Gå til innhold

Rettigheter ved sykdom etter endt ulønnet perm?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har ulønnet perm etter endt foreldreperm og skal snart begynne å jobbe igjen. Har funnet i lovverket at når man har avtale om å gjenoppta arbeidet etter den ulønnede permen, så har man rett på egenmelding ved barns sykdom og rett på sykemelding. Men hva med egenmelding ved egen sykdom? Må man ha jobbet en stund for å ha rett på det? Evt hvor lenge? Noen som vet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å ha rett på sykepenger og egenmelding ved barns sykdom må du ha vært i arbeid i 4 uker etter permisjon.

Det kommer helt klart frem i lovverket at dersom man har permisjon over 14 dager anses arbeidsforholdet som opphørt i henhold til folketrygdloven og man må opparbeide seg nye rettigheter.

Jmf. § 8-15 andre ledd:

 

"Retten til sykepenger etter dette kapitlet faller bort når arbeidsforholdet midlertidig avbrytes i mer enn 14 dager, se likevel § 8-47. Som avbrudd regnes også permisjon. Arbeidsforholdet regnes ikke som avbrutt ved opphold i arbeidet på mer enn 14 dager, dersom arbeidstakeren har en fast turnusordning eller lignende."

 

Retningslinjene til 8-15:

 

"Syk etter avviklet permisjon

 

[Endret 11/05]

 

En arbeidstaker som blir syk etter at permisjonen er avviklet og arbeidsforholdet er gjenopptatt, har først rett til sykepenger når vedkommende har arbeidet i minst fire uker, jf. § 8‑2 . I slike tilfeller må retten til sykepenger vurderes i henhold til § 8‑47 første ledd bokstav b. "

 

 

Når det gjelder bruk av egenmelding ved egen sykdom er dette også 4 uker. Vanligvis er det 2 mnd, men dersom man har hatt permisjon etter arbeidsmiljøloven er det 4 uker.

Jmf § 8-24, tredje ledd, bokstav b:

 

"Egenmelding kan likevel nyttes når vedkommende har vært i arbeid i fire uker etter avbruddet, dersom avbruddet skyldtes

 

1. a) bedriftspermittering

2. B) permisjon etter arbeidsmiljøloven §§ 12-2, 12-3, 12-4, 12-5, 12-9 og 12-10.

3. c) permisjon etter sjømannsloven § 13, eller

4. d) militær- eller siviltjeneste."

 

Reglene rundt rettigheter rundt barns sykdom er de samme som ved egen sykdom.

Så konklusjon:

Velger man å ta ulønnet permisjon med en varighet på over 14 dager mister man rettighetene ved egen og barns sykdom, og må være i arbeid i 4 uker før man har opparbeidet seg rettighetene.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar.

 

Men hva med § 8-47 da som sier at:

......" Likestilt med arbeid etter første ledd er også tidsrom

 

a) da medlemmet utfører militær- eller siviltjeneste,

B) da en sjømann i utenriksfart avspaserer opparbeidet fritid,

c) da medlemmet har lovbestemt ferie,

d) da medlemmet har lovbestemt permisjon etter arbeidsmiljøloven §§ 12-1 til 12-5 dersom vedkommende har avtale om å gjenoppta arbeidet etter permisjonen.

"

Kommer ikke jeg inn under pkt d) her da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror uansett at man har rett på egenmelding for barns sykdom uten å måtte ha jobbet mer enn en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei opptjeningstiden for rettigheter hos arbeidsgiver er 4 uker (ser bort fra likestilte perioder).

 

Omsorgspenger ved sykt barn før man har rett på betaling fra arbeidsgiver betales direkte fra NAV. Egenmelding aksepteres ikke, man må ha legeerklæring fra første dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er samme regler når det gjelder egenmelding ved barns sykdom - 4 ukers opptjeningstid etter permisjon.

Dette gjelder både utbetaling fra nav og arbeidsgiver.

Jmf § 9-8 første ledd:

 

"Arbeidsgiveren yter omsorgspenger etter § 9-5 første ledd dersom arbeidsforholdet har vart i minst fire uker (opptjeningstid). For øvrig gjelder bestemmelsene i §§ 8-18 og 8-22 tilsvarende. "

 

Nav utbetaler omsorgspenger istedenfor arbeidsgiver i de tilfellene der man har rett på omsorgspenger, men ikke fra arbeidsgiver. F eks der man går rett fra et arbeidsforhold til et annet og får sykt barn før det har gått 4 uker. Da har man opptjeningstid, men ikke hos den nye arbeidsgiveren. Eller om man får sykt barn før man har jobbet 4 uker etter foreldrepengeperioden. Også da har man opptjeningstid da foreldrepenger likestilles med arbeid. Men siden man ikke har jobbet i 4 uker er det nav som skal utbetale.

Når det gjelder sykt barn etter ulønnet permisjon, må man ha vært i jobb i 4 uker før man har rett til omsorgspenger. Og nav utbetaler heller ikke før det har gått 4 uker.

 

Du som mener man har rett på å bruke egenemelding ved sykt barn før 4 uker. Hvor i lovverket mener du at du kan finne hjemmel for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvordan blir det hvis man har vært i jobb, får ulønnet perm i 8 uker for å utføre turnustjeneste ( lønnet arbeid som selvstendig næringsdrivende), for så å fortsette hos samme arb. Giver? Tenker det må bli slik at jeg må jobbe 4 uker for rett til Omsorgspenger sykt barn utbetalt av arbeidsgiver, men at NAV må utbetale ( har legeerklæring) ettersom jeg jo alltid har vært i arbeid, men ikke 4 uker ennå hos denne arb giver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig spesiell problemstilling ;)

Umiddelbart så tenker jeg at du ikke må opparbeide deg nye rettigheter når du begynner i ny jobb igjen fordi du har vært i arbeid hele tiden. Og at det da blir som du skriver, at du leverer legeerklæring og nav utbetaler fra første dag.

Men, så er det jo slik at man ikke har rett til omsorgspenger når man er selvstendig næringsdrivende da dette er en rett man kun har som arbeidstaker. Da tror jeg at de 8 ukene ikke vil gjelde som en periode man kan se sammen med den jobben du har som arbeidstaker.

Du må derfor jobbe 4 uker etter den ulønnede permen fordi din rett til bruk av egenmelding ved sykt barn forsvinner i perioden du er selvstendig næringsdrivende.

Jeg må være ærlig å si at dette er en problemstilling jeg aldri har vært borti før. så er ikke 100% sikker.

Ville vært intr å vite hva andre som jobber i nav ville mene om dette?

Men som nevnt, jeg tror du må opparbeide deg nye rettigheter ved å jobbe 4 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ble en kinkig situasjon. Hastet ned til legen for å få legeerklæring , og kommer løpende ut med hylende barn etter blodprøvetaking, for å måtte se at parkeringsvakta skriver bot. Ingen forståelse for at jeg ikke kunne avbryte legetimen for å fylle mer på parkeringstiden. Grrrrrr. Og fått nei fra NAV angående penger for sykt barn. Så det ble en dyr dag ned trekk i lønn og bot på toppen.

 

Vil det samme gjelde ved sykdom tenker du Nisand, at hvis jeg selv blir sykemeldt nå disse ukene så blir det null penger ettersom ikke i jobb i 4 uker ennå? Syns det er merkelig at man kan risikere å havne i økonomisk uføre hvis man har uflaks og blir syk i løpet av 4 første uker i ny jobb når man alltid har vært i jobb.

 

Trygderett er ikke enkelt altså, men syns det er synd man får ulikt svar etter hvem man møter i NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok riktig som jeg tenker siden du fikk nei fra nei når du søkte om omsorgspenger.

Når det gjelder egen sykdom så mener jeg at du ikke må jobbe i 4 uker. For du har rett på sykepenger som selvstendig næringsdrivende, og da vil de 8 ukene teller med som en sammenhengende periode med det andre arbeidsforholdet.

Det er fordi at du ikke har rett på omsorgspenger ved sykt barn når du er selvstendig at du må opparbeide deg ny rett på dette etter de 8 ukene.

Det er altså skille mellom rett på sykepenger og rett på omsorgspenger. Vilkårene er helt forskjellig.

Så konklusjon slik jeg ser det er at du har rett på sykepenger før det har gått 4 uker (nav vil utbetale fra første dag), men ikke omsorgspenger ved sykt barn.

Og ja, trygderett er veldig omfattende. Og av og til kommer man opp i problemstillinger som er helt nye og som ikke man finner konkret svar på i lovverk og retningslinjer. Dette resulterer i at man av og til opplever å få ulike svar fra ulike saksbehandlere. Særlig når det gjelder kap. 9 (som omhandler bla a omsorgspenger) så er det vanskelig å få gode svar. Både fordi det er et lite stønadsomsråde og et dårlig rundskriv. Ofte må man finne svar i trygderettskjennelser og det er veldig tidkrevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...