Gå til innhold

Tidlig språkutvikling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvilke sammensetrninger av lyder babyer kommer med først, og når? Går mye i mama, og baba hos babyen på ni mnd her. Hvordan er veien videre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der tror jeg varierer mye. Mitt barn bablet ikke og så plutselig snakket hun rent. R var det eneste som kom litt senere, sånn ved 15 mnd omtrent. Andre barn hører jeg snakker som en foss, men det er nesten umulig å tyde hva de sier.

Skrevet

Det er nok veldig forskjellig fra barn til barn. Her har mini vært tidlig ute med språket, han bablet mye fra 4mnd alder, sa pappa når han var 5mnd, og mamma ved 6mnd. 10mnd klarte han og ja, nei, riste på hodet. 12mnd kunne han mange ord, dyrelyder og peker og snakker om alle tingene i huset(ikke så forståelig). og 15mnd, klarte han alle dagligdagse ord. Han hermet da etter alt vi sa, og med veldig bra uttale. 18mnd- kunne sette sammen ord på to tre ord i setninger. "En kul bil"

Nå er han 20mnd. 20mnd- klarer setninger på 4-5 ord. "Det blåser ute, lue på" Og i helgen klarte han og telle til 10! Da var vi veldig imponert.

Her kan man lese litt om utvikling.

http://www.lekegrinda.com/det01.shtml

Står litt om språk på den siden også :-)

Skrevet

mamamamama, mamamamama

Så kommer: neiiiiiiiiiii og den varer til de er 3 år. Da kommer alle spørsmålene: kva er det? koffor det? E den min?

=P

Jeg husker ikke helt jeg. Det går mye i babbel, og så prøvde de seg på enkle ord/lyder i ti - elleve mnd. alderen: pus, lys, og etterhver: vovva, mommo, bess (mormor og bestefar).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...