Anonym bruker Skrevet 16. mars 2011 #1 Skrevet 16. mars 2011 Når skal man begynne og gi babyen grøt og litt fast føde?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2011 #2 Skrevet 16. mars 2011 Ved 4 mndr er vanlig, men du kan vente til barnet er 6 mndr. Se an behovet.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2011 #3 Skrevet 16. mars 2011 Det er framleis anbefalt å vente til 6 mnd dersom babyen ikkje legg dårleg på seg eller krev mykje mat og ikkje verkar tilfreds. Dette fordi amminga går nedover når dei byrjar med fast føde. Litt smaksprøver på ei teskei kan likevel bidra til at dei vert mindre kresne seinare når dei skal byrje å ete. Så lenge amminga går greit synes eg det er ganske sutalaust å ha maten klar i puppen framfor å halde på med graut og middagsglas.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2011 #4 Skrevet 16. mars 2011 Er 4 mnd vanlig? Ikke for unger som ammes, vel? Jeg trodde det var anbefalt å begynne med fast føde etter 6 mnd amming. For dem som gir mme er det vanligere å begynne tidligere, kanskje.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2011 #5 Skrevet 16. mars 2011 Babyen min la ikke på seg så mye (legger fremdeles ikke på seg så mye), så jeg begynte med grøt fra rundt 4 måneders alder. Hun fikk da noen få teskjeer til å begynne med, slik at hun ble vant til det. Etter noen uker fikk en hel porsjon, og kastet seg nesten over skjeen:-) Rundt 5 måneders alder, begynte hun å få grøt på formiddagen også. For ca. en uke siden (hun er litt over 6 måneder nå), introduserte vi også middagsmat og litt frukt som dessert. Det går kjempebra. I Sverige anbefaler man å begynne med fast føde fra 4 måneder, er vel ikke så mange land hvor man er så fanatiske med å amme på død og liv 100% til 6 måneder. Man må se an sitasjonen med hver enkelt baby, og hvis den legger lite på seg er det på tide å begynne med grøt. Om den legger godt på seg, kan man vel godt vente litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå