Gå til innhold

Hvorfor trenger jeg samboerkontrakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så på god morgen norge i går der de snakket om viktigheten av samboerkontrakt dersom man ikke var gift. Har jo tenkt på dette tidligere også, at vi kanskje burde ha det, men lurer på hva som egentlig kan skje om vi ikke har det. Selv om vi ikke er gift er situasjonen vår ganske "enkel":

-Samboere (har vært det i 10 år snart)

-Har to felles barn

-Ingen mine/dine barn

-Eier hus sammen, lånet står på begge

-Har lik inntekt

-Betaler likt på alle felles utgifter, også på lån

Sånn jeg ser det er det veldig enkelt fordi om vi skulle velge å gå fra hverandre kan alt deles likt på to. Men er det noe jeg overser? Og hva skjer med arven om en av oss dør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er viktig for å slippe evt. krangler ved et brudd. Greit nok at dere eier halve huset hver, men hva med sofaen, tv, vaskemaskin osv.. Det er også lurt å skrive ned hva dere tenker å gjøre i forhold til barna om dere skulle gå ifra hverandre.

Selv om man tenker at man skal holde sammen for resten av livet så er det kjempe viktig å ha en slik kontrakt. Det tar heller ikke lang tid å skrive en slik. Det finnes en på nettet som du kan skrive ut, også skriver dere 3 eksemplarer. En beholder dere sammen, en leveres til din side av familien og den siste til hans side av familien. Da er dere sikret for at det ikke blir unødvendig krangling ang innbo og praktisk løsninger ved et evt. brudd.

Skrevet

Hvis en av dere dør, så arver ikke den andre noen verdens ting. Alt går til barna.

Bl. a. derfor er en samboerkontrakt OG et gjensidig testamente innmarig viktig. Dessuten; det er underlige greier, men mennesker har lett for å gjennomgå en helt merkelig forvandling hvis det skulle komme til brudd. Og brudd kan det bli, i min bekjentsskapskrets har det vært brudd i fleng.... Etter 25 år, etter 40 år... Det har ikke vært like enkelt i alle situasjoner...

Ergo: Få satt opp kontrakt OG testamente. Du finner maler på nettet, og så får dere en advokat til å hjelpe dere med finishen. Få gjerne tinglyst dokumentene, for da er det i alle fall helt klart dersom noe skulle skje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...