Gå til innhold

Tidlig ultralyd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er for ultralyd til alle gravide rundt uke 12. Har selv fått påvist misdannelser uforenlig med liv ved tidlig ultralyd, og kan ikke engang forestille meg den belastningen det ville ha vært å ikke oppdage det før ved ordinær ultralyd rundt uke 18.

Skrevet

Jeg ser absolutt argumentet ditt 10.39, men om man oppdager misdannelser som er forenelig med liv da? Jeg er helt 100% sikker på at aborttallene vil gå kraftig opp og at antallet Down syndrombarn vil gå kraftig ned. Jeg er imot klassesamfunnet, derfor må jeg desverre også si meg imot tidlig UL for alle.

Skrevet

Jeg er for.

Dersom det er noe galt, så syns jeg man skal få vite det på ett tidlig stadie. Og dersom det er ett barn med Downs, så er det ikke alle mennesker som takler dette på like bra måte. Jeg må dessverre si at jeg ikke hadde håndtert det. Jeg har i tillegg sett hvordan ett barn med Downs har "ødelagt" en hel familie, da de andre friske barna ble satt helt til side.

Skrevet

jeg er veldig FOR..

Skrevet

Anonym 12.07

Det er da ikke barnet sin feil at foreldrene ikke klarte å ta seg av både h*n og de andre barna. Jeg blir faktisk litt redd jeg, når jeg ser at så mange mennesker er for å ta livet av (ja i denne settingen, så velger jeg å kalle det for det) barn man ikke vil ha.

Jeg syns abortloven vår er fantastisk, den gir kvinner rett til å selv bestemme over kroppen sin, men om det blir innført tidlig UL, noe jeg er styggelig redd for at skjer, så vil vi nok se en lik utvikling som de hadde i Danmark, jeg vil heller si NEI til tidlig UL enn å eventuelt endre på abortloven. For uansett hvordan vi snur og vender på dette, så VIL det gi negativt utslag for barn med handicap av ymse slag.

Jeg tenker her MER på barna enn på foreldrene, for et Down Syndrom barn har like mye rett på livet som deg og meg.

Skrevet

FOR tidlig ultralyd! Det må da være MYE bedre å få muligheten til å ta abort i uke 12, enn å måtte ta sen-abort i uke 18?! De som ikke føler seg "rustet" til å ta imot et handikappet barn vil uansett selv velge tidlig UL, så jeg tviler sterkt på at man greier å begrense antallet aborter ved å kun tilby UL i uke 18. Selv er jeg ikke i tvil om hva jeg ville gjort dersom det var noe galt med fosteret i uke 12. Kan jeg begrense sannsynligheten for å få et barn med spesielle behov inn i familien, ja da gjør jeg det. Man har jo aldri noen garanti selvsagt - de oppdager jo ikke alltid at det er noe, dessuten kan ting oppstå senere i svangerskapet, under fødsel og etter fødsel, men likevel.

Skrevet

Jeg er absolutt for. Vi har allerede en abortlov som gir oss rett til abort uavhenig om det er noe galt med barnet eller ikke..Men hvorfor er det kun gravide på 37 år som får denne muligheten? Hvorfor må en være 37 eller eldre for og velge om en vil bære frem et barn med feks downs? Hvorfor skal feks ikke kvinner på 20,25,30,36 år få den samme muligheten??

Skrevet

Du må gjerne beholde et barn med downs om du ønsker det 10:41, men å pålegge alle andre det når dette er en legitim grunn til senabort er bare tull og faktisk litt fanatisk.

Jeg innrømmer gjerne at jeg ville tatt abort dersom downs syndrom ble påvist, uansett om det er ved 12 uker eller ved 18 uker. Spiller absolutt ingen rolle.

Skrevet

Grensen er faktisk 38 år.

Skrevet

Jeg forstår meg ikke på dem som er for selvbestemt abort, men mot tidlig ultralyd med det argumentet at folk kommer til å ville abortere bort syke barn.

Det er altså greit å abortere bort friske barn - men ikke syke???

Jeg syns at de som ønsker å beholde sine syke barn skal gjøre det, også kan de som ikke ønsker seg et sykt barn, få ta abort i uke 12 på lik linje som de titusenvis som tar abort på sine friske barn hvert år. At andre skal kunne bestemme dette for noen er helt sykt.

Skrevet

Vi vet allerede før vi blir gravide at det kan være noe galt med forsteret. Nå snakker ikke jeg om ting som ikke er forenelig med liv, men ting som er forenelig med liv. Vi vet alle hva risikoen er for dette. Vi VET det FØR vi blir gravide. Om du VET du ikke klarer å ta vare på et sykt barn, vel, da syns jeg muligens du bør revurdere om du skal bli gravid eller ikke (brutalt men sant). Mange såkalte "friske" barn, som likevel har en eller annen skavank, som ADHD, Autisme eller andre lære eller adferdsvansker, som kan gjøre foreldrerollen uutholdelig vanskelig (jeg snakker av erfaring).

Syns vi skal tenke litt på dette også.

Skrevet

Det kan du selvfølgelig få lov til å mene, men risikoen for å få et friskt barn er likevel langt større enn å få et sykt et.

Hvorfor skal jeg la være å få barn fordi det finnes en ørliten risiko for at jeg får et veldig sykt barn? Vi har en abortlov som åpner for abort på både syke og friske barn - så hvorfor skal det være verre om jeg tar abort fordi barnet er sykt?

Det blir litt som å si at hvis du ikke vil ha barn så får du la være å ha sex, for det er en liten sjanse for at prevansjonen svikter. Det er jo ikke sånn ting funker.

Skrevet

Så tullete. Risikoen er jo ikke akkurat enorm for å få et barn med ekstra behov. Skulle man la være å gjøre alt det var en risko ved, kunne man jo bare stengt seg inne resten av livet.

Jeg hisser sikkert på meg enda flere nå, men vet du hva? Jeg tror ikke alle får et spesielt godt liv, jeg - med diverse handikap. Multihandikappede barn som er avhengige av hjelp til ALT, lenket til rullestol, som kanskje er klare nok i hodet til å se at de skiller seg ut. Har de det så godt? Er det kanskje like egoistisk å beholde et barn som ikke er friskt, som å fjerne det?

Skrevet

Jeg er helt klar for, men syns at uke 12 er sent for en tidlig ultralyd. Mellom uke 8 og 10 er standard i flere andre vestlige land for førstegangsscreening.

Sorteringssamfunn betyr ingenting for meg, det er tross alt den enkle kvinne og familie som skal ha barnet og ikke samfunnet, så derfor er det helt opp til dem. Ser heller ikke poeng med å vente til uke 18, eneste forskjell er at kvinnen må føde fosteret, men 90% velger abort for det.

Skrevet

Jeg er helt klar for, men syns at uke 12 er sent for en tidlig ultralyd. Mellom uke 8 og 10 er standard i flere andre vestlige land for førstegangsscreening.

Sorteringssamfunn betyr ingenting for meg, det er tross alt den enkle kvinne og familie som skal ha barnet og ikke samfunnet, så derfor er det helt opp til dem. Ser heller ikke poeng med å vente til uke 18, eneste forskjell er at kvinnen må føde fosteret, men 90% velger abort for det.

Skrevet

Signerer. Er for at alle som føder Downsbarn får alt den støtte de trenger, men ingen får meg til å få et Downsbarn selv. Never ever.

Skrevet

Noen genfeil kan bare oppdages mellom uke 10 og 14 et sted, så da er jo ul mellom uke 8 og 10 litt tidlig.

Jeg synes det er helt feil å kun tilby "eldre" kvinner tidlig ultralyd. De har jo større sannsynlighet for å få et barn med f.eks Down syndrom, og ifølge noens argumenter over her burde jo ikke de fått denne muligheten i det hele tatt. Nettopp fordi at sannsynligheten for at noe faktisk er feil med barnet er større, vil vel abortandelen bli mindre dersom man nekter de denne muligheten.

De aller, aller fleste vil vite om det er noe galt med barnet på et tidligst mulig tidspunkt. Noen velger å beholde barnet til tross for at noe er galt, og de får dermed lenger tid på å forberede seg på å få et barn med ekstra behov. Andre velger å abortere, og slipper å måtte gå igjennom en senabort.

Skrevet

Altså er jeg FOR tidlig ultralyd for alle gravide.

Skrevet

Jeg er også for.

Har selv gått til gynekolog igjennom mine svangerskap og hatt ultralys fra 1 besøk.Har virkelig følt meg trygg og ivaretatt.

Det er ikke dermed sagt at jeg ville tatt abort om han hadde funnet noe galt,det er noe man ikke vet før man står midt oppi det tror jeg.

Men denne debatten går på mye mer enn downs barn. Og anse det kun for å være en debatt om det er naivt. Anbefaler alle som er imot å lese http://www.ultraunik.no/kj%C3%A6rlighet%20som%20koster.pdf

Spørsmålet kan også være rett til ett verdig liv.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...