Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #1 Skrevet 20. mars 2011 at vi tror at barn ikke erter eller mobber om foreldrene aldri gjør det? Ja, jeg er klar over at et barn som lever opp med å tro at det er greit å snakke nedsettende om andre, gjerne kan ty til samme oppførsel. Men barn er barn og de klarer fint å finne på fanteri uten at det har med foreldrene å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #2 Skrevet 20. mars 2011 Enig med deg der. Men de mobberne jeg har opplevd har alle hatt litt trøbbel hjemme - så flertallet er ikke dem som kommer fra et hjem hvor det blir opplært at mobbing ikke er greit.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #3 Skrevet 20. mars 2011 Nei, men jeg er så realistisk at jeg skjønner at om vi sitter å snakker drit om andre forran ungene våre, kommer de til å gjøre det samme! Derfor gjør vi ikke det! Men skjønner jo at de kommer til å gjøre det en eller annen gang, men å gjøre det selv, er det samme som å si at det er helt greit... Og det er det ikke!
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #4 Skrevet 20. mars 2011 barn kan gjøre det selvom foreldrene ikke gjør det. men det er større sjanse for at de mobber om foreldrene gjør det. hvis fks moren din sitter å snakker stygt om et skjeldent navn så lærer barnet at det er greit. så begynner barnet å snakke stygt om navnene til de som har skjedne navn. kan selvfølgelig også skje uten foreldrenes påvirkning. men større sannsynlighet at barn som har foreldre som mobber blir mobbere selv.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #5 Skrevet 20. mars 2011 Og det er de aller fleste enige i, og praktiserer. Derfor kan man lure på hvor dumme de som påstår at barna til de som skriver at de ikke liker noe her inne vil bli mobbere.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #6 Skrevet 20. mars 2011 Ja, men hvor er sammenhengen til det som skrives her inne?
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #7 Skrevet 20. mars 2011 ja, som jeg skrev i hovedinnlegget er det forståelig at et barn som er oppvokst med det tar det med seg videre. Men det jeg tenker på, spesielt når det gjelder den navnedebatten, at det skjer endel erting i f.eks skolegården, klubbhuset osv som ikke har noe særlig med foreldrene å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #8 Skrevet 20. mars 2011 barn er ikke dumme. de snapper opp holdningene dine uansett om du mpbber andre foran dem eller ei.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #9 Skrevet 20. mars 2011 barn er ikke dumme. de snapper opp holdningene dine uansett om du mpbber andre foran dem eller ei.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #10 Skrevet 20. mars 2011 Jo, er enig med deg HI til en viss grad men likevel har nok foreldrenes holdninger noe å si. Vi er 3 vennepar som har barn i samme bhg. De er alle gutter og samme alder. Plutselig vendte disse 2 guttene seg mot min gutt og i en alder av 4 år begynte de med utestenging av gutten min og kalte han mye rart. Det ene venneparet mitt tok gutten sin skikkelig for seg. Hadde alvorsprater med han, og de dagene de fikk beskjed fra bhg om dårlig oppførsel fikk det konsekvenser hjemme. Det andre venneparet er mer av typen fri oppdragelse, og mente det var veldig synd, men at gutten deres hadde egen vilje(!!), og at det var vanskelig gjøre noe med situasjonen siden de ikke var i bhg når det skjedde. Bhg har jo vært ypperlig når det gjelder dette og selvfølgelig både snakket med barna og sånn, men en har jo et ansvar som forelder også. Idag er alle barna venner igjen, men han sistnevnte er ikke likt av noen barn i bhg da han er ufyselig med dem. Har sett han har slått andre barn og stått og ledd når de gråter. Jeg er HELT sikker på at foreldrene sin rolle, manglende rolle sådan, har vært med på å gjøre denne gutten til både en mobber og et "utskudd".
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #11 Skrevet 20. mars 2011 Selvfølgelig klarer unger helt fint å mobbe uten påvirkning fra foreldrene. Men jeg tror at en del av mobberne gjør det (kanskje ubevisst) som en etterligning av foreldrenes (kanskje ubevisste) handlinger.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #12 Skrevet 20. mars 2011 Men det å ha fri oppdragelse er vel ikke synonymt med å være foreldre som mobber? Og utgangspunktet var jo at begge disse barna mobbet så da burde vel begge foreldrene vært av typen som mobber, selvom bare et par av dem i ettertid tok tak i barnet.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #13 Skrevet 20. mars 2011 les hva som står der. står at foreldrenes holdninger har innvirkninger på barnet. begge mobbet. han ene sluttet, han andre ikke. fordi det ene foreldreparet hadde holdninger om at slikt ar ikke greit. mens det andre ga grønt lys for slik oppførsel.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #14 Skrevet 20. mars 2011 Herregud! Om man på nett reagerer på et navnman synes er hinsides, kan du vennligst forklare meg hvordan mine barn snapper opp den holdningen fra meg? Den iditoien enkelte her inne viser i hva de får seg til å si er årsaken til mobbing er så dum at det er skremmende.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #15 Skrevet 20. mars 2011 Men hovedpoenget som blir diskutert er jo at "barn som mobber gjør det fordi foreldrene gjør det bevisst eller ubevisst", diskusjonen har ikke vært foreldrenes reaksjon etter mobbingen er utført. Og her var det to barn som mobbet derfor burde det etter noen av dib damenes definisjon være at begge foreldreparene da er mobbere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå