Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #1 Skrevet 18. mars 2011 Jeg kan ikke noe for det, men jeg synes det høres så fælt ut. Høres ut som man omtaler den lusete dattera eller sønnen til naboen og ikke sitt eget barn. Neida, dere er sikkert ikke enige med meg dere som sier det - men da vet dere ihvertfall at noen synes det høres fælt ut.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #2 Skrevet 18. mars 2011 Jeg kaller gutten min for guttungen eller sønnen min. Eller ved navnet hans også for den slags skyld. Har aldri kalt han for prinsen min eller noe lignende. Syns det er kvalmende kallenavn.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #3 Skrevet 18. mars 2011 Jeg sier aldri jentungen. For meg er de er skjellsord, og det er stygt å høre folk si det.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #4 Skrevet 18. mars 2011 Ja, jeg sier det, jeg er bergenser og det er en del av dialekten. Det er mange ord som ikke lyder pent for meg også, og jeg humrer godt når jeg leser om folk som nusser på barna sine. På min dialekt er nemlig nuss=pupp ;-)
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #5 Skrevet 18. mars 2011 Jeg er bergenser (eller har vært i 20 år) men har aldri fått med meg at nuss = pupp.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #6 Skrevet 18. mars 2011 Jeg sier det. Det er et helt vanlig ord men vi reagerer jo på litt forskjellige uttrykk. Personlig får jeg frysninger av betegnelser som "snuppa", "lille snupp", "prinsessa" ol. Det synes jeg høres fælt ut ;-)
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #7 Skrevet 18. mars 2011 hæ, seriøst:P Betyr nuss=pupp? heheh.. Så i dine ører pupper de altså barna sine. ;-D
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #8 Skrevet 18. mars 2011 Jeg sier ofte jentungen og guttungen om mine. Men som flere over her, kunne det ikke falt meg inn å kalle dem for prinsen og prinsessa, det er noe av det teiteste jeg hører. I forige julekalender var det jo jentungen og guttungen, syntes det er fine betegnelser på egne barn jeg.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #9 Skrevet 18. mars 2011 Jeg er helt enig med deg, HI. Å omtale eget barn som jentungen/guttungen høres bare fælt ut. Vet om et par stykker som gjør det og det de har til felles er at de er så ressurssvake at det ikke ligner noe. Hele livet deres er betalt av Nav, for å si det sånn...
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #11 Skrevet 18. mars 2011 Det kan godt være, men det gjør det ikke mindre sant for de jeg kjenner som sier det.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #13 Skrevet 18. mars 2011 Nuss betyr hverken pupp eller kyss Det er en kostbarhet/klenodium
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #14 Skrevet 18. mars 2011 Her sier vi også jentungen og guttungen og vi er langt fra ressurssvake, universitetsutdannelse på begge to og godt betalte jobber, samfunnsengasjerte og soiale
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #15 Skrevet 18. mars 2011 Jeg sier hverken jentungen eller prinsessen. Høres like dumt ut.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #16 Skrevet 18. mars 2011 Tanten min er fra Bergen hun sier/sa også nussene til puppene.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #17 Skrevet 18. mars 2011 Jeg sier ikke det selv men tenker om de som sier det at de ikke er så selvhøytidlige...Kunne godt sagt det selv men det faller seg ikke naturlig ut i fra min dialekt :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå