Gå til innhold

Nedfallen livmor? Hva nå??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er seks uker siden jeg fødte, og den siste uken har jeg begynt med endel urinlekasjer (ikke bare når jeg hoster og hopper, men nesten hele tiden). Jeg har tatt knipe øvelser fra dagen etter fødsel så syns dette var litt rert. De siste dagene har jeg hatt en rar følelse av at det er "noe" i skjden, ganske langt nede, veldig irriterende..Og i dag måtte jeg bare kjenne etter, og joda rett innenfor skjedeåpningen kjenner jeg livmoren...Veldig ekkelt egentlig...Men hva skjer nå? Noen som har opplevd det? Dette var min fødsel nr 4...Syns dette er VELDIG pinlig og sårt...Så ønsker ikke useriøse svar. På forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan være nedsunken livmor, jeg fikk det faktisk etter første fødsel... Det beste er å ta en tur til en gynekolog etterhvert, hvis du ikke har vært på seksukerskontroll enda kan du jo nevne det der?

Det sies at kroppen som regel trekker seg endel sammen selv etter fødsel, men hvis det faktisk er nedsunken livmor vil ikke knipeøvelser o.l. hjelpe så mye. Det kan opereres (ikke alle leger og gyn. er enige i at det er et problem eller særlig plagsomt), men så vidt jeg vet gjøres ikke dette før minst ett år etter fødsel og bare hvis en ikke planlegger flere barn. Kan også godt være dette varierer endel fra sykehus til sykehus...

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar :) Fikk du operasjon eller? Off,vente et helt år ja, det syns jeg virker veldig lenge, ville helst ha gjort noe med det nå...Men hvordan funker det med tanke på sex og sånn? Det virker veldig lite fristende nå.Og går det, med tanke på at jeg kjenner livmoren rett innenfor?

HI

Skrevet

Hvordan vet du at det er livmoren du kjenner? Det kan ikke være skjedeveggen som har kollapset?

Skrevet

Tror det fungerer bra med misjonærstillingen, men ikke så bra med andre stillinger der dama sitter eller lignende.

Skrevet

Jeg har ikke operert ennå, er nå gravid med nr 2. Men er temmelig sikker på at jeg ønsker en operasjon når jeg er ferdig med barn... :-) I tillegg til nedsunken livmor har jeg fremfall av både fremre og bakre skjedevegg.

Har lest at ganske mange må kjempe for operasjon, fordi det ikke regnes som et alvorlig nok problem av endel leger... I tillegg kan man visst ikke bære noe særlig i 6 uker etter op, så det er vel også en grunn til å vente til man er ferdig med babytiden.

Det funker greit nok med sex for min del, men er veldig spent på hvordan det blir etter fødsel nr 2. For min del må jeg stort sett alltid innom misjonærstillingen først, for på en måte å "flytte på ting". (hehe, klarte ikke å finne en bedre forklaring...). Deretter er det bare å prøve seg fram, for oss funker det bra med meg sittende på topp eller at han tar meg bakfra. Men jeg blir veldig bevisst på at det er litt vel god plass der nede, så jeg jobber hele tiden med å slappe av og ikke tenke på det.

Men det er nok en god idé å få sjekket det skikkelig, det kan jo også være fremfall av skjede eller noe annet som nevnt av andre... Eller så fikser det seg av seg selv... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...