Gå til innhold

Mooncup-damer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså....utfra et miljøvernssynspunkt høres det helt knall ut.

Men eew? Eller, jeg mener...nei, jeg tror ikke jeg klarer å formulere det bedre enn "eeew?"

Blir det ikke mye søl? *brekke seg*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ekkelt med hun som ikke vasker den skikkelig, så den lukter

Skrevet

Jeg forsøkte det en gang og, GUKK!, det var ekkelt å skulle stå å skylle ut sitt eget mensblod. ÆSJ!! Ikke noe for meg, altså...

Skrevet

Mye mindre søl, faktisk. Aldri noe på fingrene og aldri noe du må pakke inn og kaste. Vippe ut, skylle, vippe inn og fiks ferdig trenger ikke gjøre oftere enn morgen og kveld stort sett og utenom det tenker du ikke over at du har mensen før neste gang det slår til. Du burde prøve!

Skrevet

Veldig skeptisk, altså.

Men er jo en sucker for miljøet...hm...hvor kjøper man sånt? Apotek eller nettbutikk?

*undertrykker et par "eeeew!" til*

Skrevet

Jeg bestilte fra mooncup.uk, men tropr du får på boots-apotekene? Min kom kjapt i posten, så det er like greit.

Gjest amandine
Skrevet

Og anonym 28 og 34 er meg, forresten;-)

Skrevet

Her sitter jeg på nett og diskuterer hva jeg skal dytte opp i ablegøya mi, liksom. Oh my.

Men det er Boots i byen, og det er verdt et forsøk :o)

Skrevet

Jeg har faktisk vurdert å prøve, for nå etter at jeg fikk barn blør jeg søren meg nok til å forsyne en hel blodbank og tampongene lekker uansett size og det er bare ekkelt, ekkelt, ekkelt! Så uansett hvor "eeeew" disse mooncupene er, vil de ikke kunne samle opp faenskapet på en bedre måte? Må sikkert tømme den oftere enn morgen og kveld de første dagene da kanskje?

Også har jeg tenkt på... jeg svømmer en del. Sitter denne koppen skikkelig på plass og er idiotsikker slik at det ikke plutselig sier schjwopp og så sklir den ut i bassenget og tømmer seg.... uuuuh! Da hadde jeg jo seriøst reist og bosatt meg på en annen planet. Kan dere som bruker det berolige meg med at det ikke kan skje?

Skrevet

Jeg hadde litt av samme tankene, men bestemte meg for å gi koppen en sjanse. Mest pga at jeg ikke var fornøyd med alternativene.

Jeg valgte Divacup. Og jeg er frelst!

Koppen er veldig ren, selv om den samler blod. Det blir også rent irundt den, ikke sånn som med tampong. Når jeg bruker tampong så kan jeg godt blø så det drypper av meg fra doen til dusjen etter at jeg har tatt den ut. Det skjer ikke med koppen.

Du kniper den sammen, setter den inn, vrir litt på den. Du får ikke blod hverken på fingrene eller utvendig da. Når den skal ut så lærer du raskt en teknikk der også. Klip slik at vakumet slipper, dra den ut og tøm blodet i doen. Skyll koppen og sett den inn igjen. En gang i døgnet kan du bruke litt såpe og vaske litt og skylle godt.

Det er litt forskjell på de forskjellige merkene og materialene hvordan de skal behandles. Noen tåler sprit og skal sprites etter bruk, andre skal desinfiseres vha koking.

Gjest amandine
Skrevet

Det skjer ikke! Garantert, om du har fått den skikkelig på plass. Uff, hadde aldri trodd jeg skulle sitte på nett og forklare dette, men det at ingen prater om det er vel grunnen til at så få vet.. Selv måtte jeg begynne med det fordi jeg pga en alvorlig infeksjon(holdt på å stryke med bokstavelig talt) ikke lenger kunne bruke tamponger pga infeksjonsfare(ja, større bakterievekst i en tampong). Jeg syntes ikke bind var noe godt alternativ, det har jeg aldri brukt, egentlig, kun om natten hvis det har vært helt krise. Jeg gikk noen runder med meg selv og tenkte at det var ekkelt, men kom frem til at det bare var å forsøke. Den koster jo ikke mer enn 100og patati patata, så det står du i om du ikke fikser det. Jeg bestilte på nettet, og hvis du ser på nettsidene ser du den har en sånn tapp nederst. Den klippet jeg helt vekk så jeg ikke kjenner den i det hele tatt. Og det er cluet! Jeg glemmer at jeg har mensen, og det er utrolig deilig! Du på en måte bretter den sånn at den folder seg ut så vrir du litt og lager vakum, og så er det potte tett. Enkelt og greit. På første dagen pleier jeg å tømme en ganmg midt på dagen, ellers holder det med morgen og kveld. Du kan svømme, du kan ri, du kan gå med lyse klær. Du skyller den i vasken, og renser med sprit eller koker når du er ferdig. Så har du den i en liten pose(med rosa sløyfe hi hi) til neste gang. Jeg synes du skal prøve. Og alle de som snakker om hvor ekkelt det er, jeg ser ikke helt forskjellen på å putte opp en kopp og en tampong?

Skrevet

Jeg brukte Mooncup før og elsket den, men gikk over til Ladycup fordi den klare silikonen får en litt ekkel gulfarge etter en tids bruk. Ladycupen fås i ulike farger.

Det finnes ikke sølete! Det kommer ikke blod på selve koppen, bare nedi. jeg tar den ut mens jeg sitter på do, tømmer den nedi, og så er det bare å holde den under vannstrålen i vasken et øyeblikk. Etter mensen vasker jeg den med medisinsk sprit. Synes det er helt genialt!

Skrevet

Blodet tømmer du jo i toalettet... Ikke noe du trenger å se på engang.

Skrevet

Risikerer man ikke å søle når man tar den ut da..............?

Skrevet

Hvis man drar den rett ned, blir det nok søl. Det er en teknikk med å vippe den ut, litt på siden, slik at det kommer luft inn og vakuumet oppheves. Da blir det ikke søl.

Skrevet

Jeg bruker Lunette, funket fint etter litt prøving.

Startet med det grunnet veldige menssmerter, som dessverre ikke ble mindre etter fødsel (som jeg var lovet, sniff).

OM det virker! Jepp, det fungerer som bare rakkeren.

Etter noen mnd var smertene merkbart mindre, og nå kan det starte uten en liten krampe en gang. Kan nå fint overleve perioden uten piller.

Mener også blødningen har blitt mindre, hadde medium+ blødning før.

Så prøv i vei! Lærte nå at det finnes mange merker.

Kanskje jeg prøver et nytt slag neste gang (de varer ca 5 år tror jeg).

Skrevet

Synes det virker så ubehagelig å stappe den opp. Blir ikke skjeden utvida eller noe? Og hva skjer om den blir full inni der? Samler det seg bare blod langt oppi liksom? Får litt angst av tanken, men samtidig så er det fristende å slippe de stinkende bindene og tampongene i søpla..

Skrevet

Det er ikke ubehagelig i det hele tatt. Enklere enn å sette inn en tampong når du venner deg til teknikken. Det blir aldri "tørt" for eksempel, som det kan bli med tampong, du kan jo bare skylle den litt rett før du setter den inn? Den blir heller ikke helt full, du tømmer den nok før du kommer så langt. Første gang jeg brukte min tømte jeg den ganske ofte, var redd for at den skulle bli full, jeg også. Men så oppdaget jeg at jeg faktisk ikke blødde så mye som jeg hadde hatt inntrykk av tidligere.. (min har forøvrig målestreker på, så du ser enkelt hvor mye det er ift om du blør alt alt for mye eller hva du gjør. Da kan du jo enkelt si til legen din at jeg har faktisk målt, jeg blør... ml) Min erfaring er iallefall mindre smerter, kortere blødning og mindre styr. Anbefales.

Skrevet

Denne skriver jeg under på!

Anonym 09:49 her.

Jeg glemte å nevne det i det tidligere innlegget mitt. Jeg har vært bortimot sengeliggende dag 1 og delvis dag 2 før. Med Diva'n så holdt jeg ut uten smertestillende i det hele tatt og fungerte helt ok. I tillegg så virker det som om man får ut det som skal ut fortere, for blødningene ga seg litt over et døgn tidligere enn hva jeg er vant til.

Skrevet

Kanskje jeg som er dum, men hvordan gir denne koppen mindre menssmerter? :)

Skrevet

Si det? Jeg vet sannelig ikke, bare konstaterer at sånn er det. Og hvis du googler litt og leser litt om de forskjellige merkene vil du se at det ikke bare er noen få damer her inne som har samme erfaring, heller. Kanskje det har med at slimhinner/bakterieflora etc ikke blir påvirket å gjøre? Ikke vet jeg, jeg er bare superfornøyd fordi det er sånn. Og synes det er helt kult at jeg bare har mensen i 4 dager, kontra 7 som jeg hadde før.. Jeg er forresten 40, begynte med cup for et par år siden, bare, så jeg har jo hatt mensen noen ganger og trodde jeg kjente min egen kropp ganske godt..

Skrevet

Lest så mange positive erfaring det siste året at nå er jeg snart overbevisst om å kjøpe en :)

Har også lang mens, 6-8 dager, hadde vært supert om det kunne kortes ned.

Bind synes jeg er ekkelt og grisete, og selv den minste tampong får det til å føles tørt etter et par dager.

Skrevet

Da er det vel verdt et forsøk! Og du, ikke gi opp med en gang om du synes det er litt knot i starten!

Skrevet

Bruker selv LadyCup, og jeg må si at jeg synes den er fantastisk! Myyye mindre søl og mindre menssmerter. Jeg har en liten teori om at smertene blir mindre fordi koppen holder seg på plass ved hjelp av et vakum som oppstår i det man setter den inn. Og jeg har ikke hatt så mye som en liten bloddråpe i sengetøyet om natten - tidligere måtte jeg sove med håndkler osv under rompa fordi jeg blødde såpass mye at lekkasje om natten var garantert.

Glemmer nesten at jeg har mensen etter at jeg byttet tampongene mot LadyCup'en da jeg tømmer den 2-3 ggr i døgnet.

Hurra for LadyCup og de lignende alternativene - jeg kan ikke annet enn å anbefale de på det varmeste.

Skrevet

Jeg hadde tenkt å gå over til mooncup jeg og etter at jeg var ferdig med svangerskapet. Slik ble det altså ikke da jeg har mista mensen helt etter spiralinsetting :-D Skal invistere i en slik så fort jeg får mensen igjenn :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...