Gå til innhold

smertelindring!?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen av dere som har begynt så smått å tenke på om dere ønsker noen type smertelindring?

 

Jeg venter mitt første barn i midten av juni og er helt totalt uforbredt på hvilken smerte som venter meg. Det ultimate er selvsagt å føde helt naturlig, men skulle jeg få helt panikk og oppleve et smertehelvete uten like er det fint å vite at man har alternativer. Jeg har hørt rykter om at de har sluttet med lystgass på Ullevål! Noen som vet om dette stemmer? Jeg kommer til å vurdere epidural/pudendalblokkade. Litt skremmende med nål og slange inn i margen og venneflon i armen med intravenøst, men personalet har mye erfaring med dette, så det vil nok gå bra..Er bare bekymret for at jeg ikke får presset like godt. Er heller ikke så glad i nåler. Man kan heldigvis få epidural tidlig og sent i åpningstiden. Jeg anser meg selv som psykisk sterk og skal prøve å holde ut smertene så lenge jeg kan, forhåpentligvis helt til tutta er ute.. Men jeg ser bilder i hodet mitt om igjen og om igjen av en stor, hard melon som skal ut av den lille tunellen...og da blir jeg glad når jeg ser at de har pudendalblokkade som lammer underlivet! Noen som har erfaring med dette eller har hørt noe de vil dele?

 

Glad for all feedback!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jo fortelle litt om mine erfaringer:) Alle fødsler er jo forskjellige, så mitt beste råd er å ta det som det kommer og være åpen for det meste:)

 

Med første fikk jeg først prøve lystgass, men det fungerte ikke for meg. Men jeg ser godt at det kan hjelpe pga at man da konsentrerer seg mye om pusten og det hjelper jo litt iallfall å ha veldig fokus på noe annet enn bare smerte... Jeg ble veldig satt ut av smertene under fødsel første gangen og fikk ikke noen god hjelp ifht pusteteknikk og derfor ble det nok litt verre enn det behøvde å være... Fikk til slutt petidinsprøyte og da ble jo i grunnen all smerte borte og jeg sovnet mellom riene. Da denne sluttet å virke var det kjempetøft å takle smertene igjen, og jeg kunne jo ikke få noe ny petidinsprøyte... Hadde da kommet så langt at det nesten var klart til å begynne å presse uansett, så det gikk greit. Fikk lokalbedøvelse nedentil og syns ikke jeg merket noe spesielt under pressing...

 

Men andre fikk jeg først akupunktur, men fødselen denne gangen var veldig annerledes... Mens riene økte jevnt og trutt under første fødsel hadde jeg andre gang maserier nesten et døgn først før det sa skikkelig pang og vi startet rett på heftige rier. Satt i badekar og brukte vann som smertestillende. Under pressriene fikk jeg ikke noen lokalbedøvelse denne gangen. Synes ikke det var noen forskjell under pressriene heller fra første gangen, så for meg var det jo egentlig det samme om jeg hadde eller ikke hadde den bedøvelsen. Akupunktur og varmt vann fungerte godt nok som smertestillende ved den fødselen.

 

Jeg gruer meg en del til tredje fødsel, så jeg har ikke satt meg ned og tenkt så mye gjennom det denne gangen enda fordi jeg ikke føler meg klar for det enda. Må ta det litt som det kommer... Håper nok at denne fødselen blir litt lik den forrige slik at jeg klarer meg med akupunktur og varmt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bestemt meg for at jeg ikke skulle ha epedural. Det gikk overraskende bra. Vondt, ja, men man vet at det går over. Jeg fikk lystgass som hjalp meg med å konsentrere meg om pusten. Jeg fikk også akupunktur som jeg har stor tro på.

Selv om selve fødselen ikke gikk så bra for min del så var tiden fra 5 om morgnenen til pressriene på kvelden helt overlevlig uten smertestillende.

Lykke til!

Jeg får keisersnitt denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...