Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #1 Skrevet 14. mars 2011 Tenker nå spesielt på dere som er alene, men gjerne dere andre også. Er klar over at det er litt frekt å spørre om,men lurer litt på hvordan dere klarer dere...Og siden det er en anonymknapp er det jo ingen som vet hvem vi er:P slik som jeg har regnet så har jeg 11990 OS 1940 Dobbel barnetrygd 3500 Barnebidrag Husleie på 6300 tlf på ca 600 barnehage på 2200 strøm rundt 1500...+/- nå som det nærmer seg vår. så kommer internett da, som jeg ikke helt vet hva koster:P Men så kommer andre ting i tillegg, en gang i året må jeg ut med 4000 i forsikringer, matbudsjett....HVor mye har dere i budsjett? Er bare meg og sønnen min på 4. Hvordan handler dere? En gang i uka? hva handler dere da? Hvor mye ca? Jeg er ikke vandt med å lage mat til bare 1/2 person:P Trenger tips til innhandling og sparetips osv... Og er det noen regninger jeg har glemt nå? tlf, barnehage, husleie, strøm, internett(som ejg ikke vet pris på riktig enda) forsikring en gang i året... Hvordan er handlemønsteret deres?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #2 Skrevet 14. mars 2011 Har du søkt på bostøtte? Dessuten så får du dekt 64% av bhg regningen, det må du søke om, hvis du allerede ikke har gjort det da:=)
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #3 Skrevet 14. mars 2011 Får penger av nav som tilsvarer 64% av barnehageregningen. Den kommer sammen med OS'en:) I tillegg har jeg redusert bhg regning siden barnet mitt har spes.ped:) har ikke søkt om bostøtte enda nei, fordi her jeg bor nå har jeg betalt husleie for ett år (fikk igjen noe penger etter salget av leiligheten med x'n og her er det så dyrt at jeg måtte betale for ett år når jeg hadde råd) så jeg får ikke bostøtte her, men når jeg nå skal overta ny leilighet skal jeg søke bostøtte:)
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #4 Skrevet 14. mars 2011 Har du regnet med stønad til barnetilsyn og bostøtte? Det er noe du kan søke om i din situasjon. har selv vært alene for mange år siden, på OS, barnetrygd osv alene så synes jeg det var knapt, men da jeg jobbet var det bedre og mer romslig økonomisk. Nå er vi to og er flere, men selv om vi har bra inntekt så koster det å være mange, ha to bilder, flere barnehagebarn osv, så vi må leve etter budsjett og planlegge både handling og legge av til feks strøm, kommunale avgifter osv- Et tips er at du setter av litt hver mnd av det du måtte greie å legge tilside på en egen konto, ha egen regningekonto og egen handlekonto, da har man bedre oversikt og kontroll. Handle på Rema/ Kiwi er lønnsomt i lengden, lag sauser og mest mulig middag fra bunnen av sparer man på, mye billigprodukter er bra og kjøp klær osv på salg, jeg har selv kjøpt meg supre fritidsklær til 70% rabatt nå, samme til barna så vi har alle til neste høst og vinter, spart oss flere tusen bare der. Cafèliv og uteliv er luksus vi kun unner oss en skjelden gang, det koster jo endel og tar fort store deler av et ukes eller måneds budsjett.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #5 Skrevet 14. mars 2011 Tv lisens to ganger i året Bruker du ikke buss eller annen transport.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #6 Skrevet 14. mars 2011 Har 24000 inn i mnd. Har ikke OS lengre. 16000 i faste utgifter, da inkl alt, boliglån, studielån, bhg, strøm, lisens, tlf, forsikringer osv
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #7 Skrevet 14. mars 2011 Vi har 47 000 kr inn. 30 000 kr i regninger. (huslån,husleie,bil,strøm,barnehage osv...) Så da har vi 17 000 kr å leve for da. Er ganske mye egentlig, men har lyst å finne et billigere hus slik at vi kan få enda mer! Synes 30 000 i regninger er sykt mye. Mannen tjener 30 000 kr mnd Jeg jobber ikke men får 14 000 kr i mnd (aap) 2000 kr er barnetrygd.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #8 Skrevet 14. mars 2011 Jeg har ca 30 000 inn. Alene ja. Går helt fint Men jeg har vært under fattigdomsgrensen. Du må lage enkle middager. Og en kjøttdeigpakke(de på 500 g) går på 3 middager. Fryser er en nødvendighet for deg. Kneip er billigere enn andre brød. Selv å bake selv er dyrere. Fårepølse, salami, ost osv er billigere enn andre pålegg. Beregn nøyaktig antall grønnsaker og frukt for hver dag. Og gi heller til barnet enn til deg selv. Kjøp billig toalettpapir, og unngå kjøkkenpapir. Samle til fulle vaskemaskiner.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #9 Skrevet 14. mars 2011 tv lisens ja! fader, haha:P nei, om jeg får leiligheten jeg har søkt på nå så bor jeg midt i byen:) Jeg regner egentlig med at stønad til barnetilsyn kommer samtidig med OS, og at det da er innregnet det jeg får utbetalt? Har selvfølgelig kasta siste ''lønnslippen'' så jeg får ikke sett, men mener bestemt at den ligger innunder det jeg får utbetalt med OS. Så da er det altså 11990 + dobbel barnetrygd + barnebidrag. Skal søke om bostøtte når jeg får leiligheten. har noe penger på sparekonto, så spørs om jeg får bostøtte da. har Rema i nærheten, men kiwi er passelig langt unna, men kan jo alltids handle der nå og da og ta bussen hjem igjen:) Takk for masse tips! Så hyggelig!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #10 Skrevet 14. mars 2011 19.15 her Vi handler ikke stort,prøver på det men blir alltid til at jeg småhandler.. Men bruker ikke så mye på mat, vi er 4 stk, 2 voksne og 2 små barn. Vi handler alltid de billigste merkene (landlord, first price osv) Er veldig flinke til å handle billig, foreks 2 kg kylling file på kiwi koster 129 kr! Det er veldig billig. Ellers handler vi stort sett alle klær på salg, både vinterdresser osv.. Jeg er som sagt veldig flink til å finne ting på salg, det bare ligger naturlig for meg..er alltid på jakt etter de beste tilbudene og vi sparer MYE på dette i lengden:) Har kjøpt mye på finn.no, ikke klær men andre ting:)
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #11 Skrevet 14. mars 2011 Nå er det også sånn at sønnen min har ADHD, så jeg må være ganske strikt på kostholdet hans. Kneipbrød f.eks holder han ikke lenge på. Jeg kjøperh eller dyrere grovbrød (jeg er håpløs på baking, har prøvd og har gitt det opp!) men det er vel egentlig der jeg skeier mest ut på det dyre. kjøttdeiger pleier jeg å dele opp i to og fryse, kjøper store pakker kyllingfileter og legger to og to i hver sin pose slik at jeg lett kan tine opp ett par kyllinger. ser for meg at kjøttvarer og pålegg kan jeg handle en gang i uka, og melk (som bare hand rikker) kan jeg kjøpe en til to ganger i uka. toalettsaker, vaskemidler og slikt når det trengs. grønnsaksblandinger pleier jeg å kjøpe å fryse, er jo bare å ta ut det man trenger og legge tilbake i fryseren igjen. Føler jeg er litt på vei...?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #12 Skrevet 14. mars 2011 Jeg har selv en sønn med ADHD(i alvorlig grad). Jeg er nn over deg her. Sparkjøp har billige toalettartikler, og der handler jeg en gang i mnd. Shampoer, balsam, såper, bodylotion, deodorant, tannkremer osv. Istid-brødet er et bra brød, dersom du finner det hos dere. God niste og fyllende. Bruker barnet ditt medisin? Har du hjelpestønad og evt grunnstønad? Dette kan du ha rett på.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #13 Skrevet 14. mars 2011 Full overgangsstønad utgjør 12 607 kroner pr. måned . Har du søkt om tilskudd til barnetilsyn siden du tror du får det samtidig som os?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #14 Skrevet 14. mars 2011 Jeg har ca. 19500kr inn akkurat nå. Syntes virkelig ikke at det er dårlig jeg. Da har jeg to barn jeg er alene med som ikke ser faren sin i hele tatt og som derfor ikke får noe som helst derfra. Får forskuddsbidrag men det er ikke store greiene. Det går sånn nogenlunde akkurat rundt. Jeg har gjeld etter ekteskapet som jeg betaler ned (heldigvis nesten ferdig.) og sparer noen hundrelapper hver mnd. Jeg prøver å handle inn en gang i uka og holde meg unna butikker ellers. Jeg planlegger middager for en mnd og handler inn det je gtrenger en gang i mnd. resten av butikk besøkene er bare for å skaffe mer av brød,melk, frukt og grønnsaker. Heldig som jeg er arver barna allt de trenger av klær og får masse i gave ved siden av. Jeg handler nesten aldri noe ekstra til hverken meg, barna eller huset Men jeg klarer å betale alle utgifter, selv de ekstra store strømregningene som har kommet selv om det har vært tøfft. Du kan jo søke om bostøtte og om barnet går i bhg så kan du jo søke om hjelp til dekning der så lenge du er arbeidssøkene, i jobb eller student
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #15 Skrevet 14. mars 2011 Han har nettopp fått diagnosen, så medisinering er under...uh...diskusjon kan man si. SKal på ADHD kurs om litt hvor vi får info om diverse stønader vi har krav på osv. Får stønad til barnetilsyn samtidig som OS kommer.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #16 Skrevet 14. mars 2011 ja, jeg betaler 15% skatt av OS, og har utbetalt 11990 så jeg regner sterkt med stønad til barnetilsyn er innunder den,men skal sjekke nå på neste utbetalingsslipp:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå