Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

1) Er mei-tai bra til nyfødte?

2) Er det enkelt å ta på, og enkelt å få babyen til å sitte riktig i?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble postet for tidlig..

3) Er det lett å lage selv?

4) Hvor lenge kan en ha ungen i mei-tai?

Bruk: - ved henting/levering i barnehagen (fra/til bilen).

- Ved turer på f.eks kjøpesenter når ungen er lei av vogna (noe nummer en var ofte og fra tidlig alder -tungt å bære i armene)

- Evt hjemme hvis det er en som trenger å bæres en del (nummer en hadde mye vondt i magen).

Takk for alle svar! Og har noen nyttige opplysninger utover spørsmålene mine, så setter jeg bare pris på det! Dette er en ny verden for meg.. :o)

Skrevet

Kan brukes fra nyfødt, men jeg syntes d er bedre m sjal når de er nyfødte:)

Veldig enkelt å ta på og få i riktig stilling:)

Har ikke laget, så vet ikke, men det ser ikke veldig avansert ut. ligger masse oppskrifter på nett.

Jeg bar min eldste for siste gang da han var 3,5 år, han er stor for alderen:)

Veldig praktisk m mei tai, hvertfall hvis du har barn fra før og må ha hendene fri innimellom samtidig som du har en som vil bli båret:)

Skrevet

Hei :)

Har selv mei-tai og ringslynge, og elsker å bære i disse :)

1) Ja, man kan bruke det fra nyfødt av, men da må man ha mei-tai med nakkestøtte.

2) De er enkle å ta på og det følger som regel med instuksjoer på hvordan man tar den på og plasserer ungen.

3) Jeg har bare kjøpt mine, så er litt usikker på hvor lett det er å lage, men det finnes sikkert noen instuksjons videoer på det om du googler nettet :)

4) Du kan bruke mei-tai så lenge du orker å bære, når ungen blir større så ville jeg ha brukt ring slynge, disse er enkle å ta på å du kan bære de enkelt på magen el ryggen... Heer kreves ingen knyting... :)

Du kan gå inn på tettinntil.no, der er det ett eget bæreforum og der vil du nok få svar på alt du trenger å vite, og der er det sikkert flere som kan mye mer om det enn meg :)

Skrevet

Takk for svar, jenter! Tror dette må vøre noe for meg :o) Vurdert ringslynge også, men ser tyngre ut å bære på en skulder -men noe å vurdere etterhvert, ja -ser så enkelt og greit ut!

Prøvde bæresjal sist, men det ble litt tungvindt, syntes jeg. Men da hadde jeg en baby som ville ut av veldig raskt, så ble mye surring av og på, he he. Prøvde også en bæresele ala Baby Bjørn, men den var sååå ubehagelig!

Prøvde å få hjelp i butikken, men der ville de nesten bare snakke om Baby Bjørn, så supert at noen her kan hjelpe meg! :o)

Skrevet

Jeg har sydd min egen mei tai etter denne oppskriften: http://www.tettinntil.no/forumet/showthread.php?t=22706

Synes den var enkel og sy, men det tok litt tid å klippe og å feste med sikkerhetsnåler. Ble veldig bra til slutt :)

Jeg synes også bæresjal er det beste til nyfødt, men det går helt klart ann å bære i denne mei taien også, men den er best fra 2-3mnd. Når det gjelder sjal, så tok jeg det bare på meg en gang i løpet av dagen, tok ungen ut og inn, uten å ta sjalet av. Slik som i denne videoen:

Har lyst på litt tynnere sjal denne gangen, siden det er sommer. Har tenkt å bestille meg et som heter sino.

Skrevet

Takk for svar! Oi, så litt avansert ut for meg å sy, he he. Men kanskje mamma kan hjelpe. Og så kan jeg jo kjøpe, så vet jeg at det er i orden. Men hadde vært morro å prøve -var jo en god oppskrift hvis jeg hadde vært litt flink.

Blir det ikke litt styr med bæresjal i forhold til f.eks yttertøy til deg? Eller hadde du et greit system på det?

Skrevet

Du kan gå nn på ebay.co.uk å søke på mei-tai... :) Der har de mange fine og de er billigere enn i Norge :)

Skrevet

Nei, bæresjalet ble som et plagg (tynn genser). Ikke noe problem å ha en jakke utenpå det, så skjønner egentlig ikke hva du mener... :)

Slik som de her f.eks:

http://petronella.mobilblogg.org/thumb.php?id=1818&width=320

http://www.ammebutikken.no/uploads/bilder/produktfarger/151-sage_krone-visning-.jpg

Det er viktig at det ikke er løse ender som slenger da, men de brettet jeg bare inn :)

Skrevet

Hvis du skal bruke mei-tai på kjøpesenter anbefaler jeg å kjøpe/sy en variant med sove-hette. Det kan oftre bli litt sterkt lys for de minste på kjøpesenter og de roer seg bedre med litt skjerming er min erfaring. Jeg hadde en toddlerhawk med høy støtte, men uten hette. Var fornøyd med den, men brukte en hatt eller en gulpeklut til å legge over hvis hun skulle sove. Passet på å alltid slippe inn luft på sidene så det ikke skulle bli for tett å puste der inne.

Hva alder angår så tror jeg det avhenger mye av hvor lenge barnet gidder å bli bært. Kjenner ei som fortsatt bærer 6 åringen sin fra tid til annen. Jeg sluttet omlag ved 1,5 år. Da var jeg for gravid med nummer to til å klare det lenger selv om storesøster synes det var helt ok. Pappaen i huset har nå gått over til bæremeis da han synes det er best nå når hun har blitt større.

Skrevet

Jeg har adri fått det helt til med ringslynge, jeg greier rett og slett ikke å fordele vekta rett, så det blir stor belastning på en skulder og det blir fort tungt syns jeg. Mei-tai derimot har jeg helt forelsket meg i. Jeg har sydd 2 selv, og i sommer skal jeg lage en til :D Det er veldig enkelt selv uten sykunnskaper og gjort på en kveld. :) Jeg har brukt de fra de var helt nyfødte og eldste som nå er strax 4 syns det er kjempeflott å sitte i meitaien hvis han blir sliten når vi er på tur. :) Men da er det helst pappaen som bærer for jeg syns det blir litt tungt. ;) Men så er jeg lita i tillegg så det begrenser kanskje styrken litt? :) Men jeg anbefaler det virkelig, syns det er et fantastisk bærehjelpemiddel, og det har reddet meg så mange ganger med 2 tette barn. :)

Skrevet

Takk, takk for alle svar!

Får spørre mamma om hun tror vi kan fåå til å sy. Ellers blir det en tur på butikken. :o) Takk for gode råd, tips og erfaringer!

Skrevet

Dytter denne, jeg, for å ikke miste råd, oppskrift og erfaringer.. ;o)

Skrevet

Dytter denne, jeg, for å ikke miste alle råd, oppskrift og erfaringer. Er så dårlig til å finne igjen siden.. ;o)

Skrevet

du kan lagre den på favorittene dine, så har du den alltid tilgjengelig =O)

Skrevet

Noen som tenker lenger enn meg! He he. Takk! :o)

Seriøst, hadde ikke hodet vært skrudd på osv.. ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...