Gå til innhold

noe som kan hjelpe litt med oppdragelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en gutt her, 2,5 år.

i dag så ga jeg han 4 alternativer til pålegg. han valgte kaviar.

så tok han 2 biter. så sa han:"ny brødskive med kaviar".

så sa jeg"nei, spis den du har" . så sa vi sånn frem og tilbake i 20 ,min, begge like stae.

så sa jeg: "enten spiser du den du har eller så pusserv i tenner". så sa han "nei, ny!" så gikk det frem og tilbake i 10 min. tilslutt ga han seg og spiste den ha hadde. da han hadde spist den opp spurte jeg: var den god så sa han "ja, nam", så var iike noe galt med maten.

han er i en periode hvr alt skal være e kamp. men heldgvis er jeg mest sta, så er alltid han som gir seg først.

men det å disutere i en halvtime om morgningene bare på en aktivitet er helt unødvendig. an er sta bare fo å være sta. var ikke for at fks han kke liker kaviar eller att brødetvar ont. hvordan få ha til å være mindre trassig?

han har bare oppført seg slik side jul, da han byttet avdeling.

føler at

Videoannonse
Annonse
Skrevet

4 alternativer?? Altfor mange. Slutt å gi ham så mange valg! Neste gang gi ham kun 2 valgmuligheter.

Bra at du er sta og ikke gir deg når han prøver seg. Han tester grensene sine, noe som er helt normalt!

Skrevet

Dropp hele diskusjonen. Når han begynner gir du ham to valg. Enten spiser han den han har fått med en gang, eller så tar du den og han får ikke mer mat før neste måltid. Gi en advarsel, ikke mer. Det gjelder andre diskusjoner også. En advarsel deretter konsekvens.

Skrevet

eneste han ikke er ta på er tannpuss, det går greit. men aav/påkvldning av inne og yttertøy, mat og slikt er alltid en kamp uten like. håpr perioen snartt går over. han blir aldr noe sur for feil pålegg (den bytte p åleggdisksjonen har vi hatt 1000 ganger så den har han gitt opp for lengst:P) men han vil ha ny mat som er helt lik. trassig bare for å være trassig.

Skrevet

Eventuelt gir du ham viljen sin med en gang. Det er også greit noen ganger, om enn ikke akkurat i dette tilfellet.

Skrevet

hvis jeg gir han den så hadde han bare spurt om ny hele tiden og fått 10 skiver, bare for moroskyld.

oig hvordan gjør man det med klær fks når det skal bli konsekvenser med en gang? han slår seg vrang på gulvet? skal jeg si: ok, du kan gå i pysj i barnehagen uten yttertøy?

Skrevet

hvis jeg gir han den så hadde han bare spurt om ny hele tiden og fått 10 skiver, bare for moroskyld.

oig hvordan gjør man det med klær fks når det skal bli konsekvenser med en gang? han slår seg vrang på gulvet? skal jeg si: ok, du kan gå i pysj i barnehagen uten yttertøy?

Skrevet

Sønnen min har alltid fått 2 valg. Enten så spiser han brødskiven som han har fått, eller så tar jeg bort maten. Gir han alltid to valg. Kusina mi som er pedagog, rådet meg til det. Og det funket helt fint for oss.

Skrevet

Ikke begynn å diskutere med ham, da har du tapt. Vær bestemt og ikke snakk noe mer om det. Du kan ende opp med et skikkelig kverulerende barn som skal sette spørsmåltegn og diskutere hver minste detalj.

Enig med de andre som foreslår å begrense påleggsvalget til to pålegg.

Skrevet

Slik jeg gjorde med klær er å legge frem 2 par med genser, bukser og klær som han skal ha på seg. Så kan han velge hvilken han vil ha.

Barn er trassig fordi dem vil være mer uavhengig og klare seg selv. Og ved å la dem være med å bestemme selv, så samarbeider dem mye bedre.

Skrevet

Det har jeg gjort.

Fulle protester mot påkledning førte til at jeg sendte henne ut i bilen i pysjen (med klær i en pose) og kjørte henne som hun var. Ingen varme i bilen og vinduet åpent så kan jeg love deg at hun tagg om klær før vi kom frem. Ungne har også gått hjem fra barnehagen barbent (200 m til bilen) da de nektet å ta på støvler. Det holder som regel med en gang.

Om de ikke kom når jeg ba dem komme hentet jeg dem. Om de da la seg på gulvet tok jeg dem enten under armen, ikke kosebæring, eller jeg dro dem etter meg etter en fot eller en hånd. De har forsøkt seg, men når man nekter å diskutere med dem sluttet de raskt.

Skrevet

okei takk for svar. har heldigvis ikke noe problem med påleggene.og har ikke bil og tar 30 min i vogn til barnehagen. men er det vanlig ta de ut i pysj når det er 0 grader? er ikke det litt barneplageri eller er det god oppdragelse? HI

Skrevet

okei takk for svar. har heldigvis ikke noe problem med påleggene.og har ikke bil og tar 30 min i vogn til barnehagen. men er det vanlig ta de ut i pysj når det er 0 grader? er ikke det litt barneplageri eller er det god oppdragelse? HI

Skrevet

dette med å la de bestemme at de vil gå i pysj til barnehagen selv om det er kaldt gjeldrr bare for de som er eldre og som skjønner konsekvenstenkning.

men gjør du det en gang så skal de se at de ALDRI vil gå i pysj til barnehagen igjen:)

ditt barn er for lite,ikke la han få bestemme så mye.om det var du som skrev innlegget om at du la fram to forskjellige antrekk til han så ikke gjør det.du er mamman og du er sjefen.DU bestemmer hva han skal ha på seg,han er for liten til å bestemme slike ting.mat er greit å få to alternativer,men ikke mer.

slutt å diskuter med han.si at om han ikke skal spise den brødskiva han selv bestemte pålegget på så går vi og pusser tenner(husk at han sulter ikke ihjel om du bare går og pusser tenner etter to tygg,det går bra!)

så får han kjenne på konsekvensene og vil tilslutt lære at når mamma sier en ting så kommer det til å skje.

kan ta litt tid men han skjønner det tilsutt.

husk at han er i en slik fase at han skjønner at han har egen vilje og at han kan selv bestemme hva han vil og ikke.da skal du støtte opp om dette,for det er jo bra at de har egen vilje,MEN du skal være sjefen og du skal bestemme selv om han kan få medvirkning til tider.

lykke til!:)

Skrevet

dette med å la de bestemme at de vil gå i pysj til barnehagen selv om det er kaldt gjeldrr bare for de som er eldre og som skjønner konsekvenstenkning.

men gjør du det en gang så skal de se at de ALDRI vil gå i pysj til barnehagen igjen:)

ditt barn er for lite,ikke la han få bestemme så mye.om det var du som skrev innlegget om at du la fram to forskjellige antrekk til han så ikke gjør det.du er mamman og du er sjefen.DU bestemmer hva han skal ha på seg,han er for liten til å bestemme slike ting.mat er greit å få to alternativer,men ikke mer.

slutt å diskuter med han.si at om han ikke skal spise den brødskiva han selv bestemte pålegget på så går vi og pusser tenner(husk at han sulter ikke ihjel om du bare går og pusser tenner etter to tygg,det går bra!)

så får han kjenne på konsekvensene og vil tilslutt lære at når mamma sier en ting så kommer det til å skje.

kan ta litt tid men han skjønner det tilsutt.

husk at han er i en slik fase at han skjønner at han har egen vilje og at han kan selv bestemme hva han vil og ikke.da skal du støtte opp om dette,for det er jo bra at de har egen vilje,MEN du skal være sjefen og du skal bestemme selv om han kan få medvirkning til tider.

lykke til!:)

Skrevet

Neste gang deler du skiva i fire så får han velge for hver kvart.. spis den opp og velg nytt på neste kvart osv..

også enig at fire valg er litt mye..

Skrevet

det har jeg også hørt:) i butikken lar jeg han fks velge mellom 2 frukter, fks mellom eple og banan. og velge mellom 2 bøker , hvem i skal lese osv :) så det er 0 stress. men klær... han liker ingen klær. han bare kaster de i bakken uansett hva jeg legger frem. han bryr seg ikke om hva han har på, så lenge han slipper å skifte. :P blir litt sliten av det, men går vel over.

taper jeg fordi jeg ikke lar han vinne? altså ikke lar han få merke hordan det er å gå med skitten bleie, gå i pysj i 0 grader ute osv? føler liksom det blir litt barnemishandling jeg da :P er det der feilen min ligger? jaja hvis det er det som må til så får jeg bare forsette hordan jeg gjør nå helt til han slutter å trasse. har ikke så lysst å slippe han ut i pysj nå i 30 min gange hehe. :P

Skrevet

Det er jo ikke vanlig. Vi har gjort det en gang og da var det selvfølgelig ikke fare for at hun forfrøs seg eller noe i den dur. Hun ble bare kall og lærte at klær ar lurt. Tror ikke hun har tatt noen skde av det.

Du må selvfølgelig finne konsekvenser som passer for dere, men det kan være lurt å ha bestemt seg på forhånd om hvordan det skal være og hva konsekvensen blir.

En annen ting er at det er viktig å faktisk ha tid nok om morgenen. Om man er stresset og maser på ungene om å forte seg fra de står opp blir det garantert diskusjoner og sure miner.

Når det gjelder klær kan det også være lurt å finne dem frem om kvelden, sammen med barnet. Om du da er konsekvent på at det er det de skal ha på så lærer de ganske raskt at den tingen er avgjort og ikke noe å diskutere om morgenen.

Skrevet

Jeg har også en gutt som skal krangle om det meste. Og han prøver seg stadig vekk. Han er 4 år, så nå spør jeg hva han vil ha på skiva. Her en kveld svarte han "brunost". Da han fikk det, sier han :" Nei jeg vil heller ha leverpostei!!" Jeg svarte bare med at nå hadde han valgt brunost og da er det det han får. Etter litt surmuling spiste han det.

Siden din gutt er såpass liten er det nok lurt å begrense valgene til 2 pålegg, ja:) Og ikke gi deg!

Påkledning kan være et mareritt.... *svett*.... Jeg har en sønn som er veldig mottagelig for premier, og han fikk et klistermerke hvis han var flink og ikke kranglet. Det fungerte lenge. Klistermerke var premie i seg selv, så det ble ikke satt i noe skjemagreie.

Nå som han er 4 år får han ikke premie lenger, og av og til krangler han, men ikke hver gang. Han er såpass stor nå, at han vet hva som er forventet. Nå kan vi snakke om hvor leit det er å krangle, for han blir skikkelig lei seg til slutt. Men altså, dette har litt med alder og modning å gjøre.

Lykke til, og stå på ditt.

Skrevet

takk for veldig bra svar 1051.

tror ikke folk helt skjønner ha jeg mener. han har ingen problemer å velge mellom makrell i tomat, skinkeost, leverpostei eller kaviar. han vet det er det i har så sier han hva han vil ha på.

og det med klær, han bryr seg ikke hva slags klær han har på. det er likegyldig for han. eneste han bryr seg om er at han ikke il ta de på eller av. samme med bleie. men men er nok bare en trassperiode. skal slutte å diskutere og gå rett på konsekvenser.

hater det bare i av og påkledningen. er så utrolig vanskelig å være fast bestemt på å kle av og på han uten at han klarer å løpe unna.jeg er ikke så sterk. får trene mer eller noe, men skal prøve. :P i mellomtiden før jeg er sterk nok og har nok krefter så får jeg bare innse at han klarer å løpe unna (nettopp født og hatt infeksjon så er ikke 100% sterk). synd at han ikke er et lite englebarn som han var før, som satt pent, smilte og lot seg kle på uten et rabalder:P

Skrevet

takk, kan prøve det med klistremerker i av og påkledningen. skal se om han er moden nok til å forstå det, smart, håper det hjelper :)

når han bytter skive vil han aldri bytte pålegg. han vil bare bytte for at jeg skal lage en ny brødski3e, med samme pålegg. så pålegget er ikke problemet. han bare morrer seg over å prøve på å få meg til å lage en ny skive. han vet at han ikke får nytt pålegg så det gidder han ikke engang spørre om :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...