Hufsla Skrevet 16. mars 2011 #1 Skrevet 16. mars 2011 Barna er snart 5 og 7 år... PRISLISTE Må- oppgaver 20,- Holde orden i gangen sette skoa ordentlig henge opp jakka legge våte klær på badet rydde ut av sekken (Magnus) Holde romma ryddige støvsuge en gang ta av sengetøy når dere får beskjed Rydde av bordet sette inn i oppvaskmaskin eller på benken Ekstraoppgaver: støvsuge kr 10,00 Hente ved kr 10,00 Ut med søppel kr 10,00 Gi Rikke mat og vann kr 10,00 Rydde i leikekroken kr 10,00 Sette på tørketrommelen kr 10,00 Gi kattene mat og vann kr 10,00 Altså, listen er satt opp på en mer oversiktlig måte, men er oppgavene og prisene greie?
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 16. mars 2011 #2 Skrevet 16. mars 2011 For min egen del, så synes jeg ikke noe om å betale barna for å gjøre oppgaver jeg ser på som en selvfølge at de bidrar med i hverdagen. På den andre siden er det flott at de lærer seg at penger ikke vokser på trær, men jeg synes ikke dette er måten å gjøre det på. Rent bortsett fra det, så er oppgavene greie. Men jeg synes det er mye penger det er snakk om, bare i rene MÅ oppgaver så er det 200,-kr per barn og i tilegg kan de tjene ennå mer per uke. Så jeg synes det var høyt priset.
jordbærsjokolade Skrevet 16. mars 2011 #3 Skrevet 16. mars 2011 Jeg vet ikke helt jeg, jeg syntes de fleste tingene er slike ting som de burde gjøre uansett..som å sette sko ordentlig, henge opp jakka, legge våte klær på badet rydde ut av sekken, og holde rommet og lekekroken ryddig. Ellers så syntes jeg de var litt små til å få så mye i lommepenger, hva skal de bruke det til liksom? Bortsett fra å spare? Ellers så syntes jeg kanskje at støvsuging og vedhenting klestøriking er litt for mye forlangt av en 5 åring. Jeg hadde kanskje gitt 5 åringen "ansvaret" med å mate dyr, men ikke noe annet bortsett fra å rydde opp etter seg selv. Også kunne jeg ha gitt 50 kr på lørdag for den jobben
Fire småtroll Skrevet 16. mars 2011 #4 Skrevet 16. mars 2011 Mine gutter er litt eldre, de er 7 og 9 år. De får ukelønn hver lørdag, men vi har ikke prisliste på å bidra i huset. Jeg mener det er viktig å lære at alle må bidra i familien, og det gjør vi ikke for penger. Men de kan oppleve trekk i ukepengene om de ikke bidrar eller er "rampete". Mine gutter må -rydde rom og kjellerstue -re senga hver dag. -henge opp yttertøy og ta litt ansvar selv for å få skoa i skotørkeren når de er våte osv. -hjelpe til med å dekke bordet før middag -rydde av bordet etter middag. Innimellom får de oppgaver som å rydde ut av oppvaskmaskinen, hente posten, rydde litt i stua, hjelpe småsøsken med noe o.l. Listen din så helt ok ut, men er som sagt imot belønningssystemet.
Gjest Skrevet 16. mars 2011 #5 Skrevet 16. mars 2011 Har ikke lest listen din, men for mitt vedkommende blir det totalt uaktuelt å sette opp en prisliste over ting som skal gjøres med selvfølgelighet.
*Nøtta* Skrevet 16. mars 2011 #6 Skrevet 16. mars 2011 Jeg hadde iallefall droppet å ha med at de skal få betalt når de gir dyra mat og vann. Det synest jeg virkelig man må lære seg uten at man skla ha penger for det.
___ Skrevet 16. mars 2011 #7 Skrevet 16. mars 2011 Jeg synes det er en uting at ungene skal ha betalt for alle småting de gjør. Hva skal de foresten bruke pengene på? Dette kan jo fort bli 200 kroner i uka. Om du skal gi dm mulighet til å tjene noe på alt så mener jeg betalingen er alt for høy. Om de forer og gir vann til kattene og Rikke hver dag blir bare det 140 kr pr uke. Det er mye å bruke på snop og blader!
Sånn kan det gå Skrevet 16. mars 2011 #8 Skrevet 16. mars 2011 Fullstendig uaktuelt for min del å betale barna for å delta i vanlige daglige gjøremål i hjemmet. Slike ting forventer jeg at de gjør uten belønning. Hos oss får barna penger når de trenger det og hjelper til hjemme uten belønning.
Gjest Skrevet 16. mars 2011 #9 Skrevet 16. mars 2011 Jeg er vant til hjemmefra at man selvfølgelig hjelper til i huset med ulike oppgaver og at man gjør dette uten å skulle få betalt. En slik ordning kommer jeg til å ha med mitt barn også.
Hufsla Skrevet 17. mars 2011 Forfatter #10 Skrevet 17. mars 2011 må-oppgavene gir totalt 20 kr , så om de ikke gjør annet så får de 20 kr. Kan være at det kan bli mye penger av det andre, men dette er ikke oppgaver de får sjanse til å gjøre hver dag. Jeg er heller ikke uenig med de som sier at dette forventes uansett, men her i huset må det desverre ofte mas til for at det skal bli gjort. Etterhvert som vi kommer ordentlig i gang kan vi endre oppgaver og ta bort. Tanken bak er at de skal lære at penger ikke vokser på trær. Man må jobbe for å få dem, og dette var egentlig den beste måten jeg kom på å gjøre det på. Men jeg spurte om deres mening, og er glad dere svarte selv om dere ikke jattet med meg :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå