trippeltopp Skrevet 16. mars 2011 #1 Skrevet 16. mars 2011 ...jobber dere, eller er dere sykemeldt? Og hvis dere er sykemeldte... i hvilken uke ble dere sykemeldt? Jeg hadde så lyst til å være i jobb så lenge som mulig, men jeg sliter sånn med bekkenløsning, og har en fysisk krevende jobb hvor det vanskelig lar seg gjøre å tilrettelegge... Æsj... Men føler det av en eller annen grunn litt som et nederlag å sykemelde meg nå (er straks uke 24)
Maigutt ♥født♥ Skrevet 16. mars 2011 #2 Skrevet 16. mars 2011 Hei.. Jeg ble 100% sykemeldt i uke 13! Er i uke 30 nå. Du må tenke på deg selv, å det er ikke noe nederlag å sykemld seg! Er vell bedre å ta det med ro nå, eller å bli plaget i ettertid av fødsel?! Var det jeg spørsmålet jeg fikk hos legen.. Fikk å høre det at lenger en presset seg, større sjanse var det da å bli plaget i ettertid. Ta kontakt med legen din å hør hva h*n sier =)
maiprinsessa:) Skrevet 16. mars 2011 #3 Skrevet 16. mars 2011 Heihei:) Jeg ble sykemeldt fra 50% av min stilling når jeg var i 9 uke.. Holdt ut helt til nå for noen uker siden i 30%,og jeg er i uke 31.. Men det er takket være naprapat,fysio og tilrettelegging på jobben som har gjort at jeg har klart det så lenge. Har du bekkenløsning og det er vanskelig for arbeidsgiver å tilrettelegge for deg,så har du ingenting på jobben å gjøre..husk at du må tenke på den lille...
Popelko Skrevet 16. mars 2011 #4 Skrevet 16. mars 2011 Jeg har vært 100 % sykmeldt siden uke 21-22....Har også en jobb som ikke kan tilrettelegges, så da var ikke valget stort dessverre..
annesmil Skrevet 17. mars 2011 #5 Skrevet 17. mars 2011 Jeg fikk bekkenløsning med en gang jeg ble gravid, dvs at jeg kjente smerter før jeg viste at jeg var gravid... Ikke så ille i starten, trodde bare det var muskel betennelse eller noe. Når jeg var i ca uke 14 begynte jeg hos fysioterapi, der fikk jeg behandling med varme, strøm og "knaing" i tillegg fikk jeg øvelser jeg måtte gjøre hver dag hjemme. Etter 2 uker ble jeg bedre, og slik klarte jeg å holde det frem til fødselen. Var i jobb hele tiden, hadde en jobb med mye ståing (resepsjon), men kunne jo sitte ned innimellom. Jeg vet ikke hvor vondt du har, men ville jo anbefale og prøve å få hjelp før du evt. sykemelder deg. Ikke bare pga jobb, men mest for deg og din kropp. Man blir ikke bedre av å sitte stille hjemme. Det beste er moderat bevegelse, skifte på å stå, sitte, gå samt lett trening. På den måten kan man forhindre å være dårlig etter fødselen også. Virker selvfølgelig ikke på alle! Jeg sier ikke at noen har så store smerter at det ikke går. Men, mange leger sier i dag at det er normalt med bekkenløsning og sykemelder damer, istedenfor å prøve å behandle dem og gjøre livet bedre for dem,og det provoserer meg, de fleste vil jo gjerne jobbe og være i vanlig aktivitet så lenge som mulig. Jo tidligere man starter behnadling jo bedre effekt vil man ha! Lykke til
NostraStoria Skrevet 17. mars 2011 #6 Skrevet 17. mars 2011 Er nå usikker på det du sier annesmil ang jo tidligere en starter behandling. Jeg hadde kraftig bl allerede fra uke 6 og startet behandling da, jeg ble likevel sykemeldt tidlig og er ikke i stand til å jobbe, gå tur, vaske gulv osv. Behandling kan gjøre at en ikke blir verre med tanke på smerter, i tillegg får en gode tips til hva en kan gjøre selv for å få en bedre hverdag.
Jordbæret <3 Skrevet 17. mars 2011 #7 Skrevet 17. mars 2011 Hei Jeg er enig med annesmil. Søk hjelp og behandling først og la behandler rådgi deg om evt sykemelding. Min erfaring er at desverre så er det ikke mange almenleger som har særlig peiling på bekkenplager og de sykemelder uten å prøve andre løsninger først. Jeg har hatt alvorlig bekkenløsning i en fysisk krevende jobb med mye klatring og kryping. Jeg presset med fram til 4,5 mnd, da var det bom stopp. resultatet var at jeg nesten havnet i rullestol. Grundig og fornuftig oppbygget trening/behandling i flere år etterpå ga meg full førlighet tilbake. I etterfølgende svangerskap har jeg gått til osteopat jevnlig for å forebygge. Det har hjulpet meg enormt mye. Jeg har en jobb der jeg går og står mye, og jeg kan ikke få gjort noe med det, men det har gått veldig greit fram til nå (er i uke 22) og jeg har stor tro på at jeg skal klare å jobbe hele svangerskapet. Men jeg har allerede diskutert løsninger med både min sjef og mine kollegaer dersom jeg skulle bli veldig hemmet i jobben. Aktiv sykemelding, delvis sykemelding, tilrettelegging, avlastning er noen av tingene vi har snakket om. I forrige svangerskap ble jeg alvorlig syk og måtte være sykemeldt fra 3. mnd. Det var ikke noe gøy. Det ble et laaangt svangerskap og jeg følte at jeg levde i en lukket boble der bare noe av verden rundt meg tittet inn innimellom. Det var forferdelig og jeg har helt angst for å bli sykemeldt denne gangen. Så jeg forstår deg godt. Jeg har bekkenløsning nå også og har "startproblemer" hver gang jeg skal ut av en stol, eller ut av senga eller snu meg i senga. Jeg går til behandling hos osteopaten når jeg føler det trengs, som regel en gang i uka. Da setter hun bekkenet pent på plass og tøyer på stramme muskler som drar ting dit de ikke skal være og som gir mye smerter. Halebeinet har også en tendens til å bli dratt skjevt og låst fast, det er også en kilde til smerter. Jeg trener tre ganger i uka på et senter. Det jeg ser som hjelper veldig masse på bekkensmerter er å først gå på en elipsemaskin (gir litt ovalformet bevegelse av beina, nesten som å stå og sykle) til jeg blir skikkelig varm. Så kjører jeg noen styrkeøvelser som går på rygg mage, bekken og rompe/lår, samt noen balanseøvelser på ball. Når jeg er ferdig med dette tar jeg en skikkelig økt med uttøying av rumpe/lår/bekken og mage/rygg. Jeg har lært hvordan man tøyer dypt, men må finne litt andre stillinger nå som magen blir i veien. Men det har en utrolig god effekt på bekkenplagene mine. Mange av smertene kommer av stivhet i bekkenet og alt rundt det, det blir ikke bedre av å være for mye i ro. Jeg tror at man skal prøve å finne riktig balanse mellom ro/hvile og aktivitet samt behandling. Det blir forskjellig fra menneske til menneske. For noen betyr det desverre at de må være sykemeldt.
trippeltopp Skrevet 17. mars 2011 Forfatter #8 Skrevet 17. mars 2011 Jeg har vært hos fysio og beskjeden var at det ikke er stort han kan gjøre. Jeg kan lindre smertene med vanntrening, men det gjorde jeg forrige gang og erfaringen var at det kjentes godt der og da, men at smertene var tilbake allerede noen timer etter trening..
annesmil Skrevet 17. mars 2011 #9 Skrevet 17. mars 2011 Det er ikke alle fysioterapauter som kan like mye om bekken, da dette er en kvinneplage og (dessverre) ikke like mye forsket på som andre plager. Hun jeg gikk til hadde spesialisert seg på bekken, og hadde jobbet med mange osteopater i Tyskland. Så jobbet veldig likt de. Når jeg ringte dette sentret og fortalte hva det gjaldt, så sa mannen jeg pratet med at det var ikke hans felt, men xx. Så fikk jeg time hos henne. Jeg har snakket med mange om dette, på jobb, venninne gjengen og her inn på BIM. Noen har hatt god hjelp, noen ikke. Tror det er veldig avhengiv av fysioterapaut. Det at en fysioterapaut sier at det ikke er så mye han kan gjøre, får meg til å mistenke at det går mer på han en på dine plager. Så du kan jo ta en ringerunde og høre, om du kommer fra Oslo så send meg en PM så kan jeg sende deg tlf nummer til hn jeg gikk til : ) Uansett, god bedring!!
S+C - KS 27.05.11 Skrevet 17. mars 2011 #10 Skrevet 17. mars 2011 Forrige gang fikk jeg bekkenløsning i uke 20, jobbet 50% frem til 28. uke og var sykemeldt hele 3. trimester. Jeg holdt på å bli gal av å gå hjemme, for følte meg ikke så dårlig at jeg ikke klarte gjøre jobben min. Men jeg klarte ikke kjøre bil/sitte i bil for å komme meg dit, 45min hver vei, og legen mente jeg absolutt ikke skulle presse meg i frykt for at det skulle bli verre og verre. Denne gangen gikk det frem til uke 27 før jeg ble dårlig, men da kom det som kastet på. Gikk rett til legen og ba om henvisning til fysio, for jeg vil IKKE være hjemme hele 3. tri denne gangen også. Jeg har vært nok hjemme dette svangerskapet (varierende grad av sm fra uke 7 - 20 pga hypermesis, fra uke 20 til nå pga kvalme som fortsatt er ille). Var til første fysiotime i forgårs, fikk krykker og ble vist hvordan jeg skulle bruke dem for å belaste bekken minst mulig, og beskjed om å ta det med ro. Jeg skal til fysio en gang i uka frem til termin, hvor jeg får øvelser, pluss massasje som kanskje kan hjelpe. Hun sier at det ikke er sikkert det blir berdre av det, men det er verdt et forsøk. Jeg spurte om hvordan det ville gå med meg hvis jeg prøvde meg på å jobbe 50% helt ut til permisjon. Hun sa at hvis jeg kunne ta det med ro på jobb, og hvis jeg ville føle meg bedre rent psykisk av å gå på jobb skulle jeg prøve på det. Men jeg ser allerede at det kan bli problematisk. Idag kom jeg meg ikke på jobb, skal ikke før på mandag. Sitter nå og vurderer veldig om jeg skal bestille meg en legetime og be om mer sykemelding, eller ikke.... Forøvrig sa hun også at det ikke var mange prosent av oss som blir så dårlige at det ikke blir bra igjen etter fødsel, så jeg skulle ikke uroe meg for å ødelegge meg for all fremtid.
NostraStoria Skrevet 17. mars 2011 #11 Skrevet 17. mars 2011 En blir gradvis bedre etter fødsel, for noen er det snakk om uker, for andre kan det være snakk om måneder/år. Hva er forskjellen på en osteopat og fysio? Føler ikke ikke at den behandlingen jeg får har noe særlig effekt.
NostraStoria Skrevet 17. mars 2011 #12 Skrevet 17. mars 2011 Annsmil, han jeg går til skal være en av landets beste - han har ikke sagt at han ikke kan gjøre noe - men at han kan ikke få bort bekkenløsningen. Jeg blir skeptisk når noen terapeuter mener de kan gjøre deg helt frisk på få behandlinger, dette når du er gravid. Det noen kan gjøre er å redusere vondtene, derfor er det viktig med behandling. Problemet er vel at ikke all behandling funker likt for alle. Men jeg er åpen for å prøve noe annet da jeg har ikke hatt god effekt av behandlingen jeg har fått. Dette har jeg prøvd: Manuellterapeut, fysio, vanntrening, kiropraktor.
annesmil Skrevet 17. mars 2011 #13 Skrevet 17. mars 2011 Det var ikke meningen å virke som om jeg ikke tror at du har prøvd, for det tror jeg ellers hadde du jo heller ikke postet innlegg her inne. Om han du har gått til har sagt at det er slik hos deg, og han jobber med dette så har han sikkert dessverre rett. Har bare hatt noen venninner som kommer fra stedet jeg har vokst opp (ett veldig lite sted, med kun en praktiserende fysioterapaut) som har fått til svar at han ikke kan gjøre noe fra eller til. De har da reist til nabo kommunen og fått veldig god hjelp der av fysioterapaut. Som ellers i livet så blir man jo best på det man jobber mest med. Igjen, lykke til : )
trippeltopp Skrevet 17. mars 2011 Forfatter #14 Skrevet 17. mars 2011 Takk for mange innspill, tips og råd Fysioterapeuten jeg har gått til ble anbefalt av lege, fordi han var så god på bekkenløsning. Han sa, som nevnt, at her ikke var stort å gjøre.. Han mente vi burde fokusere på behandling i etterkant av fødsel, og ellers så kunne han hjelpe meg noe smertelindring når det oppsto helt akutte situasjoner (bekkenlåsning). I og med at han er kjent for å være god på bekkenløsning, så ser jeg ikke helt poenget med å gå til en til fysioterapeut. Men takk for gode råd og at dere delte erfaringene deres
Slæsh84 Skrevet 19. mars 2011 #15 Skrevet 19. mars 2011 Jeg fikk bl tidlig i svangerskapet (07/08) og begynte til en fysjoterap jeg kjente som faktisk har bachlergrad innen bekken. Hun "behandlet" meg med nåler,gnaging på bekken og sa litt hva jeg burde og ikke gjøre i hverdagen, men jeg ble ikke bedre .Men hun sa aldri at dette får vi fikset på osv. Jeg fortsette med behandling ut svangerskapet. Måtte ty til krykker for jeg klarte nesten ikke gå, og 100% sykemelding bare 4mnd på vei. Så det er veldig varierende og hvor ille bekkenet er. Tror de fleste gjør alt for og klare og jobbe noe, er jo kjedelig og langdrykt svangerskap og gå hjemme,men det gikk rett og slett ikke, selv om det ikke er full stilling . Men noen er rett og slett så dårlig at en har nok og være hjemme og gjøre "husarbeid" som en kan gjøre med bekkenet. Så lykke til alle;)
Januargull-09 + augustspire-11 Skrevet 19. mars 2011 #16 Skrevet 19. mars 2011 Uke 19, jobber fullt ennå. Får massasje og knekt opp bekkenet hos osteopat/fysio en gang i uken, det holder meg gående. Har satt treningsmedlemskap på vent, da mye fysisk aktivitet og f.eks husarbeid gjør bekkenet verre. Mye gåing gir kynnere, så det blir ganske begrenset aktivitetsnivå ut over å gå til barnehage og jobb. Har for øvrig en jobb hvor jeg legger opp dagen selv, så kan tilpasse og variere slik at det passer kroppen og dagdformen, derfor planlegger jeg å jobbe fullt ut.
Tauriel Skrevet 20. mars 2011 #17 Skrevet 20. mars 2011 har vært sykemeldt siden uke 4... hele startet med at mormor døde og jeg ble sjuk av influensa... og fikk store problemer med å spise... bekkenet har nyligt (regner med i uke 23) gitt meg problemer, og pga andre problemer med hoftene så er det lite jeg kan gjøre siden det kan være vanskeligt og lokalisere hva som gir meg smertene... jeg skal ha bassengtrening hos fysioterapaut... og har en lege som tviler på at jeg kommer meg i jobb før fødselen... har fått problem med blodtrykker under svangerskapet også som gjør at når det faller så kan jeg slukne helt... jobben min kan ikke tilrettelegges siden det er vasking, mye gåing og en del bøy og tøy, noe som gjør at blodtrykket faller og hodet sier natta, når bekkene lager problem i tillegg kan jeg ikke gjøre så mye siden det er smertefult og gå til tider... ha funnet ut at rolig aktivitet, og at jeg passer meg for bevegelser som gjør vondt og tar det meget med ro så greier jeg kverdagen brukbart bra... men må ha hjelp av min mor for å få vasket kopper ol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå