Gå til innhold

Jeg er gravid og klarer ikke slutte å snuse!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har trappet ned på snusingen men klarer ikke å slutte helt, er så vanvittig avhengig.

Er det like skadelig å snuse som å røyke? Gode tips eller et spark bak tas imot med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er like skadelig å snuse som å røyke spiller vel liten rolle, har du i tilfelle tenkt å snuse videre siden røyking er så mye farligere?

Skjønner godt at avhengighet er vanskelig, har selv røyk mange år før jeg sluttet.

Håper du finner måter å begrense snusen (helst slutte da ;) )

Skrevet

Ikke like ille som røyk, men det er ikke langt unna. Så du bør absolutt slutte, og vet du hva; DET klarer du!! :)

*SPARK*

Skrevet

Røyking er nok ganske så mye verre, pga mange ting, men snus er sentralstimulerende og kan stresse barnet ditt, hjertet.

Skrevet

Huff, jeg vet akkurat hvordan du har det!!!

Må innrømme at jeg ikke klarte å slutte helt under min graviditet, og det er utrolig forferdelig å tenke på nå. At jeg kunne være så svak, jeg snuset i smug..... Men jeg dømmer ingen fordi jeg vet hvor vanskelig det er!

Sender deg mange gode tanker, og håper du klarer å slutte!

(har heldigvis en helt frisk datter på tross av snusingen min)

Skrevet

Snus er ikke bedre enn røyk, da det går rett i blodet..

Skrevet

Ikke enkelt, men bestem deg!! les alt mulig negativt om snusing og graviditet på nettet. Jeg sluttet å røyke, det tok noen uker, men gikk greit til slutt.....

Skrevet

Jo, det er bedre enn røyk. Man unngår blåsyren. (som er det som er verst) (ifølge legen min, som ville jeg skulle heller begynne med snus om jeg ikke klarte å slutte med røyken da jeg var gravid)

Skrevet

Vet du hva, det sleit jeg noe innmari med også, men vet du hva som funka for meg? Vi flyttet til utlandet (pga jobben til mannen) en periode, og i det landet finnes ikke snus! Og da gikk det helt greit. Du må bare nekte deg selv å kjøpe, tvinge deg selv til å ikke ta med en snusboks når du er i butikken. Finne en eller annen metode som funker.

Lykke til!

Skrevet

Snus er gift det og!

Det er ikke bare nikotinen i den som er farlig, men alle andre stoffene det inneholder. Masse farlige greier!

Förste gang jeg var gravid klarte jeg ikke slutte. Eller det vil si, jeg sluttet men sprakk og egynte på'n igjen. Jenta mi er helt frisk.

Denne gangen klarte jeg det igjen, og satser på å holde meg unna de resterende 15 ukene også.

Vet hvor vanskelig det er å slutte, men det går.

Man blir mye mer avhengig av snus enn av röyk. Vanskelig å slutte.

Men det går! Kom igjen! :)

Skrevet

snusing er på ingen måte bedre enn røyking nei.. mye mer nikotin enn i røyk og det er faktisk nikotinen som er mest skadelig for fosteret.

Vil du hvite hvordan det påvirker barnet i magen??

- hjeterytmen øker =stress

-blodårene trekker seg sammen = altså vanskeligere for blodet og frakte o2 rikt blod rundt i kroppen.

-lavere fødselsvekt= fordi det ikke er optimal næringstilførsel pga de sammentrekkede blodårene.

mye mye mye mer... gå inn og les på www.NHI.no og www.fhi.no

Jeg røykte litt under mitt svangerskap,klarte ikke slutte og ble super stresset. MEN hadde jeg visst da hva jeg vet nå så hadde jeg definitivt prøvd hardere å slutte.

Skrevet

Skjønner deg godt, Hi :( Prøv unicon (?) snus! Koster bare 40 kr tror jeg, og inneholder ikke nikotin eller noe annet farlig (er laget av havre og kakao eller noe..). Kjøpes på vanlige butikker!

Skrevet

onico heter snusen som er ufarlig. :)

Skrevet

Hvorfor er det slik på helsestasjonen at man bare må krysse av for om man røyker eller ikke, og ikke snuser / snuser ikke ?

Nei det er ikke like farlig som å røyke - dere som tror det tar grundig feil MEN det er selvfølgelig ikke anbefalt å snuse. Det er lite forsket så mye på snus og graviditet, da det ikke har vært vanlig for kvinner å snuse før de siste årene.

Skrevet

Kan du vise til denne informasjonen om at snusing ikke er like farlig som sigaretter? Grundig feil? Jaha, men du sier jo at det er lite forsket på. Da kan du jo ikke vite? Vil gjerne se litt fakta på at snus ikke er like farlig!

Skrevet

Du kan jo google det selv. Det er jo en grunn til at ingen leger spørr gravide om de snuser! Når du snuser er det bare nikotin som går over i blodet, når du røyker er det MYE annet. Google det!

Skrevet

Ut fra det vi vet i dag om tobakksbruk og helseskader, er røyk farligere enn snus. De som røyker har mye større risiko for luftveissykdommer, hjerte- og karsykdommer og kreft enn de som snuser. Røyking er svært avhengighetsskapende.

Foreløpig vet vi litt mindre om helseskader fra snusbruk. Men vi vet at snus innholder kreftfremkallende stoffer og snus har vist seg å øke risikoen for kreft i spiserøret og bukspyttkjertelen. Langvarig snusing kan føre til tilbaketrukket tannkjøtt rundt tennene. Dette gir plagsom ising i tennene. Snus er også sterkt avhengighetsskapende fordi det inneholder mye nikotin. De fleste som bruker snus synes derfor at det kan være vanskelig å slutte.

Du kan lese mer om både røyking og snusing på www.tobakk.no

Røyketelefonen 800 400 85

Skrevet

Feil 09:46!

Det er ikke bare nikotin som går over i blodet.

Vet du hvor mye annet det finnes i en pris enn tobakk?

Skrevet

Snus inneholder mer enn 2500 kjemiske stoffer, deriblant nikotin. 31 stoffer i snus er identifisert som kreftfremkallende.

Tobakksspesifikke nitrosaminer er av størst betydning av de kreftfremkallende stoffene.

Fra www.tobakk.no

Skrevet

Graviditet

Hvis gravide snuser, går nikotinet over i fosterets blod. Foreløpig finnes bare en studie om svensk snus og gravide.

Den fant at risikoen for svangerskapsforgiftning og for tidlig fødsel økte når mor brukte snus gjennom svangerskapet.

www.tobakk.no

Skrevet

Litt spennende lesestoff her:

http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Livsstilsfragor/Tobak/

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article7725993.ab

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article172801.ab?service=print

http://www.niomanader.se/content.asp?ID=76

Denne er også interessant:

http://www.fhi.se/PageFiles/3094/a200515snusrapport0512yy.pdf

Tror virkelig ikke snus er det dugg bedre enn röyk!

Ingen med vettet i behold vil anbefale snus som erstattning for röyk når man er gravid! At en lege har gjort dette, er svärt bekymringsverdig!

Skrevet

Første steget i å slutte er å droppe å putte innpå neste pris!! Får du det til er alt gjort... Suget etter rusmidler varer max noen minutter om gangen, og når det suget kommer kan du gjøre ting der det vil være helt feil for deg å legge inn en ny pris... F.eks pusse tenna, spise noe eller andre ting der du vanligvis fjerner snusen først!!

Røyking og snusing kan ikke sidestilles, siden de påvirker kropp og foster på delvis forskjellig måte. Men begge deler inneholder helseskadelige kjemiske sammensetninger som ikke har noe i kroppen å gjøre, og argumentene er mange for å holde seg unna begge 2!!

Det blir som å si at det er ikke så ille å ta ei pils av å til når man er gravid, den inneholder jo ikke like mye alkohol som vin... Å bortimot ingen vil mene at det er greit!!

Så start med å ikke dytte innpå neste pris ;) da gjør du både deg og babyen din en kjempe tjeneste:)

• 2 år senere...
Skrevet

Dytt

Anonym poster: 41c61297a31caf35a222447c43c68f6e

Skrevet

Det er bare å bestemme seg, rett og slett. Og ja, jeg brukte både snus og røyka da jeg ble gravid med mitt første barn, men sluttet på dagen da jeg fant ut at jeg var gravid. Det er ikke lett, men etter noen uker er man stort sett kvitt det verste suget.

Tenk på barnet i magen din!

Skrevet (endret)

Aner ikke hvor farlig det er, og det gjør heller ikke de som sier "jeg gjorde det, og mitt barn er helt friskt." Kanskje det er disse ungene som får kreft seinere i livet?

Venninna mi slutta ved hjelp av Doc Halslinser. Hun stappa ei halslinse under leppa i stedenfor. Jeg veit jo ikke hvor vanskelig det er, for jeg har aldri røyka eller snusa. Men jeg klarer IKKE å forstå at man ikke bare kan slutte når man VEIT hvor skadelig det er for babyen!

Endret av Dahleramp1981

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...