Gå til innhold

Dilemma vedr barnehage- ønsker synspunkter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn på 2 og 3 år som går 80% i barnehage. Jeg har mistet jobben min og jobber kun frem til 1 april. Økonomien vil jo selvsagt bli en del trangere nå, og vi ser på utgifter som kan kuttes. Det første vi ser på er jo barnehage. På yngstemann kan vi jo få kontantstøtte hvis vi har henne hjemme. Hvor viktig er det for barna og gå i barnehage? Tenker mest på den sosiale utviklingen? Vi planlegger å flytte når jeg får meg ny jobb, så vi lurer på om jeg skal ha dem hjemme frem til da. Er snakk om et halvt års tid. Vil det bli vanskelig å begynne på igjen med barnehage etter å ha gått hjemme? Vil de falle etter sosialt sett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var ikke det du spurte om, men du kan kun motta arbeidsledighetsyrygd hvis dere har barnehageplass eller dagmamma til barna,ellers er man ikke reell arbeidssøker.

Ellers tror jeg det går helt fint et 1/2 år uten barnehage så lenge dere finner på ting samt treffer andre barn.

Skrevet

Tar du barna ut av barnehage for å ha de hjemme, vil du ikke kvalifisere for dagpenger. Kontantstøtten og redusert barnehageutgift dekker kanskje ikke opp for tap av dagpenger?

Uansett synes jeg det blir feil å ta barna ut av deres vante situasjon og dagsrytme (forutsatt at de trives i barnehagen) fordi mor mister sin jobb....

Skrevet

så lenge dere gjør kjekke ting på dagtid, feks åpen barnehage eller andre ting, så ser jeg ikke at det skulle være noe problem. Du vet du får redusert barnehagebetaling når du tjener mindre?

Skrevet

Det er ikke automatikk at man får redusert betaling fordi inntekten reduseres!

Skrevet

Feil å ta ut barnet av bhg fordi mor mister sin jobb? Hvorfor? Har barnet så vondt av å være hjemme med mamma? Jeg mistet muligheten til å kunne jobbe, og jeg tok, med stor glede, barnet mitt ut av bhg. Vi koser oss hjemme. Ikke møter vi barn hver dag, og det er ikke hver dag jeg leker "pedagogiske leker" med henne heller som i bhg.

Men gud så herlig vi har det sammen. Vi er ute på oppdagelsesferd, vi tegner, leker og hun hjelper til når jeg vasker klær og kopper.

Hun fryder seg over at mamma har tid til å ligge på gulvet og leke, og de eldre barna koser seg med at de slipper sfo.

Dette er en mulighet jeg tro mange misunner meg, tenk å få så mye tid med mine barn når jeg har muligheten!

Nei kjære vene, barnet tar ingen skade av å være hjemme sammen med mamma eller pappa fremfor bhg. Så om det er det du må gjøre for å få det til å gå rundt økonomisk hadde jeg gjort det uten å blunke.

Skrevet

Jeg har da aldri sagt at barnet tar skade av å være hjemme med mor/far?

Hvorfor jeg mener det er feil?

Fordi jeg synes det blir å ta ut barnet på feil premisser. En ting er at man MÅ pga økonomi. Da har man jo ikke noe valg - uansett hvilken konsekvens det ville hatt får barna.

Men å ta barna ut fra den vante situasjonen de kjenner - en situasjon de trives i, hvor de har sitt sosiale nettverk, rutiner, venner osv - bare fordi man blir arbeidsledig - det synes jeg er feil.

Hva ville du synes hvis mannen din sa du måtte slutte i jobben din - en jobb du trivdes i, hvor du brukte kompetansen din, hvor du hadde kode kolleger osv osv - bare fordi han ikke lenger jobbet? Personlig ville jeg ikke likt det (men noen hadde kanskje synes det var OK?), men jag hadde kanskje ikke tatt skade av det.

Skrevet

Men nå er det stor forskjell på barn og voksne, så i mine øyne er den sammenligningen helt feil.

Det er greit at barna trives i bhg og har venner der, men det er da ingen som sier de ikke kan treffes ellers? Og så er det stor forskjell på en på to år (som HI har) og en førskoleunge. Jeg mener at å ta en toåring ut av bhg, uansett på hvilket grunnlag skader dem ikke. De er fortsatt i trygge rammer hjemme, med de rutiner som finnes der. De er blandt mennesker de elsker over alt på jord og får kvalitetstid med foreldre.

I mine øyne er det ikke feil på noen måte.

Skrevet

Siden det dreier seg først og fremst om økonomi så burde dere regne på tap av lønn og dagpenger, minus barnehageutgifter + kontantstøtte vs. dagpenger, pluss barnehageutgifter.

Og om dere har tilgjengelig barnepass, som feks. besteforeldre, tanter etc., som kan stille opp på kort varsel om du skulle bli nødt til å delta på møter, kurs eller intervju i regi av NAV så kan du motta dagpenger selv om barna ikke er i barnehage eller hos dagmamma.

Om dere skal ta ut barna så ville jeg tatt ut begge slik at de har hverandre som lekekamerater. Ikke st du sikkert ikke er morsom nok, men da har de barn å leke med;)

Det kan sikkert bli litt rart og kanskje litt leit for barna, men for en kortere periode så vil det sikkert gå bra. Og det fins mange andre måter å være sosial på og det er på sikt bedre for barna at man har en grei og stabil familieøkonomi enn at de skal gå i barnehage når man kanskje egentlig ikke har råd til det.

Skrevet

Jeg er helt enig med Lumske Laura! Ungene tar absolutt ingen skade av å bli tatt ut av bhg, heller tvert imot:)

Skrevet

Jeg ville ikke tatt barna ut av barnehagen. Det er der de har vennene sine(kanskje mest viktig for den eldste) og er vant til å ha hverdagen. Som noen skriver, så er det ikke sikkert de lønner seg økonomisk.

Det du har muligheten til nå innimellom jobbsøking, er å ta dem ut av barnehagen noen dager og å gi dem kortere dager. Jobbsøking krever tid og energi, det er greit å ha et sted å gjøre av dem når du skal på jobbintervjuer eller når du trenger ro til å skrive en søknad.

Skrevet

Jeg ville ikke tatt de ut av bhg. Vanskelig for deg å søke jobber når du har barna hjemme. Du får vel arbeidsleidighetstrygd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...