Gå til innhold

50/50 for en 1 åring er vel ikke anbefalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener å ha lest dette.

Evnt link ?

Bf vil ha 50/50...jeg vil ha 40/60. Blir vel uansett til at vi må inn til mekling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barneombudet anbefaler 1 overnatting når 1 år, og 2 overnattinger når 2 år.. osv...

kanskje annerledes når en har bodd sammen..

Skrevet

Gå inn på bufetat.no, der står samværsforslag. Familievernkontoret fraråder på det STERKESTE 50/50 for så små barn.

Skrevet

Lite forskjell på det du ønsker og det far ønsker?

Økonomiske intr oppi dette?

Delt omsorg er ikke anbefalt for barn under 3 år.

Skrevet

oi det hørtes lite ut !

Synes 60/40 passer bedre for poden vår jeg.

Noen som har fakta å komme med?

HI

Skrevet

Forresten, ikke det at 40/60 gjør store forskjellen for barnet. Om det er borte fra deg (om det er du som har vært mest sammen med barnet, vel og merke) 10 eller 14 dager i måneden, så er det uansett for lenge for et lite barn.

Skrevet

40/60 blir vel annenhver helg og 1 dag i uken?

Nei har ikke noe med den økonomiske delen å gjøre. Vi kommer likt ut økonomisk uansett om det er 50/50 eller 60/40.

HI

Skrevet

Standard samvær er økt. Skjedde i sommer.

Nå er det 1 overnatting i uken og annenhver fredag-mandag.

Skrevet

40% borte fra mor for en 1 åring er for mye.

Skrevet

Okei.

Hvor mange prosent utgjør det da?

Er det det som er 40/60 ???

Er det anbefalt for en 1 åring da?

Forvirra jeg :/

HI

Skrevet

Men hva burde jeg velge da????

HI

Skrevet

Annenhver lørdag til søndag. 1-2 ettermiddager i uken.

Skrevet

Hos oss hadde vi 1 natt hver helg.

f.eks fredag en helg og lørdag den neste.

frem til gutten var 18 mnd.

Da begynte vi annenhver helg fredag til søndag.

Og en ettermiddag i uken. uten overnatting.

Skrevet

Dette kan ikke du velge. Om dere skal flytte fra hverandre nå kjenner jo barnet faren og det vil være naturlig ha mer samvær enn i en situasjon hvor barnet knapt kjenner faren.

Om faren ønsker omsorgen kan det jo hende du må sitte med samværet.

Skrevet

Ja han har vært sammen med pappan sin hele tiden. Og er sterkt knyttet sammen.

Så vil at de skal få ha mye samvær. MEN vil at barnet skal ha et hjem han hører til mer enn det andre.

Om dere skjønner hva jeg mener.

Tror det blir forvirrende å ikke ha et fast HJEM.

HI

Skrevet

Dette kan vel Hi velge like mye som barnefaren kan velge det.

En 1-åring er ofte mer knytta til mor enn til far, ettersom mor har ammet og hatt størstedelen av permisjonen og omsorgen i løpet av barnets første leveår.

Jada, det er politisk ukorrekt, men det er fakta og noe man burde forholde seg hvis man ønsker det beste for barnet.

Skrevet

Det jeg mente var at om faren ikke lar mor få omsorgen må saken høyere opp i systemet. Hun alene kan ikke velge hvor mye faren skal få se barnet.

HI sier far og barn er knyttet.

Utrolig mange her inne som har kristisert mang en alenemor som ikke ønsker "dele" mye på barna. Men ser aldri at noen mener dette når de først går fra hverandre.

Skrevet

Ja han kan selvsagt gå til retten. Sjansen for at han får omsorgen foran mor er nesten ikke tilstedeværende, av overnevnte grunner. Så sant han ikke klarer å bevise at mor ikke er egnet som omsorgsperson.

Jeg sier ikke at det er rettferdig at det er sånn, men jeg tror det er til barnets beste at den som har hatt hovedomsorgen i forholdet, fortsetter å ha hovedomsorgen når forholdet er slutt.

Skrevet

ingen som har link til denne anbefallingen om at barn under 3 år ikke burde bo 50/50 ?

Eller er det bare noe BIM har funnet opp ?

Skrevet

Det er nok flere ting som spiller inn.

Hvem blir boende i huset? Hvem er villig til å gi mest samvær til den andre parten? Må barnet skifte bhg ved å følge en av foreldrene? Har barnet søsken hos noen av foreldrene?

Det er ikke en selvfølge idag at mor får omsorgen bare fordi hun er mamma:)

Skrevet

Fra Regjeringen.no:

Tidligere kunne ikke retten idømme delt bosted, men med virkning fra 1. juli 2010 er loven endret slik at domstolene er gitt en snever adgang til å idømme delt bosted mot den ene eller begge foreldres vilje. Det må foreligge særlige grunner for at domstolene skal kunne idømme delt bosted. Er domstolene i tvil om delt bosted vil være til barnets beste, skal de ikke idømme delt bosted. Det vil heller ikke være aktuelt å idømme delt bosted for barn under 7 år, siden barn i denne aldersgruppen antas å være mer sårbare og ha større behov for stabilitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...