå i 40 årene, kan være både mer aktive, friskere og faktisk SE yngre ut når barna er 20, enn mange av de som blir foreldre som 20åringer i dag.

Herregud, mine foreldrer er 60 og 65, og de er i form, friske, arbeidsføre og ser like unge ut som flere 45/50 åringer. Mine svigerforeldre er 70 og 78, og om de hadde hatt konfirmanter nå, så tror jeg ikke det hadde vært noe problem. Hadde garantert gått glatt fra mange av dagens 20 åringer på fjelltur eller skitur, og greid og følge opp på fritidsaktiviteter, lekser, venner osv like godt som mange av "dagens ungdom" ...

Noen 40 åringer kan bli "Hysteriske", men der tror jeg at hovedgrunnen kan ligge i at barnet som blir født ble født såpass sent fordi de har jobbet imange år for det..Kanskje har de mistet både 10 og 20 gang, lang uti svangerskapet, og når de ENDELIG får barn er de nødvendigvis ganske gamle, og selvfølgelig føler de at barnet er ekstra "skjørt" da de har opplevd og miste, uten grunn, så mange gang...OG ergo blir de "hysteriske"::.....Har ikke noe med at de er over 40, men mer med at de har prøvd så hardt, så lenge for å få det til...Tror foreldre i slutten av 20 årene også hadde vært hysteriske om de hadde prøvd siden de var 17, mistet gang på gang og så ENDELIG fått det til også......

Skrevet

Er glad for at det ikkje er du som styrer biologien eg då ;)

Dei eg kjenner som har fått barn seint, meg inkludert, har gjort det fordi dei ikkje har truffe ein partnar som dei vil dele livet med tidlegare. Nokon har og streva fleire år før det endeleg kom ein baby eller tre.

Du synes synd på barn med bolleklipp, eg synes synd på barn som må pendle mellom foreldra.

Men begge deler går fint å takle om ein har fornuftige og gode foreldre. Desverre ser eg av inlegget ditt at visdom og fornuft ikkje alltid kjem med alderen.

Skrevet

Nå provoserer jeg kanskje noen men. Nei, 50-60 år gamle kvinner skal ikke ha muligheten til å motta assistert befruktning av noen form synes jeg.

Skrevet

Det finnes en aldergrense for adopsjon gjør det ikke ? Nei, 50åringer skal ikke få ass. befruktning. Kan man ikke produsere egg er man ikke fruktbar og da er batteriet gått på den biologiske vekkerklokka uten at du gadd å høre etter. jaja, synd for deg men sånn er verden. Det er ingen menneskerett å få barn, det er et privilegium!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...