Gå til innhold

kan jeg få dekket sterlisering av staten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg kan kunn bruke kondom som prevansjon. har leiden mutasjon og legen sier jeg ikke kan bruke prevansjon med hormoner.

jeg er 21 år og har 2 barn. ønsker ikke flere barn.

syns det er kjipt med kondom hver gang jeg og mannen skal ha sex.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De eneste som kan få dekket sterilisering er de som av medisinske grunner ikke kan få flere barn, de som kan dø av et svangerskap. Men selv da er det vanskelig å få til...

Siden du er så ung er det ekstra vanskelig, de vil helst ikke sterilisere så unge mennesker, du kan jo ombestemme deg om 5 eller 10 år.

Skrevet

Enklere om mannen din steriliserer seg

Skrevet

Enklere for mannen, ja, men som jeg forstår HI er det kostnad det er snakk om, og den er så godt som lik for mann og kvinne. Drøyt 6000. Når det er sagt, er det vanskelig å få det dekket, og det er ganske lang ventetid ca 30 uker. Spå lenge det ikke står om liv og du har mulighet til annen prev. som kondom, får du nok ikke dekket. Men spør legen din, du!

Skrevet

Det er da langt fra like dyrt for menn. Det er omtrent fire ganger så dyrt for en kvinne å sterilisere seg som for en mann faktisk.

Skrevet

Det er MYE dyrere for kvinner å sterilisere seg, dessuten blir de sengeliggende i en uke etterpå! Pluss vi må ha narkose. Mennene får lokalbedøvelse, og inngrepet er gjort på 20 minutt. Såe... Hvorfor kan ikke mannen din gjøre det? Når vi er ferdig med barn her i huset skal mannen klippe trådene.

Skrevet

Det er over hode ikke lik pris for sterilisering av kvinner og menn.

1.268 kroner for menn og

6079 kroner for kvinner

Skrevet

Og ventelisten for menn er 2-3 uker.

Skrevet

Hva med mannen din? Han er billigere å sterilisere.

Jeg synes faktisk det er rett og rimelig at du ikke skal få dekket en sterilisering av staten. De som bruker annen form for prevensjon må betale for det selv. Skal ikke så mange årene til før man har brukt på prevensjon, det man betaler i egenandel for sterilisering (6.000).

Du kan bruke kondom, men vil ikke. Det er ditt valg. Vil du ikke bruke kondom, bør du unngå samleie. Da får dere ha sex på andre måter.

Din prevensjon er ditt ansvar og ikke statens.

Skrevet

Jeg betalte ikke noe for det, men jeg fikk det under ks da jeg fikk mitt siste barn...har 3 barn:-)

Så det er mulig å få det dekket, men da sammen med en annen operasjon-)

Skrevet

Det er ikke noe automatikk i det. Mange som må betale (men da en mye lavere egenandel), selv om det gjøres under ks.

Skrevet

Det kommer an på. Her jeg bor er det over 6 mnd., men mannen min fikk det etter 2 uker så lenge han var villig til å reise 4-5 timer for å få det gjort.

Skrevet

Da må du gjøre som meg å sterilisere deg i forbindelse med planlagt keisersnitt da er det gratis. Og man er ikke sengeliggende en uke pga det.

Skrevet

Vi har også leiden-mustasjon (APC-resistens) i vår familie, jeg venter på svar på blodprøvene nå for om jeg har det. Men legen min sier at da må jeg bare bytte p-pillemerke, til et uten østrogen. Er det ikke en uten østrogen som heter Cerazette, eller noe i den duren? Det står også i alle informasjonsbrosjyrer jeg har lest, at man ikke skal ha p-piller eller annen prevensjon med østrogen i. Så kobberspiral og Cerazette burde funke? Hva med pessar, det er kanskje litt mindre kjipt enn kondom?

Skrevet

I så fall kan man bruke hormonspiral også. Den inneholder samme type hormoner som cerazette, bare mye lavere dose.

Skrevet

Hvis du har en heterozygot leiden mutasjon kan du bruker Hormonspiral eller Cerazette ( altså prevensjonsmiddel som bare inneholder gestagener, ikke østrogen)

Kan også bruke kobberspiral.

Det er også en aldersgrense på 25 år når det gjelder sterilisering.

Ved vår klinikk hadde du ikke fått dekket sterilisering.

Skrevet

Hvis du har en heterozygot leiden mutasjon kan du bruker Hormonspiral eller Cerazette ( altså prevensjonsmiddel som bare inneholder gestagener, ikke østrogen)

Kan også bruke kobberspiral.

Det er også en aldersgrense på 25 år når det gjelder sterilisering.

Ved vår klinikk hadde du ikke fått dekket sterilisering.

Skrevet

Bare en liten kommentar, 23:03! Man blir ikke sengeliggende en uke, altså! Jeg ble operert fredag ettermiddag, ute av oppvåkning kl 17, ble hentet av mannen kl 18 og dro hjem. Hadde litt smerter og var litt hoven i magen lørdagen, men tok ikke smertestillende fra og med søndagen. Mandagen var jeg på jobb uten problemer, selv om jeg gladelig innrømmer at de trangeste buksene lå hjemme en ukes tid ubrukte. Det var mest pga hevelse og litt plaster i navlen;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...