Gå til innhold

Noen helsesekretærer her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva består arbeidsdagen deres i?

Jeg vurderer å søke sommerjobb nemlig. Vil jeg som nesten ferdig sykepleier kunne ha en slik jobb? (med nesten ferdig mener jeg alle eksamener og praksiser unnagjort, KUN bacheloroppgaven igjen...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke helsesekretær, men jeg vet at flere legekontror bruker sykepleiere i slike stillinger.

Skrevet

Hei. Det er UTROLIG vanskelig å svare på hvordan arbeidsdagen vår er. Det kommer an på hvor du får sommerjobb. Det å være helsesekretær på et legekontor er noe helt annet enn å være det på feks. en poliklinikk på et sykehus, eller på en døgnavdeling på et sykehus for den saks skyld. Jeg kunne ha skrevet en hel hovedoppgave (det er faktisk noen her i Oslo som "forsker" på akkurat dette området også...) om hva en helsesekretær egentlig gjør, men det skal jeg la være med her. ;)

Men du må i alle fall regne med å måtte svare på sentralbord/telefon, gjøre noen former for kontorarbeid (kan være alt for rapporteringer av statistikk til skriving av journaldokumenter hvis du havner et sted hvor det fremdeles finnes folk som dikterer, og administrering av økonomiske oppgjør). Bestilling av varer/rekvisita er også en typisk sekretærjobb. I tillegg er du den personen på kontoret som "alle" kommer å spør om alt mulig hele tiden, alt fra hvor man finner penner til hvor man finner x skjema fra NAV og hvordan man bestiller taxi for pasienttransport (det er nemlig ikke bare å ringe taxiselskapet må vite).

I tillegg er jo den aller viktigste jobben du gjør som helsesekretær å yte service overfor pasientene, og gjøre arbeidshverdagen lettere for de andre som jobber der (legen, sykepleierne osv).

På legekontor er det også vanlig å gjøre laboratoriearbeid ala blodprøvetaking, testing av urin (med stix og slikt da) og avføring osv.

Hvis du havner hos en gynekolog kan det hende at du må være til stede under undersøkelser, hvis en pasient er utrygg og ønsker en hånd å holde i.

I tillegg hjelpe med feks. sterilisering av utstyr der hvor det behøves (hvis man igjen feks. jobber på et legekontor med gynekolog eller kirurg).

Jeg har også vært med på å assistere under små operasjoner (fjerning av føflekker, hammertåoperasjoner og øyelokksoperasjoner), og assistert under belastnings-EKG.

Det er mange både legestudenter og sykepleierstudenter som tar en slik jobb under utdanning da den har en viss relevans til det de jobber med (i stedet for å sitte i kassa på Rimi liksom...).

Skrevet

Jobben er på et helsesenter. I annonsen står det "Legekontorene bruker EDB-systemet WinMed og arbeidsoppgavene er knyttet til ekspedisjon og laboratoriearbeid. "

Kan du fortelle mer om lab biten? Vi har ikke tatt så mye blodprøver og slikt på skolen, men man får vel opplæring..?Kjenner jeg har lyst på en jobb som baserer seg på dagtid..

Skrevet

WinMed er et bra dataprogram, har jobbet en del med det den tiden jeg jobbet på legekontor. Var faktisk så god en periode at når jeg ringte leverandøren for support fikk jeg alltid snakke med en av de to som laget programmet. Hehehe... ;)

Ekspedisjon: Her vil det nok være snakk om:

* Ta telefonen - gi pasienter timer, ta imot beskjeder til legen og svare på generelle spørsmål pasientene har.

* Gjøre opp timer når pasienter vært inne hos legen (sette inn takster, gi ut giro, ta imot kontanter eller kort-betaling)

* Ekspedere luken - ta imot pasienter når de kommer, ankomstregistrere dem i datasystemet/gi beskjed til legen alt etter hvilket system de bruker på det stedet,

* Generell data/ekspedisjonsjobbing - åpne posten når den kommer, registrere inn prøveresultater som kommer per post, skrive ut og sende brev/legeattester ol som legen har sendt til dine arbeidsoppgaver, gjøre opp kassen på slutten av dagen. Slike ting.

Laboratorie:

* Ta blodprøver og håndtere disse på korrekt måte før evt. videresending til analyse (merkes med navn/f.nr, vippes, sentrifugeres, avpipetere serum, pakkes osv)

* Analysere "blodprosent"/Hb (stikk i fingeren, samle opp blod med en pipette for dette bruk som settes i en egen maskin for slik analyse)

* Analysere urinprøver, evt. pipetere urin i egnet beholder for å sende til dyrkning annet sted.

* Analysere avføring (husker ikke hva den analysen heter nå, men da jeg jobbet på lab hadde vi et slags "pappkort" med tre felter hvor pasienten skulle sette inn avføring, og så dryppet vi noen væsker på dette for å sjekke etter bl.a. blod i avføringen)

* Holde generell orden og hygiene på laboratoriet (sprite av benker, generelt holde orden og sørge for at ingen blodprøver blir forvekslet eller avglemt)

* Sterilisere utstyr der det er påkrevd er som regel også en del av laboratoriearbeidet på de fleste legekontor

* Øreskylling

* Fjerning av sting på pasienter som har feks. fjernet føflekker.

* Måle blodtrykk på feks gravide som kommer til rutinesjekker (noen steder blir dette gjort av legesekretær, andre steder av legen)

Det er nok helt sikkert noe jeg har glemt nå, det er veldig lenge siden jeg har jobbet på laboratorie nå, men tror jeg har fått med meg hoveddelen i alle fall.

Det er jo også litt forskjellig fra sted til sted. Nå har jeg regnet opp det som JEG har vært med på å gjøre de stedene jeg har jobbet. Enkelte steder har de ansatt egne bioingeniører for å ta blodprøver og slikt, men det er veldig sjeldent på små legekontorer er min erfaring.

Hehehe... Kan du merke at jeg elsker jobben min tro? ;) Kjenner jeg blir litt "skravlete" her nå. *knegg*

Hilsen hun som svarte litt lengre oppe i stad.

Skrevet

WinMed er et bra dataprogram, har jobbet en del med det den tiden jeg jobbet på legekontor. Var faktisk så god en periode at når jeg ringte leverandøren for support fikk jeg alltid snakke med en av de to som laget programmet. Hehehe... ;)

Ekspedisjon: Her vil det nok være snakk om:

* Ta telefonen - gi pasienter timer, ta imot beskjeder til legen og svare på generelle spørsmål pasientene har.

* Gjøre opp timer når pasienter vært inne hos legen (sette inn takster, gi ut giro, ta imot kontanter eller kort-betaling)

* Ekspedere luken - ta imot pasienter når de kommer, ankomstregistrere dem i datasystemet/gi beskjed til legen alt etter hvilket system de bruker på det stedet,

* Generell data/ekspedisjonsjobbing - åpne posten når den kommer, registrere inn prøveresultater som kommer per post, skrive ut og sende brev/legeattester ol som legen har sendt til dine arbeidsoppgaver, gjøre opp kassen på slutten av dagen. Slike ting.

Laboratorie:

* Ta blodprøver og håndtere disse på korrekt måte før evt. videresending til analyse (merkes med navn/f.nr, vippes, sentrifugeres, avpipetere serum, pakkes osv)

* Analysere "blodprosent"/Hb (stikk i fingeren, samle opp blod med en pipette for dette bruk som settes i en egen maskin for slik analyse)

* Analysere urinprøver, evt. pipetere urin i egnet beholder for å sende til dyrkning annet sted.

* Analysere avføring (husker ikke hva den analysen heter nå, men da jeg jobbet på lab hadde vi et slags "pappkort" med tre felter hvor pasienten skulle sette inn avføring, og så dryppet vi noen væsker på dette for å sjekke etter bl.a. blod i avføringen)

* Holde generell orden og hygiene på laboratoriet (sprite av benker, generelt holde orden og sørge for at ingen blodprøver blir forvekslet eller avglemt)

* Sterilisere utstyr der det er påkrevd er som regel også en del av laboratoriearbeidet på de fleste legekontor

* Øreskylling

* Fjerning av sting på pasienter som har feks. fjernet føflekker.

* Måle blodtrykk på feks gravide som kommer til rutinesjekker (noen steder blir dette gjort av legesekretær, andre steder av legen)

Det er nok helt sikkert noe jeg har glemt nå, det er veldig lenge siden jeg har jobbet på laboratorie nå, men tror jeg har fått med meg hoveddelen i alle fall.

Det er jo også litt forskjellig fra sted til sted. Nå har jeg regnet opp det som JEG har vært med på å gjøre de stedene jeg har jobbet. Enkelte steder har de ansatt egne bioingeniører for å ta blodprøver og slikt, men det er veldig sjeldent på små legekontorer er min erfaring.

Hehehe... Kan du merke at jeg elsker jobben min tro? ;) Kjenner jeg blir litt "skravlete" her nå. *knegg*

Hilsen hun som svarte litt lengre oppe i stad.

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar! =) Jeg tror jeg slenger inn en søknad, så får vi se =)

Skrevet

Lykke til! =) Og jeg glemte å si: Jeg tar det som en selvfølge at du får opplæring. =) Håper du får den og at du trives like mye som jeg gjør, og har gjort, så langt. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...