Gå til innhold

Ski og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er glade i å gå på ski og vil gjerne at ungene også skal bli det. Problemet er å avpasse turene slik at ungene skal like dem (de er nå 4 og 6). Det er lett å mase for mye på ungene når man vet at de fysisk fint kan ga både langt og relativt fort, men det er selvfølgelig ingen god taktikk på sikt. Til nå har vi derfor bestandig gått veldig kort når ungene har vært med og så heller brukt tid på å lage bål, ol. De lengre turene har vi gjort hver for oss, etter ungenes leggetid ol.

Denne helgen tenkte vi i utgangspunktet å gjøre omtrent det samme. Planen var å gå bare et par kilometer på lørdag. Lage bål og bruke god tid. Været var imidlertid fantastisk og føret supert. Både vi og ungene hadde stadig lyst til å gå til neste bakke osv (yngste har nettopp lært å stå skikkelig i utforbakkene). Jeg ble mer og mer betenkt, men vi hadde med pulk så vi tenkte ungene heller fikk sitte på der når de ble leie. Etter 5 km kom vi til en hytte hvor vi tok en rast. Da vi skulle gå videre var det ikke snakk om at noen ville sitte i pulken, men etter ytterligere 3 km begynte yngste å vise tegn på at hun var sliten og begynnte å bli lei, ihvertfal i oppoverbakkene. Da kom jeg til å tenke på at vi hadde både et tynt tau og en pakkrem i sekken. Vi bant remmen i min sekk ig tauet bak på pulken. Dermed kunne ungene snørekjøre etter oss. Det var superstas! Jeg og mennen kunne lange ut så mye vi lystet på flatene og i oppoverbakkene. Da hang ungene bak og ropte "Hypp". Nedover kjørte de selv. Turen endte på 12 km og mellom 4 og 5 timer). Det første ungene spurte om da vi kom til bilen var om vi kunne snørekjøre i dag også. Det var gøy.

Vi har vært ute på nesten tilsvarende tur i dag også, bare at vi startet snørekjøringen tidligere. Det kan anbefales. God treningmen langt fra uoverkommelig for mor og far, morro for ungene. Det ergrer meg bare at vi ikke har forsøkt før.

Til dere som skal på fjellet med unger i påsken eller liknende,- ta med et tau og ta ungene på slep.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner jeg allerede gleder meg til neste års skisesong (i år er det uaktualt grunnet baby).

Tusen takk for at du deler dette!

Skrevet

Det liker datteren min også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...