Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #1 Skrevet 17. mars 2011 Er det mange her inne med samboerkontrakt?? Vi skal skrive nå, mest fordi JEG vil. Ingenting er skrivi i stein, og som samboere har man ikke samme rettighetene som gifte/ registrerte partnere. Vi har en sønn på 8 mnd, 2 biler, hus og omtrent halvparten av eiendelene er felles. Hvis noe skulle gå galt *bank i bordet* så har vi jo ihvertfall gjort fordelingen LITT enklere... Er dette en egoistisk tanke?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #2 Skrevet 17. mars 2011 Nå har faktisk samboere samme rettigheter som gifte - ny lov! Vi skrev ikke pga vi bygget opp alt sammen. Og begge hadde navn på hus og lån. Ingen kom inn i forholdet med noe av verdi:) Husk at kontrakten bare er gyldig med vitner.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #3 Skrevet 17. mars 2011 Jeg printet ut en kontrakt fra DinSide idag, og står kun at samboeren min og jeg må undertegne... Vi deler også både hus og huslån 50/50, men det er jo greit å ta med seg ut det man tok med inn. Jeg har alltid vært av "føre var"-prinsippet, men dette har altså tatt sin tid. Frem til jeg har vielsesattesten i hånda så skal jeg stå på mitt her:p
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #4 Skrevet 17. mars 2011 Med tanke på om den ene skulle falle fra så er det veldig lurt å ha kontrakt. Så det er så absolutt ikke egoistisk. Det er bare lurt å sikre seg og barna.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #5 Skrevet 17. mars 2011 Samboere har IKKE samme retigheter eller prlikter som gifte. Den må du nok sjekke igjen anonym 18.28 Til HI. Veldig lurt med samboerkontrakt når dere ikke er gift.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #6 Skrevet 17. mars 2011 HI her... Ting kan faktisk skje, enten den ene går bort eller man går fra hverandre. Utrolig kjipt å kun sitte igjen med ei gardinstang fordi man ikke turte å "pirke litt i salaten". Jeg har faktisk tenkt tanken på testamente også, bare for å ha alt på det tørre. Vi er bare 26, men for å slippe problemer senere ser jeg på dette som en viktig ting. Jeg skal slappe av når papirene er undertegnet! Jeg kjenner mange par som ikke engang har tenkt tanken på samboerkontrakt, rett og slett fordi at de mener de holder livet ut. Tanken er god den, og jeg håper det for de fleste av dem!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #7 Skrevet 17. mars 2011 Jeg tenker at det er like viktig med testament og eventuelt gjensidig livsforsikring. Da er vi sikret at den ene parten klarer å beholde hus og heim dersom den andre skulle falle fra.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #8 Skrevet 17. mars 2011 jeg syntes absolutt ikke at dette er en egoistisk tanke. og for meg blir det egentlig litt naivt å tenke at det er garantert at man alltid skal være sammen resten av livet, man kan bli syk, påkjørt, eller bryte opp forholdet av diverse grunner osv , selv om man her og nå tenker for evigheten. hadde vi ikke giftet oss når vi gjorde, hadde det blitt samboerkontrakt, da vi etterhvert begynte å få en del verdifulle gjenstander, om man kan si det slik, oss i mellom. men siden vi skulle gifte oss, ble det liksom aldri til det. hus ble ikke kjøpt før etter giftemål. det må jo være grusomt å ikke bare miste samboer, men også risikere å miste hjem, bil, møbler osv også, fordi det skal fordeles til foreldre og søsken. så jeg syntes ikke det er en dum idé.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #9 Skrevet 17. mars 2011 Hvis dere begge er enige om det som står i avtalen, og det er rettferdig og rimelig, er det jo ikke en egoistisk tanke, tvert imot vitner det jo om omsorg for dere begge og om omsorg for hvordan barnet deres skal ha det. Dere reduserer framtidige konflikter (f eks ved evt brudd) og det er BARE gunstig, især for barnet. Og NEI; det finnes ingen ny lov som likestiller samboende og gifte. Det har jeg brent meg på (fordi min ekssamboer påsto det var slik og jeg trodde ham...) så dersom dere tror det, tro om igjen. Både mht skatt, arv og andre ting er det fortsatt kun i ekteskapet begge parter er ansvarlige og forpliktet overfor hverandre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå