Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #1 Skrevet 19. mars 2011 Skal snart ha venninnegjengen på besøk hos meg igjen til middag og det er en utfordring hver gang. Ei av jentene er nemlig sååååå allergisk mot både melk, egg, mel, nøtter og ja, det dukker gjerne opp noe nytt innimellom som hun ikke tåler... Så all mat som skal lages må tilpasses hennes "allergi" og man ender opp med å måtte lage gørrkjedelig mat for å unngå at hun skal omkomme i matfatet. Grunnen til at jeg sier "allergi" i gåseøyne er at hun mer enn gjerne kjører i seg både sjokolade og kaker i store kvanta. Det er nemlig så godt at hun velger å trosse allergien sier hun. Har aldri sett henne reagere på noe heller. Det irriterer meg grenseløst å måtte ta hensyn til en allergi som dukker opp når det passer henne selv!! Grrr!!!!
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #2 Skrevet 19. mars 2011 Da serverer du henne en egen rett, så koser dere andre med noe godt
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #3 Skrevet 19. mars 2011 Lag vanlig mat og ikke si at den innheolder egg, mel, melk osv. Hvis hun ikke reagerer på det i kaker, er det vel ikke noe problem....
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #4 Skrevet 19. mars 2011 Grrrr, forstår godt hva du mener. Har en venninne som er likedan, "tåler " hverken hvete, sukker eller kumelk. Noe som var et svare strev på en studietur som varte over flere dager hvor alle skulle lage mat. La meg virkelig i selen for at det skulle være spiselig for henne også, kun for å oppdage at hun uken etter kjørte i seg sjokoladepudding meg krem, MELKEsjokolade og ostekake med kjeksbunn.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #5 Skrevet 19. mars 2011 haha, hun gikk sikkert på lavkarbodiett og sprakk
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #6 Skrevet 19. mars 2011 Lag en liten rett til henne og noe annet til dere andre
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #7 Skrevet 19. mars 2011 Skjønner deg godt. Har en svigerinne som er sånn også. Var middag i vennegjengen og da var det fæla styr fordi grønnsakene var blitt smørdampet i smør med MELK i (hun tåler ikke melk, blandt mye annet) og da kunne jo ikke hun spise de og det ble mye styr og sure miner. Ganske barnslig hele greien. Men dagen etterpå måtte hun jo bare "smake en liten bit" (les spise halve skålen) av mannens fløte-is. Oppmerksomheten lenge leve liksom.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #8 Skrevet 19. mars 2011 om hun kan spise slike matvarer så er hun absolutt ikke allergisk,da er det snakk om intoleranse.har man allergi får man en reaksjon,alt fra lett reaksjon til døden,mens med intoleranse kan man feks få løs mage etc. så hun lyver,man kan aldri velge å spise alt om man er allergisk mot det...
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #9 Skrevet 19. mars 2011 Hehe... Lurer på om du har overtatt min venninne? Nå har vi jentekvelder uten henne (av andre grunner) men guri så mye mer spennende mat vi spiser :-)
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #10 Skrevet 19. mars 2011 Er det bare meg som reagerer på at personer med matallergi "krever" å få servert noe spesiallaget når de kommer på besøk? Jeg er vegetarianer, men forventer aldri at de jeg besøker skal lage vegetarmat bare til meg. Dersom det er snakk om middag, tar jeg med meg noe som bare kan varmes - eller jeg spiser tilbehøret/rundstykker etc. ... Jeg forventer ikke at andre skal "lide" eller velge bort mat på grunn av meg!
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #11 Skrevet 19. mars 2011 vegetarkosthold er noe du velger selv. allergi derimot velger du ikke selv. allergier må man ta hensyn til, ellers kan man dø. intoleranse for man dør man ikke av men kan ende på potta hele kvelden men det er heller ikke noe man selv velger å ha. jeg spiser kun mat jeg kan holde ketosen i. det er noe jeg har valgt selv. så jeg tar med egen mat så slipper de å lage noe eget til meg
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #12 Skrevet 19. mars 2011 Ok, dette er gjerne litt slemt, men.. Jeg hadde laget noe gørrkjedelig til henne - noe uten smak, lukt og kreativitet. Så hadde jeg laget noe fantastisk godt, spennende og "nytt" til meg og de andre. Jeg hadde selvfølgelig beklaget meg veldig for at jeg var en såå dårlig "allergikokk"... Kanskje det er en mulig medisin for å "vokse av seg" allergien, helt plustelig?!
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #13 Skrevet 19. mars 2011 Du har jo sannsynligvis valgt å være vegetarianer selv da. En med virkelig allergi har ikke det. Når det er sagt så forventer jeg selvsagt ikke at noen lager spesial mat til min allergiske datter (selv om det hadde vært veldig hyggelig om noen gjorde det en sjelden gang). Men det blir helt feil å sammenlikne en vegetarianer med en allergiker.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #14 Skrevet 19. mars 2011 Jeg lurer litt på om jeg kanskje skal gjøre noe slikt. Jeg har nemlig funnet en knallgod oppskrift på thai-kyllinggryte, spekket med ting hun ikke "tåler". Lurer på om jeg skal diske opp med den til oss andre, og steke en tørr kyllingfilet med ris til henne. Det som er så vanvittig tragisk med henne er at hun forventer, og lager et stoooort nummer ut av det når noen er litt ubetenksomme og kanskje har en liten fløteskvett i maten eller steker i smør med melk i. Hadde hun vært litt ydmyk og sagt hun kunne ta med seg noe selv eller at det ikke var så farlig så hadde vel ihvertfall jeg gladelig anstrengt meg litt for å finne på noe tilpasset hennes "allergi", men hun er ganske uspiselig der hun sitter og klager og piper med kommentarer ala "hadde du tenkt å drepe meg eller"? og lignende... HI
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #16 Skrevet 19. mars 2011 Desto større anledning for en allergiker å sørge for sin egen mat og ikke legge ansvar for liv og helse i hendene på andre...
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #17 Skrevet 19. mars 2011 Gjør det og si til henne at du ikke husker om hun er allergisk mot en masse eller om hun bare lider av intoleranse mot ymse mat, men du tok det sikre for det usikre og nå er ansvaret hennes - kyllingfilet au naturell eller thai-gryte med masse snadder. Og nei, ingen vil høre henne syte for ørtende gang, be henne om å skifte emne når hun begynner. Det er lov å være "ufin" i blant.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2011 #18 Skrevet 19. mars 2011 Selectiv eating disoreder kanskje ? Google Tror mangen av dem som lider under det unskylder seg med allergier. Og at mangen av dem syns selv det er flaut å ha det slik. Som de sier de andre, du kan jo strengt tatt legge litt til side som ikke inneholder "allergenene"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå