Stolt mamma for første gang Skrevet 20. mars 2011 #1 Skrevet 20. mars 2011 Jeg har ei jente på 3 uker. Hvor mye bør jeg få ut når jeg håndmelker? Forsøker å avlaste sår på brystene... Får ut ca 80 mø hver gang totalt, og er redd det er litt lite for henne samt at jeg er redd for tette melkeganger om jeg ikke får tømt brystene skikkelig
Nagilimia Skrevet 20. mars 2011 #2 Skrevet 20. mars 2011 Tror jeg bare fikk ut 60-75ml på den tiden. Husk at babyen vil stortsett alltid få ut litt mer, kanskje 10ml-20ml. Jeg slet desverre med tette melke ganger, men tenkte å ta en ting av gangen. Først fikse sårene. Jeg fylte på med mme på kveden. Ikke noe problem for jeg hadde nok melk når jeg begynte å amme igjen etter 3 dager. Ammet ingenting disse tre dagene. Pumpet annenhvert måltid i 2 dager etter dette. Etter dette var jeg ikke sår, men fikk brystbetennelse 3 ganger etter dette, og sluttet desverre å amme etter åtte uker, og pga noe som heter raynolds fenomen. Det beste tipset jeg har er å ta en varm dusj før du håndmelker. Gi litt mme, så du ligger "et måltid på forskudd", så er det ikke noe stress. Nå er det 6 uker til nr 2 kommer, og jeg kommer til å være mye mer avslappa i forhold til å del-amme, avlaste puppene litt. Lettere å sette seg ned og pumpe når man vet at baby er helt mett.
Makko med to små gutter Skrevet 20. mars 2011 #3 Skrevet 20. mars 2011 Tror ikke det er veldig lite, hvor stort er barnet? De skal ha ca 15% av egen kroppsvekt pr dag(altså 150ml melk pr kg). Da kan du regne ut hvor mye melk som bør beregnes pr måltid. Men unger er forskjellig, om ungen virker fornøyd etter at du gir flaska er det helt sikkert bra. -Det er forresten kommet en super flaske fra medela der ungen må suge ut melka slik han gjør når han ammes. Tettemelkeganger kjenner du lett når du kjenner over brystet å finner steinharde klumper som ikke blir mykere ved amming/pumping. Prøv da ev. å maser lett når du pumper/melker (unngå å gjøre det ved amming enda!), men vent til at melka renner godt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå