Gå til innhold

Hvordan handler dere? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er elendig på å handle inn for lengre tid, jeg SUGER i å finne ut hva man skal ha til middag og ender med å handle hver eneste dag, og ender opp med alt for mye dritt jeg virkelig ikke trenger.

Serisøt, hvem trenger 5 ketchupflasker i kjøleskapet? Jeg bare tror jeg trenger det og ser når jeg kommer hjem at det har jeg jo mange av....

Har dere ukesmeny? Lyst å dele?

Hva handler dere inn mye av for lengre tid?

Hva handles når dere trenger?

hjelp en stakkar!

jeg er ikke vant med å handle inn til bare 1/2 person! :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skriver handlelister;)

Skrevet

Skriver også handleliste:) krever jo litt mer planlegging men da handler jeg ikke ting jeg trenger..:)

Jeg kjøper gjerne kjøttdeig ol på tilbud og fyser det.:) da har jeg alltid en middag i bakhånd hvis det skulle være noe..:)

Skrevet

Lager middagslister(for 4-5 uker i gangen). Handler hovedsaklig en gang i uka, og skriver da handleliste basert på neste ukes middagsmeny. Går gjennom skuffer og skap og ser hva jeg har og hva som må kjøpes til de forskjellige middagene. Også skriver jeg opp faste ting som melk, juice, pålegg, frukt og annen husholdning. Lærer etterhvert hvor mye som går av det forskjellige på en uke.

Skjer selvfølgelig at det må suppleres litt, men slipper denne spontane småhandlingen hver dag, og som det går unødvendig mye penger på.

Skrevet

Planlegger middagene for 1 uke av gangen og tar ukeshandelen enten fredager eller lørdager.

Da kjøper jeg alt det jeg trenger for 1 uke (melk, brød osv)

Jeg handler inn shampo, balsam, dusjsåpe, zalo, tannkrem, tannbørster osv når det er salg på det

Andre ting som jeg kjøper på salg er kjøttdeig, kyllingfilet og andre varer jeg kan fryse ned.

Denne uka ser ukesmenyen min ut slik:

Laks m/kokt nypotet og agurksalat, lettrømme

Spaghetti bolognaise (hjemmelaget)

Pannekaker

Stekt kyllingfilet med ris og sennepssaus

Pastagryte

Fajitas med kyllingfilet og grønnsaker, guacamole og salsa

Fiskepinner og potetmos

Skrevet

Vi handler nesten hver dag, det er vi pent nødt til innen vi får hjørnekjøleskap i nye huset ;-) Før handlet vi for en måned i slengen og fylte bare på med melk, frukt ol, men nå går det ikke. Det er rett og slett ikke plass. Vi har plass til frukt og melk for ca 2 dager i kjøleskapet (går fort en 12-15 frukt for dagen og ca 2 liter melk), og det er det. Er heller ikke så flink til å lage middagslister, men prøver å planlegge 2-3 middager fremover i det minste.

Men du kommer langt med lister dersom du bare har plass til varene. Da skriver du ned hva du vil spise til middag de neste f.eks 14 dagene, og så skriver du en handleliste ut i fra det og plusser på litt melk, brød, frukt, grønnsaker osv.

Skrevet

Du kan glatt spare inn en dags handling, da, Alva, hvis du bare tar frukten ut av kjøleskapet. Frukt skal jo uansett ikke i kjøleskap. ;-)

Skrevet

Det vanligste er vel at jeg skriver liste og samboer handler. Kommer hjem og mangler sånn ca fem ting fra lista og har kjøpt minst ti ting utenom som var et absolutt must.

Jeg handler resten dagen etter og sånn går nå dagene :D

Vi er elendige på planlegging og kjenner butikken vår inn og ut da vi oppholder oss ganske mye der i løpet av uka. Burde virkelig fått en type klippekort :D

Skrevet

Det er eneste stedet vi har plass, hehe... Vi leier i påvente av husbygging, og det er ikke det største stedet. Kjøkkenbenken går ikke, det er ikke plass til mere der. Kjøkkenborde og spisebordet går heller ikke da vesla på 1,5 år klatrer oppå der bare vi tenker på å snu ryggen til. Hun napper til seg, tar to tygg, og vil ikke ha mer. Stuebordet fungerer heller ikke av samme grunn som over. Flere tomme plasser til en skål med frukt har vi faktisk ikke. Kjøleskapet er trygt for en klåfingret 1,5 åring, og det er litt plass ledig i det minste ;-)

Skrevet

Lager middagsmeny for 1 uke av gangen og skriver handleliste deretter. Handler da bare 1 gang i uka... Av og til trenger vi litt påfyll. Ifht frukt burde vi nok handle det to ganger i uka, for det blir fort dårlig. Så blir nok framover slik at vi handler for ei uke på lørdag og så får vi fylle på med frukt på tirsdager eller onsdager:)

Skrevet

Skriver handleliste. Hver gang vi begynner å gå tom for noe, setter vi det opp på lista. Planlegger middag en gang i uka og skriver opp på lista.

Handler som regel 1 stor og en liten gang i uka..... Alltid noe som mangler + påfyll av melk, brød, salat, frukt

Skrevet

Skriver handleliste og planlegger på den en to tre middager fremover. Så sender jeg mannen med lista på butikken, for han holder den slavisk. Jeg har lett for å la iveren ta over og impulshandler mye mer. Hadde vi hatt større frys og mer plass i kjøleskapet hadde jeg planlagt flere middager om gangen, men det går ikke. Så fyller vi på med brød annen hver dag, da vi ikke har frys til å romme mer brød.

Skrevet

Det er helt vilt hvor mye man kan spare på å planlegge, vi skal skjerpe oss igjenn :)

Vi pleier å planlegge middag for 14 dager av gangen. (Dette synes jeg er den vanskeligste biten, men matprat.no er jo fin for ideer). Så titter jeg på nettsidene til de forskjellige kjedene for å se etter tilbud.

Vi handler da alt vi trenger for de middagene + 8 brød + pålegg og vasketing (shampo, vaskepulver osv).

Vi handler ofte på torsdager. Det hender vi må suplere med melk og pålegg.

Middagsmeny for ca. 3 uker

Man - Kylling m/ris, risotto, kjøttkaker

Tir - Pølse m/potetstappe, blokktorsk i form, pannekaker

Ons - Stroganoff, cremet pasta, ytrefile svin

Tors - Fritert frisk, Gryterett, Spagetti bolonese

Fre - Fajitas, taco (kjøttdeig), gresk taco

Lør - taiwok, Kylling m/shamp, Indrefile svin

Søn - Lapskaus, kylling spyd, hamburger

Lunsj = salat

Handleliste (Noe av dette har man kanskje fra før. Vi handler en gang i mnd kjøtt i sverige for ca. 1000 kr, så det er liksom noe vi har i fryseren). Klarer jeg dette så er matbudsjettet nede i 5-6000 kontra 8000 som det ble forrige mnd. Det går 1000 kr i svergige og 1000 kr i uka til det andre.

8 brød (skjæres og fryses)

smør steke og smøre

melk 3-4 l

yougurt 4 pk

skinke

smøreost

ost

agurk

paprika

tomat

salat

bananer 3 stk

epler 3 stik

løk

poteter

stroganoff

fisk

taco ting

minimais

vårløk

kokosmelk

kjøttdeig

kyllingfiler

shampo

vaskepulver

tøymykner

lørdagsgodt

Tror jaggu jeg drar i butikken i dag :)

Skrevet

Jeg handler en gang i uken - hver fredag. Går gjennom skap, frys og kjøleskap og skriver opp det vi mangler + annet vi trenger. Er det tilbus på noe, for eks kyllingfilet, karbonadedeig ol varer som fint kan fryses, kjøper jeg alltid ekstra av det. Samme med tørrvarer og andri ting som ikke er datoavhengig.

Setter ikke opp ukes-meny, men tenker sånn halvveis gjennom hva vi kan ha til middag i løpet av uken.

Har stort sett alltid fiskepuddig, fiskekaker, kyllingfilet, kyllingkjøttdeig, karbonadedig, pølser, laks og annen frossen fisk i frysen. Ris, pasta, poteter og gulerøtter er også noe vi alltid har i hus + diverse frosne grønnsaksblandinger og wokblandinger. Salat og grønt har vi også alltid + posesupper ol til de dagene vi trenger noe kjapt og enkelt;-)

Denne uken for eks:

I går hadde vi pannekaker med havregryn sammen med minestronesuppe, ekstra pasta og stekt pølse.

I dag blir det stekt fiskepudding, kokte poteter, gulerøtter og brokkoli og tomatsaus.

I morgen tenker jeg vi går for noe enkelt siden poden skal på fotballtrening - så kanskje brødskiver med speilegg eller omelett, stekte poteter og noe grønt til.

På torsdag blir det nok ovnsbakt laks med wokede grønnsaker, fullkornsris og en god saus.

Fredag blir det (som vanlig) hjemmelaget skinkepizza og salat.

Lørdag satser jeg på nachos eller taco

Søndag skal vi ha hjemmelaget lasagne og salat.

Cluet er å skrive liste og å følge denne, og evt plukke med seg ekstra av ting på tilbud som en vet blir brukt.

Det er litt vanskelig i starten kanskje, men etterhvert blir det rutine - og nå skjønner jeg ikke at jeg noensinne orket å gå på butikken flere ganger pr uke;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...