Snilla med 3 skatter :-) Skrevet 17. mars 2011 #1 Skrevet 17. mars 2011 Begynner å bli litt sliten av det, har ikke gått en natt siden de ble født at det ikke har vært en 2 timers konsert om natten, Vi har gjort alt føler jeg, men ingenting hjelper, de sover nesten ikke på dagen ca 1 time, og den blunden foregår ved 11 tiden, da er det nok tid på å bli trøtt på igjen til leggetid, men det funker ikke det heller, Råd mottas med stor takk
Trollmor til 2 Skrevet 17. mars 2011 #2 Skrevet 17. mars 2011 Skriker alle tre? Samtidig? Jeg tror nesten du må fortelle litt mer rundt problemet før man kan komme med eventuelle råd, men jeg kan jo fortelle litt om mine erfaringer =) Vi har ei datter på 2 år og 8 mnd som har hatt mang en urolig natt. Årsakene har vært alt i fra tannutbrudd og øreverk til mer nattskrekk-lignende anfall. Ved fysiske årsaker, som vondter og sykdom, er det jo mange råd der ute for å lette natten for foreldre og barn. Heve sengeenden, ha det kjølig på rommet... Men når det ikke virker som at det er sykdom eller andre fysiske grunner til skrikingen, blir alt mye vanskeligere! Hos oss da.. Når vi har opplevd disse nattskrekk-anfallene, der datteren vår tydelig ikke er til stede, er det ikke annet å gjøre enn å være inne hos henne og snakke rolig til henne. Det blir bare verre hvis vi prøver å ta på henne eller om vi prøver å få ordentlig kontakt med henne. Hun kan hylskrike av redsel i alt ifra en halvtime til en og en halv time. Før vi fant ut at det mest sannsynlig er nattskrekk, var dette helt forferdelig! Det føles fortsatt helt jævlig å komme inn til barnet ditt som er skrekkslagent og det eneste du vil er å trøste. Men barnet kjenner deg ikke igjen... Du kunne like gjerne vært et monster! Men nå vet vi at hun ikke er våken og at hun ikke husker noe av det dagen etter. Og at det eneste som hjelper er å være der og snakke rolig til henne. En annen ting jeg har erfart er at hvordan sengen står ift nærliggende vann, faktisk har veldig mye å si! Jeg merker det på meg selv også. Vi har en bekk som renner i sørgående retning et par hundre meter fra huset vårt. Bekken renner omtrentlig parallelt med huset vårt. Hverken datteren min eller jeg kan ligge med hodet pekende rett på bekken. Vi må sove "med bekken". Jeg ligger med føttene i den retningen bekken renner. Datteren min sover med hodet i den samme retningen. Og vi sover veldig godt. Eller... Hun sover ihvertfall godt! Jeg har en liten guttetass på halvannen måned som holder meg våken om natta =P Men jeg mener ihvertfall at det er verdt å prøve å snu senga hvis barnet sover i nærheten av en vannkilde. Andre ting som kan påvirke nattesøvnen er voksesmerter, uvaner, sult/tørste, forstyrrelser fra andre familiemedlemmer... Også en ting som kanskje høres litt søkt ut, men som jeg tror fullt og helt på, er at "spøkelser" kan forstyrre veldig om natta. Jeg vet ikke om noe av dette kan passe inn som forklaring i deres situasjon, men for andre råd trenger jeg eventuelt mer info fra deg =)
Collette Skrevet 17. mars 2011 #3 Skrevet 17. mars 2011 Hvor gamle er de? Kanskje de trenger mer søvn? Når barn er overtrøtte, sover de lettere og våkner derfor mer om natten. Da blir det en ond sirkel. Det er ikke vanlig å gå over til en lur om dagen før rundt 1-års alder. Søvn avler søvn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå