Gå til innhold

Hvordan finne ut hva jeg bør veie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på slank og har gått ned en del. Jeg har flere ganger tenkt - bare 2kg til, for så igjen tenke det samme når jeg har tatt av de første 2kg....så blir det 4kg osv.

Hvor kan man finne ut hvor mye en bør veie?

Jeg kjenner til BMI, med det forteller meg ingenting. Jeg med mine 170cm skal veie noe mellom 60-70kg eller noe slikt. Det er jo hele 10kg diff.

Finnes det ikke en annen "formel"?

Joda, det kommer jo helt ann på kroppsbygning osv. , men vil bare ha et svar sånn ca. Og ikke bare velge et tall mellom 60 -70kg hvor jeg skal slutte å slanke meg.

Hva er idealvekten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ikke en "perfekt" vekt i forholdtil din høyde. Om det ikke er noe spessielt med deg, som at du har veldig mye muskler eller at du mangler et ben, vil det være sunnest for deg å ha en BMI innen normalområdet for BMI. Du har mange kilo i slingringsmonn.

En annem ting du kan se på er livmålet ditt. Du bør ikke være mer enn 80 cm rundt livet.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg får vel bare prøve meg frem da. Hadde bare vært så greit å kunne tenke...3kg til og du er i mål, istedenfor å tenke.....10kg til du er i mål. Når er jeg i mål????

Får vel bare ta det som det kommer:) Men det hadde hjulpet å sett en perfekt kropp på 170cm og fått vite vekten.

H.I.

Skrevet

Problemet er at det som er perfekt for en person ikke nødvendigvis er det for en annen.

Ikke forsøk å skaffe deg en perfekt kropp. Det er nesten ingen som er fornøyde med alt uansett hva de veier og hvordan de ser ut. Forsøk heller å fokusere på at du skal ha en sunn kropp som fungerer.

Skrevet

det der er vanskelig ja. Det handler, som du sier, om flere faktorer: muskelmasse, benbygging osv.

Men hun over her som pekte på livmål har et poeng. Fettet rundt midjen er jo det farligste fettet, så hvis du har en eppleform så må du kanskje ta hensyn til dette.

jeg er 1,72 høy og veier (når jeg ikke er gravid) 63 kilo. Jeg er ikke tynn som en fyrstikk, men har både rumpe og lår. Jeg har timeglass/pære figur, så midjen er slank. jeg føler meg veldig komfortabel med 63 kilo og har forsøkt å være lettere, uten at det har gitt økt trivsel. Søsteren min derimot, er like høy som meg og veier 56 kilo, dette er hennes trivselsvekt, og hun føler seg komfortabel med det. Det er med andre ord veldig variabelt dette :)

Du kan, hvis du vil, måle fettprosenten din (dette kan du f.eks gjøre på et helsestudio). Det vil gi deg en indikasjon på hvor du "bør" ligge for å ha en sunn kropp. Det sier ihvertfall litt mer enn BMI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...