Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #1 Skrevet 20. mars 2011 Et eksempel: en arbeidstaker får utbetalt forskudd på februarlønnen den 20. februar, mens hovedlønnen kjøres den 28. februar. Skal forskuddet registreres som forskudd på lønn, eller som vanlig lønn (siden forskuddet tilhører den perioden det utbetales og ikke neste mnd f.eks.)? Jeg er temmelig fersk på dette:-D
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #2 Skrevet 20. mars 2011 Jeg jobbet så vidt med lønn for noen år siden. Der jeg jobbet registrerte vi det som forskudd på lønn selv om det tilhørte den samme perioden. Vi pleide å overføre det på kontoen til den det gjaldt. Dette gjorde vi manuelt ved en bankoverføring. Deretter registrerte vi et bilag som viste hva vi hadde gjort. Gjerne en utskrift fra banken for eksempel. Dette registrerte vi innenfor (obs) rett periode og med korrekt lønnsart. Da kom det frem på lønnslipp at personen allerede hadde fått et forskudd på lønnen denne måneden. Det stod som et minus på lønnslippen. Hvis dette er feil håper jeg noen korrigerer meg. Det er rart hvor mye en glemmer når en ikke har jobbet med det på en stund.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #3 Skrevet 20. mars 2011 Det blir jo et forskudd, uansett om det er samme lønnsperiode? Kjøres lønnen 28. feb (f.eks), kan man vel ikke komme 20. feb å spørre om forskudd på lønnen som kjøres 28.mars? Er det jeg som misforstår her, eller?
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #4 Skrevet 20. mars 2011 På lønnsslippen din vil all lønn registreres som vanlig lønn, i pluss, men vil tro at beløpet som er utbetalt da står oppført som forskudd, i minus. Hvis du skjønte forklaringen min
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #5 Skrevet 20. mars 2011 Lønn i + Forskdd i - = 0,- til utbetaling
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå