Anonym bruker Skrevet 16. mars 2011 #1 Skrevet 16. mars 2011 Jeg var er nervøs førstegangsmor i starten, ble stressa hver gang ungen gråt, var redd for å gjøre ting feil, var det for mye klær, eller for lite klær? Kunne jeg sove mens den sov, eller burde jeg våke over ham i tilfelle det skjedde noe? Kunne barnet bli sykt hvis jeg ikke skiftet bleie med en gang?? Altså, jeg var usikker på det meste, og ser at jeg er langt fra den eneste når ei her inne spurte om det var OK å gi babyen vann. Jeg mener, VANN!? Selvsagt kan ungen drikke vann, uansett hvor gammel han/hun er! Men, hadde det vært meg for 3 år siden, hadde jeg nok lurt på det samme Har vi mistet fotfestet helt? Babyer er jo mennesker, bare at de er mindre enn oss. De er mindre utviklet enn oss, men vann, hva slags skade kan det gi? Er vi blitt så usikre på oss selv som mødre/fedre at vi ikke tør å stole på oss selv og vår dømmekraft? Må vi spørre om vi kan gi et menneske vann? Sier det ikke seg selv at vann ikke er skadelig, uansett alder?? Det er ikke store forskjellen på vann og morsmelk, morsmelka inneholder jo bare mer næring, slik at ungen får noe å vokse og utvikle seg på. Har vi utviklet oss dummere iflt til spedbarnskunnskap?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2011 #2 Skrevet 16. mars 2011 Vi har nok ikke blitt dummere, men vi har fått tilgang på mer informasjon og mer variert informasjon som kan gjøre oss usikre når informasjonen spriker og man ikke helt hvem man skal stole på og så blir vi usikre på oss selv når ingen kan, med 100% sikkerhet, si at det vi mener er riktig og så går vi oss litt vill i informasjons-jungelen.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2011 #3 Skrevet 16. mars 2011 Bortsett fra at de ikke skal ha vann før de er 6 uker da...
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2011 #4 Skrevet 16. mars 2011 hvorfor skal de ikke ha vann før de er 6 uker da 18:32??
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2011 #6 Skrevet 16. mars 2011 Det kan umulig stemme at de ikke skal ha vann før de er 6 uker, forklar meg da hvorfor min nyfødte fikk sukkervann på barsel! Jeg ga ham sukkervann hvis han hadde magevondt.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2011 #7 Skrevet 16. mars 2011 Vi har nok ikke blitt dumme, men vi får mer informasjon, og man vil helst gjøre alt rett. Og er mye lettere å finne info og spørre andre om tips og råd etter at internett ble mer vanlig. (Nesten så jeg lurer på hva folk gjorde før i tiden.. ) Gikk selv i en mnd etter fødsel og var livredd for alt mulig. Følte meg som den barnemishandleren som gav mme i tillegg til mm, helt sykt. Så kom jeg på at jeg faktisk var mamman til denne lille klumpen, og han faktisk var ett lite menneske. Når jeg og hjernen våknet fra dvalen så gikk det mye bedre. Må bare skylde på ammetåken her.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2011 #8 Skrevet 16. mars 2011 Med tanke på at dødligheten blant spedbarn har sunket betraktelig, så kan vi jo ikke ha mista helt fotfeste da^^ Men det var kanskje mer støtte og hjelp fra hele familien når de fikk et nytt familemedlem, enn det vi har i dag. Jeg innbiller meg at det blir mindre stressende når man har mange rundt seg til å støtte og som kanskje også vet åssen det er å få barn.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2011 #9 Skrevet 16. mars 2011 joda, men når vi er usikre på om vi kan gi et menneske vann, da har det gått gæli et sted :/ Jeg var meget kjepphøy når jeg gikk gravid, jeg skulle ikke falle i alle førstegangsfellene! Jeg skulle gjøre det som passet meg og ungen, jeg skulle styre som jeg følte rett osv osv. Og hva gjør jeg så fort ungen har trukket luft, jo slenger meg inn her og begynner å spørre om jeg kan sette på bleia som vanlig selvom navlestumpen hang på. Og ikke minst var jeg svært bekymret over dette med å sove når barnet begynte å snu seg sjøl. "Hvordan kan jeg få ungen til å sove på ryggen når han snur seg hele tiden?? Nå har jeg vært våken i 3 døgn fordi jeg må snu ham hele tiden!" Øhhh, stupid much?! Nå gliser jeg jo av det, men der og da var jeg helt fra meg! Tenk om lille gull (på 6 mndr vel og merke) døde fordi han snudde seg selv. (må påpeke at han snudde seg begge veier og vel så det når han var 6 mndr ) HI
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2011 #10 Skrevet 16. mars 2011 For min del så tror jeg sånn eller sånn om mange ting. Noen ganger spør jeg på nettet andre ganger ikke. Syns det er litt artig å vite hva andre gjør og tenker, og om det jeg gjør er riktig.. Ang vann, så får man høre at et spebarn ikke trenger mer enn det morsmelk gir. Er det varmt og du er redd for dehydrering så gi mer morsmelk, osv.. Så et naturlig spørsmål er vel om babyen KAN få vann? En annen ting.. her fikk jeg beskjed om å kun gi kokt vann i begynnelsen, så kan være det man tenker på også!? - dette pga bakterier i vannet som kan påvirke tarmfloraen. Man er ikke dummere fordi om man spør mye! -ville du kalt et nysgjerring barn for dumt?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2011 #11 Skrevet 16. mars 2011 ikke bli så sinna da ^^ Neida, nysgjerrig er greit, men jeg føler at JEG var litt FOR usikker i starten. Herrverre, vann kan da gies til alt og alle, har hitill kun hørt om EN som er H2O allergisk, og det er den ene fisken i Oppdrag Nemo Og det med kokt vann er greit å være usikker på, men akkurat den klarte jeg faktisk å regne meg frem til selv, uten å spørre på nett *flink* HI
Tante Blås Squaw Skrevet 16. mars 2011 #12 Skrevet 16. mars 2011 Jeg har tro på at folk flest er LANGT fra dumme. Men vi lever i et samfunn der media til enhver tid trykker "informasjon" ned i halsen på oss. Det har endret seg så raskt at jeg ser stor forskjell bare på det snart 13 årene som er gått siden jeg fikk min første baby. Jeg husker at venninnene mine, som også var gravide, og jeg lånte bøker som "Alt om barnet" og "Frihet i fødselen" på biblioteket, men utenom det rakk det med sunt vett. Nå finnes det x antall "magasiner" (det vil si reklameblasker med en og annen artikkel i, supplert av bilder av det perfekte familieliv) om graviditet og barn. Enda flere nettsider (ohoi, din baby dått kåmm!) forteller oss om hva som forventes av en god mor. Bare den ene siden jeg har oppe mens jeg skriver dette, forklarer meg at en god mor gir småttingene Hipp på glass, bærer babyen i sjal, tar en drøss graviditetstester (man KAN jo ikke stole på den første testen og se hvordan det går, man må helst VITE omtrent før penis har vært innom vagina), tar nettkurs for gravide og leser Foreldre&Barn. Markedsføring av produkter er første pri, nyttig informasjon kommer bare med dersom det kan hjelpe markedsføringen. Førstegangsmammaer og andre som stiller med et åpent og spent sinn får dette mølet inn med teskje. Selvsagt må du ha bleiebøtte. Selvsagt trenger babyen en body til 250 spenn. Det er klart! Så NEI - folk er ikke dummere nå enn før! Faktisk er folk mer opplyste enn sine foreldre og besteforeldre, fordi informasjon er mer tilgjengelig. Vi vet nå MYE mer om hvordan vi kan forhindre krybbedød, hva som er smart å spise under svangerskapet, hva en baby på 8 mnd bør kunne osv. Men denne informasjonen gjør ikke folk sikrere på foreldrerollen. For som sagt, samtidig gnåles det fra media om hvordan vi bør være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå