Gå til innhold

Bæresjal til nyfødt - noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på et bæresjal denne gangen siden jeg hører om såmange som har gode erfaringer med det. Ser for meg at det kan være greit å ha hendene fri innimellom med ei lita ei på knapt to fra før.. Noen som har noe å anbefale? Ser i utgangspunktet for meg et elastisk sjal, men alle råd mottas med takk, eneste "mustet" er at det må være enkelt i bruk. Har en Manduca fra før som jeg kommer til å bruke etterhvert, så er til de første månedene jeg tenker på..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har Moby Baby Wrap eller noe sånt.. Veldig smart, men storebror likte dessverre ikke noe særlig å ligge sånn. Klarte av og til å snike ham oppi når han sov, ellers ble det lite brukt. Satser på at lillebror er litt mer medgjørlig der ;)

Skrevet

Jeg har et tricot slen, og ønsker meg et som heter sino nå til neste mann. Ble helt frelst av tricot slen, og er overlykkelig for at det er i hus allerede 7 uker før termin ;) Tricot slen finnes det mange av på finn.no, så da trenger det ikke bli så dyrt.

Sino ønsker jeg meg fordi det er enda tynnere, og kan være deilig på sommeren, men siden det er tynnerer krever det bitte litt mere nøyaktighet når man tar det på, så vet ikke om det innfrir forhåpningene...

Uansett så tror jeg at jeg kommer til å bruke sjalene så mye at jeg fint kan ha to å bytte på hvis det ene må vaskes.

Denne videoen hjalp meg masse:

Samtidig som jeg nok er litt mere femini så synes det er viktig at det ser pent ut. Derfor la jeg litt tid i å ta det på meg (3 min istede for 1 min) etter et par uker, slik at det så ut som et plagg istede for et sjal. Mere som dette:

http://www.ammebutikken.no/uploads/bilder/produktfarger/151-sage_krone-visning-.jpg

Derfor tok jeg det ofte på som et plagg om morningen og gikk med det hele dagen. Jeg tok ikke av meg sjalet for å få ut babyen, men løftet baby inn og ut.

I tilegg synes jeg det var greit hvis jeg tok en jakke utenpå at det ikke syntes mange klumper og slikt:

http://petronella.mobilblogg.org/thumb.php?id=1818&width=320

Skrevet

Jeg skal bruke et elastisk sjal i starten. Det er et arvesjal kjøpt for mange år siden. Blir vel 6 barnet i familien som bruker det nå. Men det er et ganske standard elastisk sjal. Langt. Vil tro det er i alle fall 3 meter kanskje lengre. Det er behagelig å bruke. Men er litt mye lengder og knyting. Jeg liker derfor at vi er to hvis jeg skal bruke det ute. Jeg fester som regel ene knuten bak p ryggen og da er det ikke så godt å ha på når jeg sitter i bilen (uten barn selvfølgelig) og må festes på nytt hvis vi skal handle osv. Men hjemme fester jeg det bare på før babyen skal oppi. Er nok en treningssak. Storesøster hos oss var litt utålmodig, så ble mest hjemmebruk. Har også en toddler-hawk vi brukte sist. Den var vi veldig fornøyd med. Brukte den fra ca 3 mnd. (langt barn.) Brettet den bare opp i underkant første tiden. Der trivdes hun veldig fint og hadde god hode/nakkestøtte sammenliknet med andre mei-tai varianter vi prøvde. Nå har jeg tenkt å kjøpe en manduca. Liker sjal og knyting, men innimellom trenger jeg en rask og effektiv kjøpesenter sele. Synes også det er greit når vi er i skogen med noe som ikke subber i bakken hele tiden når jeg skal knyte det på. Men komforten i elastisk sjal er helt unik. Håper å kunne få til amming i sjal denne gangen.

Litt ambivalens hos meg som du ser om hva jeg liker og ikke liker. Stikkordet blir vel variasjon. Planlegger å starte bæringen allerede på sykehuset forøvrig for å tilvenne tidlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...