Anonym bruker Skrevet 15. mars 2011 #1 Skrevet 15. mars 2011 Jeg har ei datter på snart 17. De siste månedene har vi tatt henne flere ganger i å lyve om hvor hun er. Hun sier til meg at hun er hos faren sin, (som bor et par kilometer unna oss). De siste to årene har vi gitt henne litt frihet under ansvar fordi hun snart er myndig og da har vi jo ingenting vi skulle sagt lengre. Dessverre har jeg og faren hennes ikke så altfor god tone og vi burde nok ha samarbeidet bedre, det er jeg den første til å innrømme. Vel, vi har ved et par tilfeller funnet ut at hun ikke er der hun sier hun skal være, og da har hun rodd seg bort med å si hun har vært hos venninner som har gitt henne alibi. I går kveld fikk jeg en telefon fra moren til en av venninnene hennes som kunne fortelle meg at datteren min har et forhold til en mann som er omtrent på min alder! (Jeg er 35, han er 32). Han har på stedet her alltid vært kjent for å ikke akkurat være "mors beste barn" og så vidt moren til venninnen til datteren min visste hadde han også sittet inne for en narkodom. Jeg er kjempefortvilet og vet jeg må snakke med datteren min. Jeg har jo mest lyst å hyle og skrike og låse henne inne til hun kommer til fornuft. En ting er at fyren kunne vært faren hennes sånn i teorien, men en helt annen sak er at han er en tidligere kriminell, eller fortsatt kriminell for alt jeg vet. Æsj, dette blir vanskelig. Håper ingen av dere har erfaring med det samme for det unner jeg dere ikke, men noen med gode råd? Jeg sitter på jobb og klarer ikke fokusere, lurer på om det er noe vi har gjort galt også...
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2011 #2 Skrevet 15. mars 2011 Uff, slitsomt.... Jeg har ingen konkrete råd å komme med unntatt at du ikke må legge til grunn at du ikke har noe du skulle sagt når myndighetsdagen hennes kommer. Så lenge hun bor hos deg eller faren, har dere mye dere skulle ha sagt! Hun kan ikke bruke hjemmet som en hybel og ikke ta hensyn til dere eller følge regler.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2011 #3 Skrevet 15. mars 2011 Ingen trøst for deg men mange vil nok komme i denne situasjonen med tanke på hvor mange barn som har skilte foreldre, bor 2 plasser og det selvfølgelig ikke er like lett følge opp. Når jeg var 18 var jeg sammen med en på den alderen faktisk. Det varte i 5 år, og han hadde jo ingen narkodom på seg og var slettes ikke kjent for å være dum. Jeg tror du må prøve å snakke med henne ang fortiden hans og ikke alderen spesifikt. Å ha en narkodom over seg er ikke bra uansett alder.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2011 #4 Skrevet 15. mars 2011 Her vil jeg anbefale å ha et godt samarbeid med din datter - og ikke kreve noe av henne. Ved krav vil hun nok bare trekke seg bort. Jeg ville forklart henne at du har fått en telefon der du fikk høre om at hun har fått type. Forklar henne at du er jo litt bekymret siden han er så mye eldre. Si deretter at her må alle bli bedre kjent - og at du inviterer han på middag. Så tar du det der ifra. Det er jo mulig at denne mannen er kjempekoselig. Her må du nok bare støtte opp - slik at hun kan komme til deg om det skulle bli problemer. Snakk mye med mannen - om hva hans hensikt er- lær han å kjenne.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2011 #5 Skrevet 15. mars 2011 har vert der jeg og, men bare at jeg var 17åringen. vil absolutt si at nekte henne blir å hive bensin på bålet. jeg ville snakket med henne om narko, og prevansjon! det siste du vil er at hun blir gravid med denne mannen! det kan faktisk vere at dette ere en som er skjerpet seg, men blir innhentet av fortiden. jeg ville møtt han med åpent sinn. husk at jenter er mer modne enn mannfolk og etter hver vil hun nok se at han gjerne ikke er så moden likevel. de blir jo ofte preget mentalt av narko, så.,...
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2011 #6 Skrevet 15. mars 2011 Når jeg var 16 var jeg sammen med en som var 28.. Moren min og flere advarte meg veldig. Mange kjente han, og visste at han hadde drevet med narko..Jeg trudde selvfølgelig ikke på de som så sånt.. Siden jeg trudde på det han sa.. Noe som var utrulig dumt. Vi var sammen nesten 1.år. Jeg ble gravid, bestemte meg før å ta abort.. Noe av det smarteste jeg har gjort.. 5 mnd etter aborten, fikk jeg vite at han skulle i fengsel. Akkuratt pågrunn av narko. Jeg avsluttet selvfølgelig forholdet, men kom meg ikke unna han. Gikk mange mnd etter før jeg kunne leve som "normalt" igjen... Er ikke meningen å skremme deg opp.. Kan hende mannen det er prat om, har forandret seg og er verdensbeste! Prøv å prat med datteren din og la hun fortelle litt om denne mannen, og etterhvert kanskje møte han?
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2011 #7 Skrevet 15. mars 2011 Enig med flere andre her: Husk at en 17 åring er seksuelt lovelig, og at de i alle fall selv regner seg som særdeles voksne i den alderen. La henne finne ut av det selv, men gjør henne gjerne oppmerksom på at du kjenner til situasjonen. Hvis du begynner å blande deg for mye, så er det i seg selv grunn nok til å fortsette forholdet lenger enn hun egentlig ville ha gjort. Og, ja, snakk gjerne åpent til henne om både narkotika og prevensjon, men tenk på at et hvert panikkanfall fra deg i forhold til noen av delene er et bevis for henne på at du ikke stoler på henne, tror hun er dum og behandler henne som ett barn. Og det kan virke tvert mot sin hensikt.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2011 #8 Skrevet 15. mars 2011 Jeg var som datteren din, bortsett fra at jeg var 16... Han var 32 Klart at hun føler seg voksen når en voksen mann viser interesse, og alle jenter i den alderen ønsker å føle seg voksne. Mine foreldre visste ingenting, og vet det fortsatt ikke... Mitt råd er å fortelle henne at du vet, at hun kan stole på deg, og hvertfall prøve å unngå at hun blir gravid med han. Ikke nekt henne noenting, for da kommer hun nok bare til å sette piggene ut Kanskje du kan snakke med faren hennes, selv om dere ikke er så veldig gode venner så vil dere jo begge jentas beste. Da vet hun hvertfall at hun ikke kan bruke faren sin som alibi lenger. Mulig at mye av det som holder de sammen, kan være spenningen med at dere ikke vet. Nå som dere gjør det, forsvinner spenningen, og kanskje kan forholdet dø ut av seg selv.. Mitt forhold døde bare etterhvert siden det var altfor stor forskjell i alderen vår. Heldigvis, for dette var nok en skikkelig gris som likte unge jenter... Han var riktignok ikke noe sort får som folk ville advart meg mot, men derimot en "vellykket mann i dress" som de fleste i byen her vet hvem er...
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2011 #9 Skrevet 16. mars 2011 Det behøver ikke være en gris for å like unge jenter. De fleste mennliker unge jenter, det har med deres sans for det visuelle å gjøre. Og det er vel ikke, engang her inne, mulig å være uenig i at en 16-åring oftest har en flottere kropp enn en 40-åring!
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2011 #10 Skrevet 16. mars 2011 Jeg synes 10:07 sa noe smart; inviter ham på middag! Eller lignende. Vær som en "igle" på henne og involver deg i forholdet deres på en ikke-dømmende måte, så langt du får det til. Hvis hun ikke vil at dere skal treffes, spør henne om hvorfor, påpek at det er da helt naturlig å presentere kjæresten for familien, at du gleder deg til å treffe ham, osv. Hvis forholdet deres er naturlig og uanstrengt og bygger på mer enn bare at han vil ha så faste pupper som mulig å fomle med, så burde det ikke være noe problem for dem å vise seg fram til familie. Hvis ikke....... så starter du forhåpentligvis noen tankeprosesser i henne som kan føre til at hun tar riktige avgjørelser. Det viktigste er å ikke støte henne fra deg, da blir det han som tar henne i mot..!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå