Gå til innhold

Jeg vil ikke på hytta, men mannen vil- råd noen?


Treningsmamma har født ♥

Anbefalte innlegg

Vi har en diskusjon på gang angående det å reise på hytta som ligger på fjellet med våre barn på 2 og 4 år nå til helgen. Jeg er 6 mnd gravid og for å komme til hytta må du gå på ski i ca 20 minutter normal gange for en voksen.

 

Jeg kjenner at jeg verken orker eller har særlig lyst til å gå på ski da jeg blant annet er redd for å falle. Tenker også på å få alt pikkpakk og barna frem uten å måtte slite så altfor mye. Mennen syntes vi skal reise og mener jeg kan gå på truger frem til hytta.Kjenner jeg blir litt opprørt og føler lite støtte for situasjonen min akkurat nå. I tillegg har jeg svigermor på nakken som mener vi bør feire påsken der opp sammen med dem.

 

Hvilke argumenter kan jeg bruke som er gode for å unngå dette og unngå bråk slik at de rundt forstår?

Selvfølgelig er det kos å være på hytta, men tidspunktet er litt dårlig akkurat nå og jeg mener vi kan finne på noe annet koselig i stedet.

 

Noen med innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si at de gjerne må reise på påske tur på hytta, men du blir hjemme.

Det har jeg gitt beskjed om her hjemme. Jeg er ikke istand til å gå verken på ski eller truger nå som jeg er gravid.

Og de kan ikke tvinge deg heller.

Kanskje det hadde vært godt for deg å få noen dager bare for deg selv også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, syns litt syns i deg som faktisk må argumentere i en slik situasjon. Gå på truger... ja, for det er jo veldig mye lettere enn å gå på ski, jøjjemeg. jeg syns heller ikke du skal må tilbringe påska alene så det syns jeg ikke du skal forslå. Han må da kunne forstå at å dra på hyttetur, gravid og masse styr ikke er bra vell? Jeg hadde ihvertfall bare sakt det rett ut at nei, det klarer jeg ikke, så den hytteturen får vi ta neste år når jeg ikke er gravid. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sendt mannen og barna på hytten med svigers og blitt hjemme selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

send gubbe, barn og svigers på hytta!! :) kos deg hjemme alene! :)

 

hvis du ikke er særlig vant med å gå masse på ski så anbefaler man jo at man ikke går på ski under svangerskapet! :) Skigåing kan trigge bekkenløsningen skikkelig og! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriver som de andre - å være gravid er et argument som er godt nok, og egentlig er det ikke noe å diskutere; du vil ikke gå "20 minutter" på ski med pakning, småbarn og mage, ikke vil du bytte skiene mot truger (hvem sier at det er LETTERE å gå med truger enn å gå på ski?????????????)

 

Syns ikke du trenger å finne på argumenter heller, det er du som er gravid, det er din kropp og du kjenner hva har lyst på og ikke lyst på. Vil de virkelig tvinge en gravid kvinne med seg, så kan de trekke deg i pulken og nei, du lager ikke mat eller tar oppvask, for i år vil du ha påskeferie.

 

Blir skikkelig sint på dine vegne, håper det løser seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for alle svarene deres :)

 

Godt å se at jeg ikke er helt på bærtur og vanskelig i denne situasjonen. Vi har ikke snakket noe mer om dette, men det kommer vel i løpet av kvelden eller morgendagen. Kommer til å si klart i fra at jeg ikke har noe på fjellet å gjøre nå.

 

Ble litt lettere nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er kranglingen et faktum. I tillegg har mine svigerforeldre bestemt seg for å bli med på denne turen uten å inkludere meg. Kjenner fortvilelsen og sinne øke.

 

Mannen har ingen forståelse for hvordan jeg føler. Må legge til at jeg også nå er sykemeldt for tiden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være litt ekkel... Har du noen form for fysiske utfordringer som gjør at du ikke kan gå på ski eller truger? Om du går i normalt tempo, og ikke slipper deg utfor lange, bratte unnabakker, er det helt trygt å gå på ski under graviditieten. Man har godt av litt trim. Om mannen din vil ha deg med kan du heller kreve at han tar seg av bæringen/trekkingen av det som skal til hytta. Du har nok med deg selv.

Om poenget er at du ikke har lyst til å tilbringe påsken sammen med svigerfamilien, får du heller si dette til mannen din. Han forstår sikkert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må faktisk si meg enig med <3høygravid med jentespire<, men skjønner deg godt dersom det vil bli uutholdelig for deg å gå de 20 minuttene på ski, uten oppakning vel og merke, for den skal selvfølgelig de som ikke er gravide bære. Selv ville jeg absolutt blitt med, men så har jeg hyggelige svigers da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har noen annen fysisk begrensning enn å være gravid ser jeg ikke helt problemet med å gå 20 minutter på ski, egentlig... Hadde jeg hatt mulighet for hyttetur med familien og svigers hadde jeg absolutt gjort det, og jeg hadde da så klart forventet at oppakning og barn ble ordnet av dem som ikke var gravide... Men kommer kanskje litt an på familien også?? Jeg vet jo ikke om det er noen andre grunner til at du ikke vil på hyttetur, men sånn som jeg leser innlegget hadde jeg ikke sett noe problem med det egentlig... Har gått masse på ski i vinter, senest for et par uker siden, og for min del er det mye enklere og bedre og gå på ski enn å gå fottur:) Håper dere finner ut av det uten for mye krangling. Det er jo uansett ikke noe hyggelig å ikke bli hørt eller forstått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår det deg godt.

 

Å gå 20 minutt på ski i normal gange for en voksen blir adskillig mer når en skal ha med seg to små. Minsten i pulk? og 4 åring gå selv?

 

I tillegg så er det alt en skal ha med... Det er ikke rent lite bagasje som skal være med...

 

Nei, send mann, barn og svigerforeldre på påsketur og nyt late dager hjemme.

 

(Og når det skal sies.... så var det ingen som ville ha meg med på ski de gangene jeg har vært gravid.... tror samtlige nektet faktisk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen, hvis kranglingen er et faktum, trenger mannen din ikke å komme hjem etter påskeferien, med mindre han har en unnskyldning med seg.

 

Vi er alle forskjellige også nå vi er gravide, så at noen går på ski til fødestuen og andre ikke, må faktisk være opp til den enkelte.

 

Kjære Hi, la dem være uenige og respektløse mot deg, det hjelper ikke det spøtt. Men jeg aner at det ligger noe mer og ulmer enn bare denne uenigheten, så hvis jeg har rett, hadde jeg nok holdt barna borte fra hytten i påsken også. Her tenker jeg på baksnakking om deg mens barna hører det, og også fyll. Påske er ikke bare appelsin og kvikklunsj og solvegger :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sa klart og tydelig her at hun skal la bæring og trekking være en jobb for de som ikke er gravide. Når man bare har seg selv å tenke på, er en skitur bare bra for en gravid!

Jeg syns det er forferdelig mye latskap og unskyldninger ute og går blandt gravide for tiden. Selvfølgelig følger det plager med et svangerskap, men vi må bare gjøre det beste ut av det! Tilrettelegging er en flott ting!

Jeg har selv høyt blodtrykk og bekkenløsning (en snill utgave inntil nylig), men jeg har da klart å jobbe helt fram til permisjonen, uten en eneste sykedag.

Fokuser på hvordan dere kan klare hverdagslige utfordringer, og ikke gjem dere bak magen. Da blir dagene SÅ mye bedre! :)

Dra på hytta og kos deg du! La de andre styre rundt deg, og nyt å se dem slite litt for deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel DU som kjenner hvordan formen din er nå som du er gravid (og mannen din har jo ihvertfall aldri båret fram et barn...) så er det vel DU som kan avgjøre om du kan gå på ski eller truger fram til hytta. Det bør de jo kunne respektere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...