Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #1 Skrevet 17. mars 2011 Wuhæææ! Fikk innkalling til intervju i dag! Mitt første!! Og så, problemet...det er turnus, og jeg har bare anledning til dagtid i starten, kanskje en aftenvakt i uka eller noe...dette pga min manns arbeidstid, som kun er kveld. Hvordan i all verden legger jeg det frem på en måte som ikke gjør meg stemplet som "ikke aktuelt"`?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #2 Skrevet 17. mars 2011 Vær ærlig, imponer på andre måter og sørg for å ha gode referanser. På den måten har jeg skaffet meg en ny jobb, til tross for at kravene mine i forhold til arbeidstid er håpløse i det yrket jeg har. Og mine krav gjelder ikke kun for en periode.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #3 Skrevet 17. mars 2011 Takk for raskt svar! Kan du utdype litt? Hvordan legger jeg det frem?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #4 Skrevet 17. mars 2011 Dette burde du ha fortalt i søknaden din. Som nyansatt har man lite rettigheter ang arbeidstid. ALLE vil jobbe dagtid, og det er nok flere før deg i køen. Ville ringt dem og forklart at du ikke ønsker å kaste bort tiden deres om du ikke er aktuell mht arbeidstider. Jeg har det på samme måte som deg, og ringer først for å forklare min situasjon. Deretter spør jeg om det er ok å sende en søknad for det om. Er midt i prosessen nå..... Fikk iallefall høre at de satte pris på at jeg ringte å fortalte. Men med en nyansatt som ikke kan stille opp som vikar på kveldstid om det skulle trengs.....vi kommer nok laaaangt bak.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #5 Skrevet 17. mars 2011 Det var vel egentlig ingen overraskelse for den som intervjuet meg at en mor som akkurat er ferdig med permisjonen ønsker å se barnet sitt og med arbeidstid 10-18 som standard, så er jo ikke det så lett. Jeg ble spurt om jeg tenkte å jobbe fullt og da svarte jeg ærlig at det ikke var mulig fordi jeg er avhengig av å måtte hente i barnehagen. Jeg har også vært klar på at jeg ikke har mulighet for å jobbe flere sene dager, hvis ikke det er noe veldig spesielt. Jeg mistet en jobb pga det, men fikk en annen til tross for tilpassingsbehovene. Søk flere jobber og så får du en til slutt:-)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #6 Skrevet 17. mars 2011 Tingen er at jeg søkte på to stillinger, med så og si samme utlysningstekst, og jeg fikk da ikke med meg at den ene var dagtid og den andre turnus. Sukk... Jeg tenker at det er såpass vanskelig å få jobb at det gjør vel ikke så mye om man venter med den opplysningen til intervjuet...for da har de tatt seg tid til å lese søknaden og CV'en din og synes du er interessant. Kommer man med den opplysningen først, tror jeg mange avfeier deg uten at du får en sjanse. Skjønner jo at det er kjipt for dem om de bruker mye tid på deg uten at du egentlig var aktuell, men de har vel alltid ganske mange inne til intervju uansett?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #7 Skrevet 17. mars 2011 Jeg syns jo kanskje din fremgangsmåte er mye med på å eliminere deg allerede før du har søkt. Manvet aldri hvordan arbeidgiver er villig til å tilrettelegge. Kanskje gjør man så godt inntrykk at de er villige til å fikse og trikse litt. Sjansen er liten, men dog...
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #8 Skrevet 17. mars 2011 Når arbeidstiden i utlysningen er oppgitt til å være turnus, så stiller du nok meget svakt hvis du forteller at kun kan jobber dag! Brorparten av de som er i turnusstillinger vil gjerne kun jobbe dag. Og da stiller du ikke sterkt med mindre du har noe helt spesielt som arbeidsgiver er ute etter:) Hvorfor kan ikke heller din mann få sin arbeidstid tilrettelagt da? - dersom du skulle få stillingen!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #9 Skrevet 17. mars 2011 Fordi han jobber en plass som har en slik åpningstid....dette er skikkelig dritt, for jeg er egentlig mest glad i aftenvakter selv. Men når man får barn og bor i ny by er det ikke så enkelt å bare skaffe barnevakt! Kanskje jeg får ringe dem i morgen da, og si det...men det gir jo ikke så godt inntrykk å si at jeg overså det i annonsen heller da. Skjønner ikke hvordan jeg fikk det til!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #10 Skrevet 17. mars 2011 Dersom du kan klare arbeidstidene med fleksitid, eller jobben ser ut til å være slik at det burde gå an å jobbe redusert, så synes jeg du kan vente med å ta det opp til intervjuet.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #11 Skrevet 17. mars 2011 Spørs jo hvor lang periode du må jobbe kun dagtid. Da jeg begynte i turnus jobbet jeg bare dagtid i starten for å få opplæring. Tok vel en mnd eller to før jeg begynte å gå vakter. Det er vel verdt et forsøk. Det verste som kan skje er at du ikke får jobben.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #12 Skrevet 18. mars 2011 Vel, det blir jo til vi har etablert oss såpass at vi kjenner folk som kan være barnevakt. Så det blir jo noen måneder. Tingen er at det er den assisterende avdelingslederstillinga som jeg spør om en annen plass her. Hvis man skal assistere avd.leder, hvorfor må man jobbe kveldstid da?
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2011 #13 Skrevet 18. mars 2011 Det er egenlig helt forferdelig dette, hvordan skal jeg kunne få meg en jobb? Man burde advares på det sterkeste når man begynner på sykepleien om at man absolutt ikke får forelske seg i og få barn med en mann som også jobber "turnus" (det vil si, har et yrke med bare kveldsarbeid).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå