Gå til innhold

Hvor mange ullplagg trenger et barehagebarn til høst/vinter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det begynner å bli salg og vi vil smi mens jernet er varmt. Men dette er første barnet vårt, så vi har jo egentlig ikke peiling..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker å ha mange.

Minst 8 stk undertøy sett.

Skrevet

Enig med mphs, det er greit å ha litt å ta av. Da slipper man å vaske hele tida også. Vil nok tro at frøkna her også har en 6-8 sett og en STOR haug med ullsokker. Bruker aldri strømpebukse, alltid stillongs (el.l.) og sokker.

Skrevet

Min 3-åring har i vinter hatt:

3 ullongs

4 trøyer med lang erm

5 par tynne ullsokker

massevis av hjemmestrikka sokker og votter.

1 ullhals

1 lue

1 finlandshette

1 tykk bukse i ullribb

1 tykk hjemmestrikka genser

1 tykk heldress

Dette har holdt i massevis! Litt i overkant mye, kanskje. Men endel er arvetøy. Heldressen har ikke blitt brukt, da den ble litt for varm.. Ullhals var heller ikke populært, da den visstnok klødde.. ;)

Skrevet

4 par ullongs

3 stk ulltrøye

5-6 par trysil el ullvangsokker

fant ut at trøye holder ut lengre enn ulllongs

kan gå flere dager med samme ullundertøy

ha bomullsgenser og bukser over så blir det rent under

skjørt er populart hos jenta vår

så har ullskjørt og ullkjøle- veldig fint til kalde dager

vasker som regel 1 gang i uke i helga

har tjukke ullbukser og jakke- 2 par , heime og i bhg

Skrevet

5 par har holdt lenge hos oss iallefall + 1 tykk heldress :)

Skrevet

3 sett har holdt her i huset. Dem bruker det jo under annet tøy så det blir ikke skittent av mat o.l. Da vasker jeg ull hver søndag.

Skrevet

Min erfaring er at man godt kan ha noen flere ullongser (uten fot) enn trøyer, da man ofte har genser over trøya, så da blir den ikke skitten.

Jenta mi har ca. 5 ulltrøyer og 7 ullongser ( liker ikke å vaske så ofte, og hun blir våt av regn og hopping i søledammer nesten hver dag nå for tiden). I tillegg har vi sikkert 10 par Janus tynne ullsokker og flere par tykke ullsokker. Har også ei god lue i ull og en hals i ull.

Også greit å ha 2-3 tykke ullbukser og minst 2 tykke ullgensere.

Når det regner blir ullklærne garantert våte, og det er ikke alltid man får vaska og tørket dem til neste dag, da er det kjekt å ha noe å bytte med.

Og et tips til; styr unna ullundertøy som bare kan vaskes på 30 grader ( som feks nøstebarn), i allefall til hverdags.. Da blir det lett til at man må vaske ei maskin med bare noen få plagg, i steden for å hive alt i samma maskin. Må tenke litt miljø også ;-)

Skrevet

Jenta mi på 2,5 går på småbarnsavdeling, og der blir de stort sett kledd av iløpet av dagen, slik at de bare har på seg ullundertøy inne. Ergo blir det fort skittent, og jeg er veldig glad for at vi har mange sett, slik at vi slipper å vaske ullvask "hele tiden".. har vel ca 8 sett totalt, med ullbody fra Janus og strømpebukser fra Safa.

Skrevet

Tusen takk for så mange svar!:))

Jeg har hørt at barn på småbarnsavdelingen ofte går i bare ullundertøy, og da må man jo gjerne ha noen skift ja.. hmm.. jeg satser på å kjøpe 4 sett til å begynne med da, så får vi bare se mer etterhvert. Kommer til å få en del hjemmestrikk når vinteren kommer igjen, så slipper vi å kjøpe det;)

Skrevet

Vi har i vinter hatt rundt 5-6 trøyer samt 4 longser og i alle fall 10 par med ullsokker samt hjemmestrikka tykke sokker.

Har brukt tynn trøye over ulltrøya- da varer den gjerne en ekstra dag. Er den bare litt "overflateskitten", tørker jeg av..Hvis klærne bare holder seg sånn noenlunde rene holder de gjerne i 2 dager. Longs kan godt brukes 3 dager, hvis det ikke setter seg bæsjelukt i den.

Nå på våren merker vi at det går mye; nettopp fordi det begynner å bli bløtt ute. Så burde egentlig hatt 1-2 longser til..

Er bedre å ha litt å ta av- så kan alt samles til ullvask i helgen.

Skrevet

Signerer med at det er lurt å ha en del å ta av. Husk at det også skal ligge minst 1, helst 2 sett med skift i barnehagen også. Så 7-8 sett har vi hatt i hus, og synes ikke han skulle hatt noe mindre. Da har dem nok til å ha 2 sett i bhg og skift for hver dag i ukedagene - det trengs ihvertfall i dette huset da lillegutt for det meste har kun gått i body/stilongs inne i bhg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...