Gå til innhold

uføretrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.

jeg har varig uføretrygd. får jeg da engangsstønaden?

finner ikke ut av det på NAV sine sider.

noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det får du ikke ettersom trygdeytelsen er din lønn og engangsstønad er beregnet på ulønnede. Du får akkurat det samme som før, men hvis husstandens samlede inntekt er under et visst beløp, kan dere søke om forsørgertillegg når dere har fått barn.

Skrevet

Nei, det stemmer ikke. Du får ikke foreldrepenger/fødselspenger når du har 100% uførepensjon, men du får engangsstønad. Dette skal ikke kompensere for bortfall av inntekt, men er en engangssum i forbindelse med fødsel.

Skrevet

Det kan ikke stemme, 10:47?

Hvis du har maks stønad, kan du ha en trygdeutbetaling på ca 420 000kr pr år brutto (i tillegg kommer evt. fribeløp). På hvilken måte skulle dette kvalifisere for engasngsstønad? Trygden faller jo ikke bort den tiden Hi skal ha omsorg for barnet hjemme som i en "permisjon".

10:35

Skrevet

sakset fra www.nav.no:

"Ved fødsel eller adopsjon av barn under 15 år kan det utbetales engangsstønad til moren dersom hun ikke har rett til fødselspenger

For å ha rett til engangsstønad etter paragrafen her, må moren være medlem av trygden på fødselstidspunktet eller på tidspunktet for omsorgsovertakelsen, jf. § 14‑2"

De eneste unntakene som finnes er der hvor mor får sosialstønad, hun får ikke både sosialstønad og engangsstøndad.. Ellers gjelder det at ALLE kan få engangsstønad som ikke har rett på foreldrepenger... Man diskriminerer ikke mellom de som mottar 420 000 i året i uføretrygd og de som får 200 000 i året i uføretrygd på lik måte som man ikke diskriminerer mellom de som mottar sosialstønad eller har millioninntekt når det gjelder barnetrygd... Så ja HI, du har rett på engangsstønad fordi du ikke har rett på foreldrepenger...

Skrevet

Ok, da gjelder det ikke for meg som har 50% uførestønad og 50% jobb? Poenget er at det mottas 100% trygd? Hva hvis Hi har benyttet seg av fribeløp og tjent noen kroner ved siden av trygden?

Hørte aldri noe om dette da jeg fødte sist, den jeg snakket med nå NAV sa bare at trygden ruller og går som før...

Skrevet

Jeg som skrev inn 10:47 her. Helt korrekt som 11:11 over her skriver. Bra!

Skrevet

HI her.

takk for svar nok en gang.

ikke å bli klok på dette.

Skrevet

Kanskje du skulle ta en telefon til NAV? Det er jo endel penger å gå glipp av hvis det skulle vise seg at du faktisk har krav på engangsstønaden. Ellers kan du jo bare søke!

Skrevet

Det er sykt at mennesker som har en inntekt (selv om de ikke jobber), kan motta engangsstønad i tillegg til trygd. Hvis de trygdede skal motta engangsstønad, burde man fjerne trygden i "permisjonstiden" etter fødselen.

Engangsstønad burde jo behovsprøves, slik at de som faktisk ikke har penger mottar dem.

Skrevet

Du burde ringe til NAV. det er nye regler rundt dette nå, og man har mange muligheter. jeg går selv på AAP, og ble ikke klok på dette med foreldrepenger.

Det jeg fikk høre fra NAV (og det er nå 100% sikkert) var at jeg kunne få engangsstønad og fortsette på AAP (da har jeg ikke rett på foreldrepenger), og far ovetar hele permisjonen (han har selvstendig opptjeningsrett, og vil derfor få etter SIN lønn)

Jeg vet ikke om dette gjelder for varig ufør, men som sagt så er det nye regler, så jeg ville ha ringt til NAV for å være helt sikker.

Skrevet

Engangsstønad er noe annet enn foreldrepenger/fødselspenger. Engangsstønad gis uavhengig av inntekt (så lenge det ikke er sosialhjelp).

Hvis du har vært i 50% jobb og mottatt 50% uførepensjon, så har du krav på fødselspenger ut fra lønnen i 50% jobb, så lenge du har vært i 50% jobb i 6 av de 10 siste månedene.

Og et generelt poeng her: Folk får jo barnetrygd, selv om de har full lønn eller full stønad. Engangsstønaden fungerer på samme måte.

Skrevet

Ja, jeg vet at jeg får fødselspenger utfra deltidsstillingen min - akkurat som en hvilken som helst lønnsmottaker som velger å jobbe deltid uten å ha pensjon i tillegg.

Hva er så kriteriene for denne engangsstønaden? Jeg får ikke tak i det. Trodde ikke den kunne sammenliknes med barnetrygd som går til alle med barn.... Trodde den var for dem som ikke har noen andre inntektskilder.

Skrevet

Det hørtes rart ut anonym 12:23.. Det stemmer riktignok at du kan få engangsstønad og fortsette å motta aap men da MÅ du også fortsette i tiltak/planen du har enten det er behandling, jobb eller studier.. For at pappaen skal kunne ta ut permisjon må du ut i enten minst 75% jobb eller fulltidsstudier, eller så må du være så syk at du ikke kan ta vare på barnet..

Etter at aap ble innført er det nå slik at man opptjener rett til foreldrepenger når man mottar aap, så så lenge du har mottatt lønn/sykepenger/aap i minst 6 av de 10 siste mnd så har du krav på foreldrepenger..

Skrevet

Ja, jeg skal tilbake i tiltak rett etter fødsel, for jeg VIL bli ferdig nå. jeg vil helst slippe å være avhengig av NAV i ytterligere to år, derfor gjør vi det på denne måten. 75% studier eller mer eller minst 75% jobb. Nye regler, jeg ringte til NAV for å forhøre meg, og hun dama jeg snakka med måtte ringe meg opp igjen hele TO ganger for å være helt sikker på at det hun sa var riktig.

Jeg syns nemlig også at dette hørtes rart ut, det var derfor jeg ringte til NAV for å forhøre meg. Men det stemmer altså. Men det krever jo mye mer tilrettelegging hjemme da, er heller ikke alle som har den muligheten. men her syns pappaen at det var helt supert, han påtar seg gjerne hele permisjonen.

Skrevet

Engangsstønad er "permisjonspenger" for de 9 ukene mor MÅ ta ut (tre før, og seks etter fødsel). Om du har opparbeidet det rettigheter til foreldrepenger på mer enn 35000 (eller hva engangsstønaden er på i dag) får du ikke es. Om du har opparbeidet rettigheter, men til sammen mindre enn es får du denne. Du får altså det du tjener mest på.

Om du er uføretrygdet får du ikke es. Da vil utbetalingene gå som normalt.

Skrevet

Akkurat som jeg trodde hele tida..Fader, så mye fram og tilbake ;-)

13:24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...