Trollmor til 2 Skrevet 19. mars 2011 #1 Skrevet 19. mars 2011 Datteren min, på 2år og 8 mnd, har en veldig lei tendens til å lugge, klore, slå og dytte andre barn. Både barn i barnehagen og venner utenfor barnehagen. Hjemme her har vi nulltolleranse for vold og hun sendes sporenstreks i rampekroken hvis hun er voldelig mot oss, lillebror, dyrene våres eller de som er på besøk. Hun må også stå i rampekrok hvis hun er voldelig mot andre som vi er på besøk hos. Barnehagen sier at de tar henne vekk fra de andre barna hvis hun er slem mot andre barnehagebarn. Hun må stå i rampekroken i 2minutter. Hun lugger skikkelig og sitter ofte igjen med hårtuster i hånda. Og det ser ut som at hun triumferer når hun klarer å lugge ut hår av andre. Hun har holdt på med dette i lang tid. Siden lenge før hun ble storesøster, så det er neppe pga sjalusi. Jeg vet ikke lenger hva jeg og mannen min kan gjøre. Det er jo tydelig at det ikke hjelper med rampekrok eller samtaler med henne. Jeg synes det er fryktelig at barnet mitt gjør sånt mot andre. Og hun har ihvertfall ikke lært det av foreldrene sine. Ei heller av lillebror. Han er forøvrig bare 6 uker gammel og hun har ikke vært voldelig mot han. Ikke enda ihvertfall. Er det noen av dere kloke mammaer som har noen tips og råd til meg? Bør jeg kontakte noen profesjonelle vedrørende dette? Og i såfall hvem? Setter stor pris på alle slags svar!
Lovemelikeyoudo Skrevet 19. mars 2011 #2 Skrevet 19. mars 2011 helsesøster/familekontoret i kommunen din kan kanskje komme med råd=) Får hun mye positiv oppmerksomhet eller blir det mye negativ. Negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet...
Zitro Skrevet 19. mars 2011 #3 Skrevet 19. mars 2011 Infør konsekvens i tillegg til rampekroken. Altså første bøll, rampekrok. Neste bøll, rampekrok + konsekvens f.eks fratatt yndlingsleke, ikke lørdagsgodt, legge seg 1 time tidligere o.l.
Fru Bell med to skjønne små :) Skrevet 19. mars 2011 #4 Skrevet 19. mars 2011 Aller først, det er mange barn i den alderen som ennå ikke helt har knekt den sosiale koden på hvordan oppføre seg overfor andre. Når det gjelder situasjoner som oppstår hjemme eller når du er i nærheten så ville jeg unngått å kjefte så mye på henne, og heller vende oppmerksomheten til den som blir slått eller lugget. Og så heller gitt henne masse oppmerksomhet når hun viser god atferd. Da viser du henne at negativ atferd ikke gir oppmerksomhet. Har hun problemer med å forstå andre barns følelser, kan det være grunnen til at hun oppfører seg sånn, at hun ser på det som en lek? Du kan jo tegne ulike ansiktsutrykk på et papir og demonstrere forskjellig typer oppførsel og hvordan ansikt de andre barna får i de ulike tilfellene.
ISA Skrevet 20. mars 2011 #5 Skrevet 20. mars 2011 Dette er ikke vanlig adferd, er du sikker på at hun i det hele tatt forstår hvorfor hun står i den rampekroken? det er alltid noe som trigger slik adferd, dere må rett og slett snu mønsteret, siden adferden ikke bedres har dere en del jobb der, blir helt nødvendig og kartlegge adferden.. min sønn som er høytfungerende autist skubbet andre barn når han var på samme alder, ikke for å være slem men fordi spenninger i kroppen trigges med å slå...... ( sammenligner seff ikke dette med deres barn MEN vil bare forklare at er årsak til alt, vær ekstra obs når de ikke kan ta andres perspektiv, tenk empati og trening der )
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 20. mars 2011 #6 Skrevet 20. mars 2011 Jeg ville kanskje snudd det litt, og trent mye empati. Neste gang hun f.eks lugger en annen som er på besøk, så sier du kjapt til datteren din "ikke lugge, det er vondt for xx", så snur du ryggen til datteren din og trøster xx veldig masse. Gjerne overdrevent. F.eks "neimen lugget zz deg? Staaaaakers, kom, så skal du og jeg finne på noe morsomt". Ikke gi noen som helst oppmerksomhet til datteren din (og ikke sett henne i en krok, hun er uansett litt for liten til det synes jeg), men masse, masse til den som fikk vondt. Samtidig kan du rose datteren din overdrevent masse når hun er god med noen. Få henne til å forstå at du elsker det når hun er god med noen, og gi henne masse, masse oppmerksomhet på det. Finn frem bamser og dukker og rollelek med hvordan noen får vondt dersom en er "slem". Det er jo ikke alle barn dette fungerer med, men det kan være verd et forsøk :-)
ny vestfold Skrevet 20. mars 2011 #7 Skrevet 20. mars 2011 Følg henne både hjemme,på besøk og i barnehagen(ha hele tiden øyne på henne) og ser dere at hun er på vei til å klore,bite,lugge osv,så si STOPP med klar og myndig tone,ikke bruk ordet nei (så små barn forstår ikke betydningen av nei,men stopp forstår de) Bruk så stopp både hjemme og i barnehagen,og klarer hun å stoppe,så ros henne for at hun var flink å stoppet.og veiled henne i hvordan hun kan komme inn i leken,til den hun egentlig ville lugge,bite osv.Unngå orde slem,for ingen barn er slemme,de gjør av og til ting som ikke er lurt,slik som vi voksne lykketil,du skal se at det snart gir seg,for å bli fulgt hele tiden er ikke gøy,og da er det heller ikke gøy å være rampete. Har god erfaring med denne metoden på så små barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå