Gå til innhold

Tips til uteaktiviteter med ADHD barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet er 7 år og har vanskelig for å konsentrere seg. Jeg er ikke så godt kjent i området hvor vi skal være, så det må være noe som holder på konsentrasjonen og som kan gjøres hvor som helst. Barnet har lett for å bli lei av ting....

Jeg har et par ting selv:

*sykling

* Lekeplass

* Gå tur (men den foresatte syns det var for dårlig og for lite innhold)

Dette barnet skal være sammen med mitt "vanlige" barn på snart 6 år.

HJELP! Jeg har ikke peiling på hva som kan engasjere et barn med ADHD, så jeg trenger alle innspill jeg kan få!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sammen med ditt "vanlige" barn ja... godt å høre... ;o)

Lekeplass er nok fint, der er det jo flere ting å gjøre så han/hun kan bytte på når rastløsheten tar overhånd.

Men hvis dette barnet har diagnosen ADHD så får han/hun kanskje medisiner for det??

Skrevet

På denne tiden av året:

Bygge demninger av slaps og drenere vann.

Hoppe tau/strikk.

Slå ball.

Spille fotball.

Lete etter bare flekker med blomster.

Dra i slalombakken.

Snekre.

Ake.

Tå isbad (årets første?)

Lage bål ute og lage mat på bål.

Skrevet

kanskje litt dumt formulert, men jeg mente bare at gutten min ikke har noen diagnose og har helt normal konsentrasjonsevne :-) Ikke noe vondt altså!

Barnet har akkurat fått diagnosen for en måneds tid siden, og det er ikke påbegynt noen utprøving av medisiner enda. Så det er litt vanskelig å kontrollere for de som ikke kjenner barnet veldig godt hvis det er på en dårlig dag...

HI

Skrevet

Ja, fotball kan jo være morsomt :-) Ikke så mye snø akkurat her da, men gå litt rundt og se etter blomster eller andre vårtegn kan absolutt være en god ide

Takk for gode tips! HI

Skrevet

Samle fine steiner - male på? Lage steintroll?

Samle pinner - lage Knerten? Spikke seljefløyte?

Fisketur.

Skattejakt.

Stormkjøkken eller lage vaffler ute på terrassen.

Hinderløype

Lage bondegård av ting man finner i naturen. Bygge en liten gård. Småstein er gjerde. Kongle er sau. Bruk fyrstikker som bein.

Husk at alle leker kan man bruke ute også. Togbane, lego, lage butikk, sette opp telt, tegne o.l.

Å male på snø er gøy!

Beøk en åpen bondegård, et landemerke, fjelltur, stranden, spill badmington, bowling med en tennisball og noen brusflasker (husets favoritt), klatre i trær, ta bilder.

Mitt tips er å ha en uteaktivitet om gangen slik at barna får en ting å konsentrere seg om. Lag et prosjekt og fortell hva som skal skje. F.eks "I dag skal vi tegne med kritt".

Og spør barna hva de ønsker å gjøre. Ofte har de små de beste ideene selv.

Jeg har selv en aktiv gutt på 6år - og han liker best å bruke kroppen. Vi besøker en skog og lager hytte. Jag har med hammer og spiker (og plaster). Han kan holde på i timesvis.

Skrevet

Vet om maaaange ADHD-barn som har hatt stort utbytte av å være i stallen. Ri, stelle hester osv. Mye frisk luft, aktivitet, samt følelsen av å mestre noe og å bli akseptert for hva man gjør, ikke hvem man er - alt er viktige faktorer som mine hestefrelste ADHD-venner har nevnt flere ganger. Bare sørg for å finne en tålmodig, søvnig hest som aksepterer litt vimsing og ikke får anfall hvis det ropes litt :)

Skrevet

Takk for enda flere tips!

Der vi skal være er det ikke ridestall i nærheten, så det er utelukket. Ikke er det lett å ta med seg større "inne-leker" heller, med tanke på at det skal være med niste, ekstra klær til begge to, og utedress, regnklær +++ i bagasjerommet på en sedan ;-)

Men det har kommet veldig mange tips som kan tas med videre, tusen takk alle sammen :-)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...