Anonym bruker Skrevet 15. mars 2011 #1 Skrevet 15. mars 2011 Jeg har fått sommerjobb i 40% stilling, men vurderer å takke ja til andre jobber med større stillingsprosent hvis det skulle dukke opp. Hva vil oppsigelsesfristen være, og hvordan kan jeg få takket ja til ny jobb når jeg allerede har skrevet kontrakt i den gamle? Hvilke rettigheter har jeg?
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2011 #2 Skrevet 15. mars 2011 Da jeg hadde sommerjobb skrev jeg en kontrakt for hele perioden. Det vi si...jeg skrev under på å jobbe en viss periode. Det er da ikke lov å si opp. Min sommer jobb var bare 5 uker da. Jeg vet ikke om det er lov å gjøre det slik, men jeg jobbet for et stort kjent firma. En vikaravtale har som regel en oppsigelsestid på 14 dager.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2011 #3 Skrevet 15. mars 2011 Nå har ikke jeg noen lover og regler å komme med, men jeg vil tro at du kan si fra deg jobben dersom du ikke har begynt i den ennå? Altså, hvis du har fått tilbud om en sommerjobb, og takket ja men selvfølgelig ikke begynt i den. Så får du tilbud om en annen jobb, som du heller vil ta. Da trenger du vel ingen oppsigelsesfrist, utover at du sier fra deg den første jobben. Om du skulle få en annen sommerjobb i løpet av sommeren, så vil jeg tro det er litt opp til arbeidsgiver hva de ønsker.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2011 #4 Skrevet 15. mars 2011 I teorien kan du saksøkes for det tapet bedriften måtte ha pga at du ikke begynner i en jobb du harskrevet kontrakt på, men det skjer ikke i praksis. I virkeligheten er det eneste som skjer at du sansynligvis ikke vil få jobb i det firmaet senere. Hvor lang oppsigelsesfristen vil være kommer ann på kontrakten din.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2011 #7 Skrevet 15. mars 2011 Er det sommerjobb i det offentligge? i så fall er det nok 14 dagers frist (regner med det ersnakk om en jobb for et tidsrom på 1-2 mnd?) Dersom det er i en virksomhet uten tariffavtale har du nok 1 mnd oppsigelsesfrist.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå