Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #1 Skrevet 14. mars 2011 Har plutselig fått kjempe vondt i bekkenet. Er 34 uker på vei, så det er vel ikke annet enn naturlig. MEn det jeg lurer på er om det kunne vært unngått dersom jeg var i mer fysisk aktivitet?? Jeg er nemlig sykmeldt pga utmattethet og mye kynnere. Derfor har jeg tatt det den del med ro kan en si. Jeg har jo i grunnen måttet ta det med ro.. men alle kan vel egentlig ha godt av trening.. Noen som vet? Er det sånn at : Ja, der kan jeg se, burde ha tenkt på å holde meg i form mye tidligere. Eller er det faktisk ingenting jeg har kunnet gjøre med det? Bekkenet tar livet av meg.. orker nesten ikke reise meg lengre.. godt det ikke er lenge igjen.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #2 Skrevet 14. mars 2011 Man kan nok til en viss grad forebygge bekkenløsning ved å være i god form og ha trent bekkenbunnen på forhånd, men bekkenløsning er jo hormonelt og lite å gjøre med når den først dukker opp.. I min erfaring FORVERRES smertene kraftig av aktivitet så her er det mye sofasitting (med hyppig stillingsendring pga stivner fort i bekkenet) gitt...
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #3 Skrevet 14. mars 2011 Bekkenløsning er hormonelt betinget så er ikke sånn veldig mye man kan gjøre fra eller til. Jeg var kjempe godt trent da jeg ble gravid og fortsatte med det utover svangerskapet. Er i tillegg veldig myk, og hopper lett ned i spagaten. Allikevel fikk jeg plutselig bekkenløsning som har slått meg helt ut. Klarer ikke komme meg de 10 metrene ned til postkassen en gang. Jeg må ha hjelp til det meste inkludert å kle på meg.... Kan godt hende bekkenløsningen din hadde vært enda verre om du ikke hadde vært "lat" for å si det sånn. For noen kan spesiell trening virke forbyggende/dempende på bekkenløsning. Mye handler om hvordan man beveger seg i hverdagen. Jeg har imidlertidig fått treningsforud av både fysioterapeut, kiropraktor, lege og jordmor.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #4 Skrevet 14. mars 2011 Ok, så greit å høre. Da velger jeg å tro at min bekkenløsning hadde vært verre dersom jeg ikke hadde slappet av, slik jeg har gjort Høres ikke behagelig ut å ha det slik som du 21.27..håper inderlig ikke at det blir så voldsomt ti slutt :/
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #5 Skrevet 14. mars 2011 Jeg holdt meg i "normal" aktivitet gjennom svangerskapet, gikk noen km hver dag til og fra høyskolen, gikk turer osv, men hadde HELVETES vondt hele tiden :/ Jeg var så dum at jeg hørte på min mor (som bærte komoder og tunge bagger utav bilen etter at vannet hadde gått) og "gikk av meg" vondten. Det resulterte i at jeg var helt ødelagt i bekken på slutten, og vagget rundt med tårer i øynene pga smerter Og jeg har fortsatt vondt bekken snart 3 år etter fødsel. Så NEI man kan ikke "gå av seg" bekkenløsning. Man kan gå på graviditetesyoga for å lindre smerter, men løse leddbånd i bekkenmusklaturen vil være der lell. Bekkenløsning er at leddbånd blir "slarkete", og det kan ikke strammes opp så lenge man har hormonene i kroppen, og er man ikke flink til å lytte på kroppen når man går med BL, så kan man fort bli ødelagt for lange perioder :/ Så ta det heeelt med ro, på alle måter, og kjøp deg glatt sengetøy slik at du kan skli deg utav senga. Ikke overanstreng deg på noen som helst måte, ikke bær eller løft slik at du får smerter, og stå mye på alle 4 mens du skyver rumpa litt ut, det var den eneste stillinga som ga meg ro i bekkenet. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #6 Skrevet 14. mars 2011 Her i kommunen har alle gravide de siste årene fått tilbud om å være med i et forskningsprosjekt i forhold til trening i svangerskapet og bekkenløsning. Resultatene så lang viser at de som er i aktivitet får mindre smerter av bekkenløsning....
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #7 Skrevet 14. mars 2011 21:42, den er ganske så drastisk. Ja, aktivitet kan være bra, men greia er at en må finne den gyldne grensen over hvor MYE og hvilke aktiviteter som en selv tåler. Ingen er like selv om det er en gruppe med gravide damer med bekkenløsning. Hva med dem som fikk bekkenløsning noen få uker etter positiv test? Hva trente de og hvor lenge? Selv kan jeg ikke gå i 10 min uten at det gjør veldig vondt, dvs til og med en tur på butikken er vond. Ingen skal presse seg mye med bl, da risikerer man som ei over her, å bli dårlig i flere år i etterkant. BL er hormonell, så lite å gjøre med det før en har født. Jeg trente 4 dager i uken og var i god form før bekkenløsningen. Alle har bl i slutten av svangerskapet. Men hvorfor noen får symptomgivende bekkenløsning fra tidlig av i svangerskapet vet en ikke.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #8 Skrevet 14. mars 2011 Hvorfor er den "ganske så drastisk"??? Det er mange fysioterapeuter og fysikalmedisinere som mener fysisk aktivitet kan minske smertene ved bekkenløsning. her kjøres altså et stort prosjekt på dette som alle gravide inviteres til å være med på. En gruppe får trening og oppfølging, den andre gruppen får ikke det og må klare seg selv. Jeg er ingen ekspert på dette, men de resultatene som er kommet så langt tyder altså på at gruppen med trening og oppfølging får mindre smerter og står lenger i arbeid under graviditeten. JEG er ikke ansvarlig for disse resultatene - jeg bare refererer. Jeg har heller aldri sagt noe om hva slags trening, hvor mye aktitivtet, at alle er like osv. At DU ikke kan gå mer enn 10 meter sier vel også kun noe om deg, og har liten statistisk relevans... Selvfølgelig kan noen få sterke smerter selv om de er svært aktive. Det jeg refererer til er foreløpige resultater fra en undersøkelse - jeg har absolutt ikke bastant sagt at alle som trener går fri av disse smertene....
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #9 Skrevet 14. mars 2011 Såså! Rolig nå damene.!! Innlegget var ikke ment for å provosere noen... HI
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #10 Skrevet 14. mars 2011 jeg er henne som "gikk av seg" smertene og som sliter nå. Problemet mitt er vel at jeg har medfødt hoftefeil, jeg er litt slarkete i senene i hofta, og selvom jeg har drevet med ridning i mange år, så blir jeg fort ødelagt i det området. Ridning er en veldig god trening for bekken siden man aktivt bruker de riktige musklene på en ikke-belastende måte (såfremt man sitter riktig og ikke starter i noe). Men gravide skal jo helst ikke ri pga faren ved fall. Derfor kunne jeg ikke fortsette med det når jeg ble gravid, og begynte å gå istedet. Jeg gikk ikke kjempefort, gikk ikke kjempelangt, men fikk skader fordet. Legen min ble rimelig stressa når han hørte hva jeg drev med siden han fryktet rullestol på meg utover svangerskapet. Men vrang som jeg var fortsatte jeg. Så ja, noen bør ikke og skal ikke være i aktivitet når de får invalidiserende BL, mens de som ikke har store smerter kan selvsagt holde seg aktive, såfremt de ikke overanstrenger seg. Det er like individuelt som alt annet med mennesker. De som får tidlig BL får det nok av en grunn, og de kan ikke "gå det av seg". Dog er yoga og annen rolig aktivitet som ikke gjør at man må gå så mye fint så lenge man ikke får smerter. Får man vondt skal man sette seg på baken og holde seg i ro. Kroppen får vondt når noe er feil, så ikke bit tenna sammen akkurat under svangerskapet, vent heller til ungen er ute og kroppen får normalisert seg ^^
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå