Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #1 Skrevet 19. mars 2011 Har en gutt på 4,5 år som ikke klarer skille grønt og blått. Han kan fint de andre fargene og har kunnet dem lenge men når det kommer til disse fargene så bare tipper han. Er det noen god måte å lære opp det? Ikke at det er så veldig viktig men han synes jo det er flaut! Prøver å fortelle at gresset er grønt og himmelen blå for å gi han noen "bilder" men det hjelper ikke.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #2 Skrevet 19. mars 2011 Har dere fått sjekket synet hos lege? Dersom han ikke kan se forskjell så hjelper jo bilder som at gresset er grønt osv lite, da blir referansepunktet feil...
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #4 Skrevet 19. mars 2011 http://no.wikipedia.org/wiki/Fargeblindhet
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 19. mars 2011 #5 Skrevet 19. mars 2011 Du må nesten teste ham, som de andre sier Jeg er fargesvak på dette selv, men det er en veldig sjelden fargeblindtype. Jeg farget buskene og trærne blå da jeg var liten, og har alltid slitt med å skille farger som har gult/ikke gult i seg. Men... sånn generelt har dette aldri vært et stort problem altså. Men jeg er jo, som sagt, ikke sterkt plaget!
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 19. mars 2011 #6 Skrevet 19. mars 2011 Lastet opp et bilde på profilen min som jeg ser liten forskjell på. Det bilde til venstre er vel det "vanlige" bildet, mens jeg ser begge bildene tilnærmet lik det til høyre. Forresten så kan jeg ikke se tallet 56 fra wiki-linken noen la ut over her.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2011 #7 Skrevet 20. mars 2011 Takk for svar alle sammen og takk for titten på bildene. Han har ikke tatt noe spesiell øyeundersøkelse untenom vanlig hos øyelege. Da får vi høre med lege om hva vi eventuelt skal gjøre
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 21. mars 2011 #8 Skrevet 21. mars 2011 Jeg fant forresten ikke ut hvilken fargesvakhet jeg hadde før for ett års tid siden. Begynte å lese om det på nettet, og fant masse informasjon. Jeg har alltid visst at jeg har vært dårlig med farger, men jeg har aldri gått til lege med det:) Det er dessverre ingenting å gjøre for å bedre fargesynet, men det kan være lettere å se fargeforskjellene i sterkt lys. Dersom din sønn er fargesvak på dette vil han nok lære seg mange "teknikker" og triks etter hvert. Jeg hadde f.eks faste plasser til fargene i pennalet mitt, og husker alltid hvor de grønne og blå rutene på brettspillet er. Velger ikke blå/grønn som spillebrikke med mindre de ligger langt fra hverandre i nyanser. Dessuten så bruker jeg mye logisk tenkning når det r trengs å skille mellom/navnsette farger. Jeg klarer ikke å se hvis noen blir gule rundt munnen etter å ha spist gulrot, ei heller ser jeg at asiatere er gule (er de virkelig det???). Dette har jeg ikke funnet noe triks for å løse, men nå som jeg er voksen spør jeg bare noen andre rundt hvis jeg lurer veldig;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå