Gå til innhold

lillemor ligger 10% under gj.snittet,noen i samme situasjon?vekstkontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi(jeg og samboer) var på 3D-ultralyd på tirsdag og fikk beskjed om at den lille jenta vår lå ca 10% under gjennomsnittet mtp vekst. Jeg fikk beskjed om at det ikke var farlig, men ble likevel henvist til vekstkontroll for sjekk og det synes jeg er helt riktig.

Det jeg lurer på er om noen er/har vært i samme situasjon og hva har har utfallet vært? Har det hatt noe å si? Har babyen vokst seg til i magen til en "normal" baby eller ble den født liten uten problem?

Jeg blir selvfølgelig litt bekymret selvom det ikke skal ha noe å si, men trenger likevel å høre noen andres historier ?

Og hva skjer egentlig på en vekstkontroll?

Er forresten 28+2 nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har også blitt henvist til ny ul pga "lav vekst", vår er estimert til ca 5% under normalfødselsvekt. Da vil hun likevel bli større enn storesøster som var ca 10% under nomalvekt ved fødsel.

Så her er ingen bekymring, tydeligvis sånn våre barn er satt sammen fra naturen sin side;)

Storesøster passet i nyfødt klærne sine lenger enn de fleste ( str 50/56) ble brukt i fram til rundt 1,5 til to månder i steden for i to uker som hos tantungen mine.

Hun har alltid vært tidlig ut med motorikk, holde hodet, krabbe, gå osv. Altså ikke noe galt med henne:) Når de vil følge opp er det for å være sikker på at babyen får nok næring inni magen:)

Jeg gleder meg bare over å få se babyen en ekstra gang før hun kommer;)

Skrevet

Glemte å si at på vesktkontroll får du en ul, hvor de måler hodet, lår osv for å se om veksten er "normal". Mange av de samme tingen de måler på ordinær ul:)

Skrevet

Vi var til ul tidligere i uken å jeg er imorra fullgått uke 32 å lillemor var 8% - på,men jm sa dette var helt normalt. Å noen vokser litt i rykk å napp å tar det igjen litt seinere eller bare er litt mindre enn andre igjen,helt normalt å ingenting å bekymre seg for:)

Skrevet

jeg var inne når jeg var 32+3 uker da var babyn -17% og i uke 35+4 så var den -12% skal inn igjen når jeg er 38uker.Tar det veldig med ro.

Skrevet

Mamma til lille K: Ja, det var det jm sa til meg også. At noen barn bare "måtte" få lov til å være litt mindre på samme måte som at noen er litt større. Så får vi håpe at hun får den næringen hun trenger og at hun bare er liten

Både jeg og moren min er veldig små og jeg var liten når jeg født så det er vel litt arvelig også kan jeg tenke meg:)

Jeg har ikke kjøpt så mye i str 50 er det å anbefale kanskje? Men de sjekker kanskje igjen nærmere fødsel..

Tusen takk for svar, er litt betryggende å høre andres historier=) Ja, blir morro med en ultralyd til. hehe, det sier jeg ikke nei til!

Skrevet

Tror bare vi hadde 4 bodyer i str 50 resten i 56, vi brettet armer;) Og så lenge det strikk nedest i buksen og trå til å knyte i livet holder det meste seg på etter min erfaring:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...