Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #1 Skrevet 18. mars 2011 Har lekt litt med tanken på å overraske med bryllup når vi skal ha dåp for nr 2. Er det noen som har hatt dette? Jeg kunne tenkt meg å invitere alle til dåp, og så bare "overraske" med bryllup i samme slengen. Altså et veldig enkelt men koselig bryllup.. Kun fortelle det til forloverene omtrent.. Men det blir kanskje vanskelig å gjennomføre? Blir vel best å ha kun familie og nære venner i dåp/bryllupet, og så heller invitere til en fest for alle andre venner som vi normalt hadde bedt i bryllupet senere?? dette ble kanskje litt rotete, men er det noen som har erfaringer??
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #2 Skrevet 18. mars 2011 Jeg har vært i ett sånt bryllup. Det var bare forloverene som visste om hva som skulle skje. Først var det vanlig dåp, så når alle trodde at gudstjenesten var slutt begynte presten å sette opp stoler fremme, ingen som skjønte det. Så spillte de opp brudevalsen, og inn kom brudeparet. Ene forloveren filmet og det var sjokkskadede ansikt over alt... De hadde forresten maaaange faddere til barnet (kanskje 8?). Ingen som skjønte hvorfor de hadde fått lov til å ha flere faddere enn normalt under selve dåpen! Men det var jo fordi de ønsket å ha de nærmeste vennene i bryllupet sitt også Koselig og liten middag og kaker. Noen måneder senere hadde de en stor vennefest. Kjør på!
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #3 Skrevet 18. mars 2011 Det er kjempefin måte å gifte seg på, dersom man ikke ønsker allt oppstyr rundt selve brylluppet!! Jeg kunne gjerne tenkt meg å gifte meg på en slik måte!
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #4 Skrevet 18. mars 2011 så var det bare å få med seg mannen på dette da kunne tenkt meg et bryllup uten alt styr, og bare kost oss.. hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #5 Skrevet 18. mars 2011 Vi hadde egentlig tenkt å gjøre dette, for å gifte oss med minst mulig styr, med de nærmeste til stede (de er jo der uansett, mtp dåpen). Men samboeren min syntes at det ville bli litt flaut, at vi plutselig "kuppet" gudstjenesten, liksom. Derfor har vi tenkt å gifte oss i rådhuset fredagen før, dåp på søndag - med forloverne som faddere (=unnskyldningen for at de kommer ovenfor alle andre, de kommer langveisfra), og så kan vi kanskje få presten til å si i kirka at - by the way - de giftet seg på fredag. Evt sier vi det selv i selskapet etterpå.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #6 Skrevet 18. mars 2011 Dette er en løsning som kan slå begge veier... Jeg var gjest i en dåp som endte med bryllup, der brudens far ble så sint at han og brudens mor forlot hele seansen. Han følte seg snytt for gleden og stoltheten av å følge sin egen datter til alters, noe som visstnok skal være stort for en far! Bruden ble uhyre lei seg over farens reaksjon, og dagen ble desverre så langt fra hva de hadde sett for seg som overhodet mulig... Når faren fikk summet seg og roet seg forklarte han at han ble så tatt på senga og følte seg så lurt at han ikke tenkte rasjonelt! Men da var jo hele dagen alt ødelagt.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #7 Skrevet 18. mars 2011 vi gjordet det slik da vi døpte nr 2. Var kjempe greit for oss :-) ikke noe ekstra styr i forveien- utenom å søke og snakke med presten. giftet oss i samme klær som under dåpen.. men som ei over sier reaksjonen fra min familie (mamma) var laaangt fra "normal" hun mente det var en teit måte, kjolen min var stygg, lokalet dårlig pyntet, fordeling av folk rundt bordene uhørt, alle kakene jeg hadde bakt og kjøpt var simple og vonde (oppfordret alle til å smake på den ene jeg ikke hadde med meg) og da vi kom ut på trappa og alle kom å gratulerte satt hun igjen inne i kirken, og var sur! FLAUT!! den dag i dag er ho ei drittkjerring og veeeet ikke hvorfor jeg mener hun må be om unskyld- for hun må jo få lov å si egne meninger! noe etter giftet min søster seg, og hun ville seff planlegge "alt" men siden det ble lagt til "feil" dato måtte de gjøre alt selv, de var vel 80 gjester 52 fra hans og 48 fra vår og da truet hun med å ikke komme for hun kjente jo ingen som skulle der! Jeg prater ikke med min mor lengre nei....!
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #8 Skrevet 18. mars 2011 Det er ikke alltid en slik overraskelse blir godt mottatt nei! Hvorfor ikke informere på forhånd til de aller nærmeste. Da har de i alle fall muligheter til å summe seg litt. Tenk om de har tenkt å overraske dere med noe den dagen dere gifter seg så får de kanskje ikke den muligheten.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #9 Skrevet 18. mars 2011 Jeg og samboeren min snakker om å gjøre dette når vi skal ha nr 2 om noen år :-) Vi skal i hovedsak ha bryllup, men ha dåpen "i samme slengen". Når min far giftet seg med stemor, gjorde de det slik, og jeg husker det som kjempekoselig :-) Gjør det slik om du vil, men er kanskje lurest å informere om bryllupet på forhånd ;-P
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #10 Skrevet 18. mars 2011 hvis man skal overraske alle m å gifte seg så er det bare å gjøre det :-) jeg mener ved bar nr 2 er d naturlig å være gift (man er jo så godt som) og hvis noen reagererr som min mor ovenfor her så er d jo faktisk hennes tap! selvfølgelig leit- men det er jo min mann og meg sitt valg og det er VI som skal være sammen resten av livet :-)
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #11 Skrevet 18. mars 2011 Jeg skjønner ikke helt opplegget med å gjøre det slik... Hvorfor ikke heller ta turen til tinghuset, eller gifte seg i utlandet? Dåpen er for dåpsbarnet, og når noen gifter seg samme dag, kommer dåpsbarnet i andre rekke plutselig. Og gjestene sitter der med en følelse av å bli snytt... Fordi de ikke fikk vite om det, og ikke har med gave. Sånn er det bare.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #12 Skrevet 18. mars 2011 Takk for innspill Må ærlig talt si at jeg ikke forstår de som reagerer med sinne. Jeg ser på bryllupet som noe mellom meg og samboer, så tenker at folk evt må respektere hvordan vi vil ha VÅR dag. Men jeg ser jo det med å gå ned alteret osv. Utfordringen for oss ville i hovedsak vært at jeg ville hatt et minimalt bryllup med kun næreste familie og venner. Men siden mine tanter og onkler ikke er så nære (og ikke naturlig å invitere i dåp) så ville det blitt vanskelig siden det er unaturlig for de å komme i en dåp, mens de er jo selsvkreven i et bryllup.. Da måtte vi i så fall invitert og sagt at det er bryllup men da blir det likefullt mer "styr". Vi har vært inne på tanken på å gifte oss i utlandet, og invitere familien og alle som evt vil legge ferien sin der. Her har jeg vært mest i mot fordi jeg alltid har sett for meg et kirkebryllup. Familien har feriehus i Thailand så det hadde vært en ypperlig mulighet. Dessverre er jeg redd for at mine søsken ikke hadde tørt å tatt med seg barna på en så lang reise. Hm, nei dette er ikke lett HI
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #13 Skrevet 18. mars 2011 14:39. "Sånn er det bare" er ikke enn opplest og vedtatt sannhet som gjelder for alle. Den gjelder derimot bare for deg selv. Dåpsbarnet bryr seg nok ikke så veldig om at det må dele rampelyset med mor og far, skjønner du.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå