Gå til innhold

Kommentar fra en stefar.

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke noe stefaren til dattern min sa. hun skal endre etternavn til hennes pappas etternavn, som hun har hatt samvær med annehver helg siden hun ble født ( 4 år nå).

Pappaen har ikke stilt opp noe særlig utover dette.

Stefar har bodd sammen med oss i 2 år nå. Hans reaksjon på navnebyttet som skal skje var en kommentar om at hun kunne da liksågreit bytte til hans navn.

Måten dette ble sagt på klarer jeg ikke tolke. Kan dere hjelpe meg kanskje? var dette en positiv kommentar, eller noe surt oppstøt?

Det var en helt vanlig måte dette ble sagt på, ikke spydig, glad eller trist tone...

Mye man spekulerer på ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo ikke noen her vite. Generelt sett anbefales det å ha såpass kommunikasjon med noen man har bodd sammen med i to år, at det faller seg naturlig å spørre hva vedkommende mente.

Skrevet

Han mener vel at han er like mye far for barnet, som den biologiske faren. Jeg vil anta at han mener at det er rart at du vil endre etternavnet til farens, siden faren kun har henne annenhver helg - men kan jeg spørre hvorfor du ønsker å gjøre dette? Det er klart at biofar ikke vil godta at du endrer til stefarens etternavn, det ville jo vært veldig galt, siden han kun er stefar, og ikke pappa til jenten.

Skrevet

Enig med pila! Herregud da menneske!

Skrevet

pila....

jeg har alltid vært "stor fan" av måten du skriver på når du har svart andre, ikke så morsomt når det er mitt innlegg du svarer ;)

Vi har god kommunikasjon, og dette var ikke noe jeg tenkte over der å da. Tror jeg bare himlet diskre med øynene siden hans mor var hos oss da han sa det.

Har bare tenkt litt på det.

Skrevet

Karnsje jeg er helt på bærtur men hvorfor ikke spørre han "hva mente du med det?"

Men ellers lurer jeg på hvorfor du skal bytte navn på datteren din til farens når han kun har helgesamvær, er det ikke bedre at hun heter det samme som deg når dere faktisk bor i samme hus?

Det som slår meg er nok at samboern din ser at han er mer far for barnet et det pappan er siden pappan er der for barnet ca 4 døgn i mnd mens samboern din er der ca 26 døgn i mnd.

Skrevet

Det er ikke aktuelt å bytte til stefars navn, selvfølgelig ikke!

Det blir endret etter ønske fra bf, han vil hans litt sjeldne etternavn skal brukes. Mitt er kjedelig og ganske vanlig.

jeg håper å tror kommentaren var ment på den måten at han ser på henne som sin egen. men kunne jo like gjerne vært et "stikk" mot bf og hans rolle i jentas liv.

Skrevet

tolker det som om stefaren virkelig bryr seg om jenta å ønsker at hun skal bruke hans navn! :)

Skrevet

Selvsagt kan ingen vite hva han har ment, men alle her inne kommer da innimellom opp i situasjoner hvor de i etterkant lurer på hva som egentlig var meningen bak en kommentar. Selvsagt kan hun spørre i etterkant hva han mente, men det er da lov å spørre her inne også, uten at man skal få nedlatende kommentarer.

Enten har han vært lettere spydig ved å dra en parallell for at du skal se at det virker litt rart å gi henne sin fars etternavn når far ikke stiller så mye opp - og at du like gjerne kunne droppet ditt etternavn for henne, til fordel for hans. Eller så er han kanskje litt sjalu på pappaen. At han ikke ser hvorfor faren skal fortjene at barnet bytter navn, når det er stefar som tross alt stiller opp i hverdagen. Han er vel knyttet til jenten din, siden han har vært til stede en så stor og viktig del av livet hennes, og kanskje det gjør vondt for ham at avstanden på et vis lages så konkret mellom ham og henne, ved at hun skal ha biofar sitt etternavn fremfor ditt.

Jeg ville satt meg ned med ham og tatt opp igjen kommentaren, spurt om han synes det er trist, feil, vanskelig at du gjør dette valget.

Skrevet

Hadde det vært min mann som sa dette så hadde jeg tolket det dit henn at han ikke forsto vitsen med å bytte etternavn på stesønnen hans når det er han som er der 24/7 for for sønnen min og ikke faren hans.

Skrevet

Jeg hadde tolket det på samme måte som anonym 14.45

Skrevet

Han føler seg vel somfar til jenta di da. Og hvis biofar har sett ungen mindre enn han selv føler han seg kanskje mindre viktig og såret over at ungen tar farens etternavn. Noe han må respektere, men han må også få lov til å si til deg at jeg er lei seg for det. Snakk om det når ungen har lagt seg og prøv å få en fin samtale utav det. Forklar rolig for han hvorfor du velger å endre navnet hennes (hvorfor gjør du det egentlig?) og vis han at du setter pris på han og si at han er kjempe viktig for både deg og datteren din.

Slik tolker jeg det hele. Menn er generellt ikke så flinke til å si "nå ble jeg såret og lei meg".

Skrevet

En oppfølgingskommentar:

Hva om du og din samboer gifter dere og for felles barn og du tar hans etternavn? På min postkasse står det to barnenavn med forskjellige etternavn på og jeg syns ikke det er noe koselig. De syns også det er litt rart å ikke ha samme etternavn. Om du ikke endrer hennes navn og du og din nåværende får barn sammen kan du la barna dine ha samme etternavn og din mann kan ta ditt når dere gifter dere. Er rart med det, men en sånn "liten" ting kan føles litt splittende... Koselig for hele familien at det står "Her bor familien Johansen" på dørskitet i stedet for "Her bor familien Hansen, Jensen og Johansen".

Biofar er viktig, men barnet bor fast hos deg og hennes "faste" familie er deg og stefaren sin.

Skrevet

Sånn er det utrolig mange som har det, deriblant meg selv. Det finnes ikke rart at man har forskjellige etternavn i en familie, hvem i alle dager det som bryr seg om slike bagateller? Jeg går ihvertfall ikke rundt og glor på postkassene til naboene, jeg vet hva naboene heter til fornavn og forholder meg kun til det.

Min datter, jeg og min samboer har tre forskjellige etternavn og det plager ingen av oss en døyt. Men da skal da sies at vi ikke har dørskilt med Hansen, Jensen og Johansen på heller. Får vi noensinne dørskilt så skal det stå fornavnene på vår gedigne familie, for det skal jo nevnes at jeg har bonusbarn som igjen har andre etternavn. Men vi forholder oss til hverandres fornavn og da er ikke dette et problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...