Gå til innhold

Multiplikasjonstabell..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg reagerer på måten datteren min på 4.trinn lærer gangetabellen, de ramser jo bare opp svarene, 7-14-21-28-35 osv i syvgangen.. Men spør man hva 4 ganger syv er, så vet hun ikke det med en gang, men må ta den regla og teller på fingrene.. Vi måtte alltid si 7 ganger 1 er 7, 7 ganger 2 er 14, 7 ganger 3 er 21 osv da jeg gikk på skolen, og kan derfor ta 7 ganger 8 uten å telle på fingrene..

Flere som syns det er en rar måte å lære på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hørtes litt underlig ut ja...er lærer på 4. trinn selv, og når vi jobber med gangen så tar vi hele regla og ikke bare "svarene"

Skrevet

Høres rart ut, er enig med deg HI at en må lære hele regnestykket ikke bare svarene. Dvs. 7x1=7, 7x2=14 osv.

Skrevet

Vi lærte oss reglene på barneskolen. Det var helt greit. Reglene er enklest å pugge selv om det tar litt lengre tid å bruke dem.

Skrevet

Min datter lærte begge deler, men om den oppramsingen var noe hun lærte på skolen eller som hun selv oppdaget var en genial måte å gjør det på husker jeg ikke. Men jeg øvet jo masse med henne og spurte da alltid på den "ordentlige" måten.

Skrevet

Vi lærte også slik oppramsing, lettere å huske:) Gjerne med en melodi til, så satt den. Men vi måtte også kunne "hopping", da spurte læreren oss i tilfeldig rekkefølge. Husker det var kjempeskummelt å bli hørt i "hopping", for det var så vanskelig :)

Skrevet

Greit å huske ja, jeg ser den, men det er vel sjelden man trenger multiplikasjon til å ramse opp hva de forskjellige svarene blir, som regel når man har bruk for å multiplisere er det jo at man skal f.eks skal kjøpe gulv til 5 ganger 7 meter, og finne ut hvor mange kvadratmeter det er.. Litt tungvint å tenke 7-14-21-28-35 da.. :)

I mitt hode går ikke ungen min på skolen for å bli flink til å pugge en ramse, men for å kunne anvende kunnskapen i det virkelige liv.

HI

Skrevet

Jo, mer en bruker gangetabellen, om så med oppramsing i begynnelsen, så blir det hele etterhvert automatisert og de klarer å bruke den uten å måtte gjennom hele rekke.

Alt sitter ikke på en gang, men en plass må en jo begynne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...