Gå til innhold

Jeg vil ha DEN leiligheten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er den at vi vil kjøpe leilighet. VI leier en billig leilighet nå, men den er alt for liten for oss. Å vi har prøvd å finne en ny å leie, men det blir alt for dyrt for oss. Så på onsdag skal jeg dra å snakke med ei dame som jobber i kommunen for å få hjelp til å kjøpe en leilighet. Men både jeg og sambo har ingen inntekt. Han jobber igjennom NAV og er på prøvetid iallefall frem til 1.april før han muligens får fast jobb. Jeg har planer om å være hjemme med barn iallefall en god stund til.

Så satt jeg meg inne på finn.no og fant drømmeleiligheten. Den ligger akkurat der vi kunne tenkt oss å bo og rett ved siden av svigerfamilien.

Så jeg lurer på om noen av dere har fått noen ekstra hjelp for å kjøpe en leilighet uten egentlig råd til det. Prisantydningen var 1 350,000.

Kan det gå???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

man går utifra inntekten og ganger den med 2.5 og tar minus på all gjeld. da finner du det du kan få i lån. men siden du ikke jobber vil det være litt anderledes siden det er kunn 1 inntekt som skal dekke utgifter for flere.

Skrevet

Om dere har mye i egenkapital kan det kansje gå, men en fammilie uten fast inntekt og uten egenkapitak vil slite med å få lån.

Hvor mye betaler dere der dere bor nå og hvor mye har dere spart det siste året for eksempel?

Skrevet

Om det er leiligheten dere vil ha så burde du absolutt bidra til å kunne realisere drømmen. Dvs. få deg en jobb slik at dere kan få lån og betjene lånet.

Skrevet

Mannen din er på prøve til 1. april. Kanskje han får fast jobb etter det. Du har ikke jobb og har planer om å bli hjemmeværende. Dere vil prøve å få lån på 1.3.

Hvor sannsynlig tror du at det vil gå for dere?

Skrevet

Det nytter fint lite å si at man vil ha DEN leiligheten uten å gjøre noe med det. Vi kom også over drømmehuset i går, men da må jeg ha jobb først, så nå har jeg søkt, vært til samtale og krysser fingrene. For vi klarer ikke 4 mill i lån på en lønning. Selv om vi har 2,5 i egenkapital. Tæring etter næring som svigerfar sier;-) Og rekker jeg ikke å få jobb i tide, ja da er det noen andre som kjøper drømmehuset og vi må vente på neste.

Skrevet

Nå er barnet for lite til å bli sendt til barnehagen. Og synes absolutt ikke at det blir verdt det! Men som jeg skrev så skal jeg treffe ei dame som hjelper folk uten penger inn i boligmarkedet og lurte på om det var noen andre som har vært bort i dette?

Skrevet

Da har du vel permisjon og mottar permisjonspenger da

Skrevet

Hvis jeg hadde det så hadde jeg skrevet det faktisk.

Men nå er jeg ikke her inne for å legge ut hele min livshistorie å få gode forum-venninner, men for å få besvart ett enkelt spørsmål fra de som kan det :)

Resten trenger ikke dere nysjerrige damer å vite!

Skrevet

Hvis jeg hadde det så hadde jeg skrevet det faktisk.

Men nå er jeg ikke her inne for å legge ut hele min livshistorie å få gode forum-venninner, men for å få besvart ett enkelt spørsmål fra de som kan det :)

Resten trenger ikke dere nysjerrige damer å vite!

Skrevet

Om du hi får deg en jobb ,så kan dere kanskje få lån.

Skrevet

Helt ærlig talt blir jeg litt oppgitt over at et par med barn forventer at andre (det offentlige) skal hjelpe til for at man får kjøpt seg en leilighet når man ikke en gang er i jobb og egentlig kan jobbe.

Hva med å gjøre som mange andre, jobbe hardt og spare penger og overbevise banken at man har økonomi til selv å klare det?

Skrevet

Nei, har aldri fått hjelp til det.

Men så også at det er vanskelig å få lån på over 1 mill uten fast inntekt.

Skrevet

Jeg blir oppgitt over sånne som deg som har slike oppfatninger av ALLE. Flere burde lære seg å tenke at kanskje vedkommende har en grunn for å ikke være i jobb!

Skrevet

Nei, dere vil ikke få hjelp til lån før mannen din har en sikker jobb. Da (som nevnt) ganges inntekt med 2,5 eller 3 for å finne hva dere kan få i lån.

En annen ting er at jeg ikke skjønner at dere tør? Jeg er alenemor, altså en mindre munn enn dere å "mette", og tjener 420.000 i året. Jeg har enda ikke kjøpt meg noe da jeg er redd for å plutselig stå der med renter som fyker i taket osv. Vanskelig når en kun har 1 inntekt å ta av. (og for min del- et stort studielån i tillegg).

Husbanken kan være behjelpelig med førstehjemslån ja, men tvilsomt i dette tilfelle. Du kan være så frekk tilbake som du bare orker men de færreste idag klarer seg med bare en inntekt om ikke ene parten tjener ganske bra.

Skrevet

Da anbefaler jeg at du hører etter med NAV/kommunen din så kanskje du også får hjelp? Vi har ikke krevd noe fra dem. Det er de selv som har tatt kontakt og sagt at de vil hjelpe oss for vi er i en vanskelig situasjon når det gjelder jobb og andre personlige ting. Å som sagt vil de hjelpe oss som har dårlig råd med gunstige renter osv.

HI

Skrevet

Den leiligheten får dere ikke.....

Skrevet

Uansett om det er kommunen eller banken som låner ut penger stilles det krav til inntekt og evne til å betjene lån.. Den sikkerheten har dere pr dags dato ikke.. Og jeg kan ikke tenke på en eneste god grunn til at du sitter uten inntekt. Om du er syk og ikke kan jobbe finnes det stønader for det (uten at det bringer deg noe nærmere boligdrømmen da stønader ikke er varig inntekt og således ikke kan legges til grunn for et lån)....

Med andre ord - dere har NULL sjans til å få låne penger fra husbanken eller banken med så liten inntekt som ikke engang er fast.. Husk at å eie egen bolig er et privelegium, ikke en rettighet og man må YTE selv for å kunne EIE selv..

Skrevet

Ja, får nok garantert startlån i husbanken MEN jeg har på nåværende tidspunkt ikke tenkt å kjøpe. Nå leier jeg, og med alle utgifter går det såvidt rundt. Skulle jeg hatt kommunale utgifter, eiendomskatt, renovasjon i tillegg hadde det ikke gått. Jeg betaler tross alt 2000 i mnd bare i studielån. Jeg var en av de "dumme" som tok utdannelse før jeg fikk barn, så jeg er ikke av de som har fått alt dekt.

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke kan gå.

Det er høyst usannsynlig at noen vil låne dere over en million når ingenting tyder på at dere har noe særlig betalingsevne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...