Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #1 Skrevet 20. mars 2011 Vi sliter med idiotgjeld. Driver å betaler tilbake.. Samboeren min er sjukemldt men får 18000 i mnd, jeg får 8000 pluss barnetrygd på ca2900. Etter faste rekninger og tilbakebetaling av gjeld (blir trekt rett fra lønna) har vi ca 4000 igjen! Og det skal gå til mat, klær og bensin til 2 voksne og 3 barn. Går jo ikke det... Hva gjør vi? Har vi sjangs hos sosialkontoret tror dere? Føler jo at vi burde klare oss siden vi har jobb da, men det gjør vi ikke Jeg har foresten akkurat fått meg ny jobb med høyere stilllingsprosent, så håper på bedre utbetalt om 2 mnd ca.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #2 Skrevet 20. mars 2011 Dere kan få hjelp av sosialkontoret til å stanse påleggstrekk i lønn, og så får dere hjelp fra dem til trekkene er stoppet, slik at dere har til maten, huset og strømmen. Er det private avtaler dere har gjort med kreditorene og betaler gjeld med en gang dere har fått lønn, må desse avtalene stoppes i nettbanken, og dere får stønad frem til neste lønning, såkalla krise hjelp. Det er godt mulig at sosialkontoret da sender bekymringsmelding til barnevernet for helt feil prioritering av inntekt, da man som foreldre plikter å betale for barnas primær behov før man betaler ned på gjelda si.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #3 Skrevet 20. mars 2011 Oi! Kan de gjøre det? Det er påleggstrekk i lønn samboeren min har ja.. Har prøvd å få han til å ringe de å få betalt mindre, men han sier han synst det er greit å bli kvitt gjelda! Er helt enig, men jeg syns det er enda greiere å ha mat og klær til barna! Har hatt en del krangler der ja
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #4 Skrevet 20. mars 2011 Du kan jo fortelle ham hva foreldre plikter overfor barna sine. Men hvordan er det nå da? Har dere ikke bensin til bilen og ikke råd til middag hver dag?
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #5 Skrevet 20. mars 2011 Enda mer viktig er det nok at sosialtjenesten også har en mer langsiktig økonomisk rådgivningstjeneste for hele familien. De kan hjelpe i kontakten med kreditorer å få til skikkelige nedbetalingsordninger med kreditorene slik at gjeld faktisk forsvinner og ikke bare vokser til tross for alle påleggstrekk etc. Dette krever derimot stor deltagelse fra deres side. Og villighet til å få orden i sakene. Om deler av gjelden også står på deg, er det ikke usannsynlig at det kan komme trekk i din lønn også når du går opp i inntekt. Ta med dokumentasjon på dagens situasjon med husleie, lønnslipper med trekk og kontoutskrifter for siste månedene. Ta gjerne med en oversikt over gjeld dere måtte ha, så kan de hjelpe med å få oversikten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå