Gå til innhold

Hva gjør man når man ikke har penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sliter så utrolig mye at hele livet føles mislykket. Jeg aner ikke hva vi skal gjøre.

Mannen min har vært syk lenge, og går på AAP. Han får utbetalt litt under 10 000,- i mnd.

Jeg får kun barnetrygd, 1940,- i mnd. That´s it...regningene er på nesten 10 000,- i mnd, og utover det skal vi ha mat og klær. Jeg har snakket med nav og har ingen rett på dagpenger, fordi jeg har vært student og dermed ikke har opparbeidet meg nok dagpengegrunnlag. Jeg har søkt på kanskje 50 jobber i 2011, uten napp. Jeg søker på alt, men jeg får jo ikke jobb. Jeg har lyst til å gi opp, men det går jo ikke. Gråter omtrent hver eneste dag, alt føles håpløst. Hva i alle dager skal man gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta vakter på sykehjemmet/ta opp lån/låne av foreldre/selge bil/sosialstønad osv..

ALLE får jobb hvis de bare vil, så lenge man ikke er kresen.

Skrevet

Få deg en praksisplass eller hva det nå heter. Sånn at du jobber for en gitt periode, mens Nav betaler deg lønn. Min bror fikk seg fast jobb på den måten.

Skrevet

sosialen blir vel neste skritt. dere må jo ha livsopphold på 2 personer samt barn hvis dere har det.

Skrevet

Den kommentaren om at alle får jobb hvis de vil, orker jeg ikke å forholde meg til nå. Jeg er IKKE kresen, har søkt på alt fra sekretærstillinger til butikkjobber, lager, vaskehjelp o.l. og også stillinger jeg ikke er kvalifisert til, men ingen napp. Vi kan ikke ta opp noe mer lån, for vi har jo ikke penger å betale lånet med. Bil har vi ikke.

Ang. praksisplass fra nav så får jeg visst ikke det fordi jeg ikke har noen rettigheter, så da vil de heller ikke betale for en praksisplass.

Jeg mener ikke å være negativ, men jeg ser virkelig ikke lyset i enden av tunnellen. Takker for alle svar, setter pris på at dere tar dere tid. Går det forresten an å henvende seg direkte til bedrifter ang. praksisplass i en prøveperiode hvor de betaler lavere lønn?

hi

Skrevet

Har du og gått til dagligvarebutikken og spurt om jobb? Sykehjem?

De trenger alltid noen til å ta helgevakter og ekstravakter på kveldstid, det eneste som nytter er å være fleksibel og ikke kresen.

Skrevet

Merkelig at du ikke får praksisplass via Nav. Jeg trodde det var meningen å få folk ut i jobb, dette er jo noe av det mest effektive som finnes.

Da har du vel heller ikke mulighet til å gå på noen kurs?

Har du tatt med deg cv og spurt diverse steder om å få jobb?

Hva med videre skolegang?

Skrevet

Har du søkt bostøtte? Det får dere sikkert med den lille inntekten..Dere kvalifisere sikker også til livsopholdsstønad hos nav siden dere har så lav inntekt. Men dere må ta med konoutskrifter sånn at nav kan se hva dere bruker penger på og hva slags utgifter dere har.

Lykke til;))

Skrevet

Huff.....ikke en god tid for deg dette. Jeg har alltid jobbet ved siden av studiene, av og til fulltid. Aldri søkt på en jobb i mitt liv....du må ringe selv til bedrifter og personalsjefer å høre om de trenger jobb.

Husk: De aller fleste jobbene blir gitt gjennom kjenninger eller førstemann til mølla prinsippet. De tar de som dukker opp....så er du der, tar de DEG

Stå på så klarer du det!!!

Skrevet

Dagligvarebutikken ansatte rett før jul så de trengte ikke folk. Har søkt på flere sykehjem men ikke fått napp. Kanskje fordi jeg ikke har relevant utdannelse/en helt annen utdannelse slik at de mener jeg ikke kan passe der. Jeg vet ikke. Takk for svar.

hi

Skrevet

Nei, dessverre har jeg ikke mulighet til kurs. Skulle virkelig ønske jeg fikk det. Har tatt med cv flere steder men har blitt så dårlig mottatt at jeg har gitt opp. Jeg er helt enig med deg ang. praksisplass, det må da være tjent at jeg kommer meg ut i jobb.

Jeg har også tenkt på videre skolegang, men føler jeg har nok studielån, og syns det blir dumt å måtte ta opp enda mer. Men kanskje jeg må vurdere det på nytt. Takk for svar.

hi

Skrevet

Gå til NAV å KREV! Alle har rett på penger til livsopphold, og dere med en liten unge i tillegg, burde iallefall komme frem i køen.

Ikke gå å spør "Hva har jeg rett på?" for da gir de dere ingenting.

Sett deg på en stol og si " Jeg går ikke herfra før dere hjelper meg!"

Du skal selvføleglig fortsette å lete etter arbeid, men i mellomtiden SKAL du få støtte. Det er deror vi har disse kontorene å komme til, de skal HJELPE deg.

Lykke til:)

Å det er ikke alltid bare bare å få seg en jobb, uansett hvor fleksibel og lite kresen du er! ikke kritiser HI fordi hun ikke får seg jobb, oppmuntre for at hun i det hele tatt prøver!

Nok av de som sitter hjemme å ikke gidder!

Skrevet

Vi får redusert barnehageregning men har ikke bostøtte. Det skal jeg sjekke opp i. Er livsoppholdsstønad samme som sosialen?

Takk for svar.

hi

Skrevet

Hva studerte du, siden du ikke får noen som helst jobber?

Kanskje du bør ta en ny utdanning?

Skrevet

Jobbmarkedet er hardt nå.. jeg lyste ut en stilling forrige uke, jeg hadde over 50 søkere.. det er ikke lett!

Ønsker deg all mulig lykke! Økonomi er hardt å slite med, påvirker alt!

God klem til deg

Skrevet

21.20 og 21.23, takk for svar. Jeg har et møte med nav på onsdag, så jeg håper at det er noe jeg ikke har funnet ut av som jeg kanskje har rett på. Men det er så vanskelig, som du sier bør man jo nesten gå og kreve, men det er vanskelig når jeg ikke vet hva jeg evt. kan kreve. Vi har to små barn, og de har det de trenger, men de har også en deprimert mamma uten livsgnist for tiden.

Det er ingenting som hadde gjort meg mer lykkelig enn en jobb nå, bare det å kunne spare, kunne ha råd til å kjøpe nye klær til dem når de trenger det, ikke vende på kronene og vurdere hva som er viktigst av brokkoli og poteter....huff.

hi

Skrevet

21.26: Ja det er det jeg merker også, det er så enormt mange søkere, det skal ikke være lett. Jeg er positiv og snill, og det er nesten så jeg har lyst til å si at jeg har så lyst på denne jobben, og jeg trenger den i tillegg, vær så snill å gi meg den...men det blir vel noe desperat, ja..

Tusen takk for klem, det varmer i en tung tid.

hi

Skrevet

Jeg er webdesigner, og make up artist fra tidligere...men jeg har søkt på alt mulig, har gitt opp å kun søke relevante jobber for lengst.

Har som skrevet lengre oppe tenkt på dette med mer utdanning, men føler ikke jeg har råd til mer studielån, selv om jeg hadde følt meg nærmest rik om jeg hadde fått det.

hi

Skrevet

Webdesigner er ikke akkurat de jobbene det flommer over av nei, i hvert fall ikke om du ikke har bredde. Kompetanse på databasedesign og drift f.eks i tillegg.

Men du kan jo få freelanceoppdrag innen webdesign da.

Skrevet

Registrer deg hos bemanningsbyråer. Bor du på et litt større sted så er det nesten alltid jobb å få, være seg vikariater eller fast , så sant du ikke er kresen. Ring dem også i tillegg og spør om å få komme inn til en samtale. Av erfaring så virker det som om det er lettere å bli valgt ut som en mulig kandidat til en jobb hvis du har snakket med en konsulent i byrået. Er flust av bemanningsbyråer om dagen så kanskje du kan ha en mulighet der.

Skrevet

Jeg er registrert i bemanningsbyråer men har ikke vært på samtale. Kanskje jeg skal ringe dem og be om å få komme. Takk for svar.

hi

Skrevet

Hva fikk deg egentlig til å velge to dilleutdanninger hvor det er veldig vanskelig å få jobb?

Skrevet

Spiller det egentlig noen rolle nå som jeg har de utdanningene likevel? Jeg er klar over at det er vanskelig å få jobb, og trenger ikke å bli tråkket enda lengre ned...

hi

Skrevet

Ta en ny utdanning. Og denne gangen noe som faktisk gjør det mulig å få jobb.

Skrevet

Ikke gi deg hos NAV, for all del! Ingen som skal sulte - student eller ei.

Ring til vikarbyråene, presenter deg selv og spør om å få et lite møte der du presenterer deg selv og tar med CV.

Vær fleksibel og blid, ikke minst rolig og selvsikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...